A valóságos Európa

Szentesi Zöldi László
2005. 12. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnapi számában azt írja a Le Figaro, hogy az újonnan csatlakozott országok közül Lengyelország és Magyarország a legelégedetlenebb a legutóbbi brit javaslattal. Könnyen meglehet – így a lap –, hogy Franciaország számára kedvező alkalom nyílik kelet-közép-európai tekintélyének megerősítésére. Az elemzés szerzője már egyenesen arról beszél, hogy Párizs az új tagállamok ügyvédjének szerepében tűnhet fel.
A visegrádi országoknak persze teljességgel mindegy, hogy az unió alapítói közül ki tör vezérszerepre, ki éri be a másodhegedűs szereppel, ki hódol és ki hódít. Ennél sokkal fontosabb, hogy a kibővített közösség első nagy szakítópróbájában hamarosan kiderül, ki milyen mértékben képes a nemzeti érdekérvényesítésre. Más szóval: akár napokon belül eldőlhet, hogy az álmok Európájából zökkenőmentes-e az átmenet a valóságos Európába.
A jelenlegi költségvetési patthelyzet nem az első ilyesfajta hatalmi erőfelmérés az unió történetében, legfeljebb a volt szocialista országok töltik tanulóidejüket azzal, hogy a szolidaritás, a szubszidiaritás és más efféle tetszetős elvek helyett hogyan kell hathatósan nemzeti érdekeket érvényesíteni. Ebben a tekintetben a visegrádiak között is mutatkoznak eltérések. Gyurcsány Ferenc például – ha jól értettem Tony Blairrel közösen tartott sajtótájékoztatóján – tételesen felsorolta, mit szeretne látni a költségvetésben és mit nem. Ezzel nagyjából el is jutott érdekérvényesítő képességének végső határáig. Emlékezhetünk még a fellengzős elnevezésű „budapesti kompromisszum” dicstelen utóéletére: miután gyakorlatilag mindenki lesöpörte az asztalról, ma már sehol sem emlegetik a magyar kormány előterjesztését. A legkomolyabb nemzetközi elismerést az jelentette, hogy az osztrák kancellárnak – állítólag – tetszett az ötlet. Annyit tehát bizonyosan tudunk, hogy Gyurcsányéknak a költségvetési vitában van fontos célja: a látszat fenntartása.
Velünk ellentétben a lengyelek nyíltan vállalják a politikai konfrontációt, ha a zsebükben kotorásznak. Varsói számítások szerint a második legkisebb fejenkénti konvergencia-hozzájárulást kapnák a jelenlegi brit tervezet alapján, miközben Lengyelország állná az elnökség által javasolt megtakarítások csaknem negyedét. Egy ilyen „javaslat” után ne csodálkozzunk, ha az unió döntéshozói – elnökségtől, nemzeti hovatartozástól függetlenül – felélik maradék erkölcsi erőtartalékaikat is. Az európai polgárok, akik maguktól értetődően jobbára nemzeti kötelékben gondolják el saját helyüket, szerepüket a világban, aligha értik, hogyan, miért és milyen áron folyik az osztozkodás. Ki tudna jó szívvel válaszolni például arra a kérdésre, hogy egyáltalán léteznek-e többé-kevésbé állandó politikai erővonalak az unióban? Vagy pusztán arról van szó, hogy a tizenötök mindent megtesznek az újonnan jöttek gazdasági függésének, másodrangú státusának fenntartására? Ezek a valódi kérdések, nem pusztán az idei költségvetés, amely mellesleg bármikor megszülethet, hiszen az utolsó határidőre rendszerint lecsillapodnak a vitázó felek.
Gyengíti a magyar tárgyalási pozíciót az is, hogy parlamenti választásokra készülődünk, és Gyurcsány Ferenc számára az uniós vita is tagadhatatlanul a kampány része. Így aztán éppen a lényegről, a magyar érdekérvényesítésről tereli el a szót. Persze, könynyebb elvetni a Fidesz javaslatát – miszerint Magyarország számára a költségvetés éves nagyságaként egyedül az uniós összjövedelem 1,14 százaléka fogadható el –, mint következetesen és keményen tárgyalni az ország érdekében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.