Ferihegy-gate

2005. 12. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lassan hozzá kell szoknunk a gondolathoz, hogy a kormány a belpolitikai viták elrendezéséhez furkósbotként használja az adóforintjainkból az alkotmány szerint egészen más célra tartott titkosszolgálatokat. Most éppen azzal a kiszivárogtatott (!) információval eteti a bennfentes hírektől elzárt közvéleményt és revolverezi a Budapest Airport (BA) Rt. eladását ellenzőket, hogy a cég néhány munkatársa olyan üzleti titkokat adott át a sajtónak, amelyek elijeszthették (volna) a reménybeli vásárlókat. (Szegény brit vevő; vajon milyen csontváz zuhanhat rá a reptéri szekrényből, amit állambiztonsági érdek volt eltitkolni előle?) Legalábbis a hatalompárti sajtóban kétely nélkül közölt hírek szerint erre jutott a Ferihegyi repülőteret üzemeltető céget vizsgáló Nemzetbiztonsági Hivatal (NBH). Az is kiderült, hogy az egyelőre ismeretlen fedőnevű, Tóth András államtitkár által is megerősített titkosszolgálati akciót a reptér kiemelt védelme indokolta.
Félreértés ne essék: nincs azzal semmi baj, ha egy ilyen nagyszabású ügylet előtt a szolgálatok is vizsgálódnak. Érdekes kérdés lehet például, hogy a vevőjelöltek közül jelent-e valamelyik potenciális nemzetbiztonsági kockázatot. Az a tény, hogy Ferihegy nemzetbiztonsági szempontból különösen kényes terep, éppenséggel azok érveit gyarapítja, akik a magasnak mondott vételár ellenére aggályosnak tartják a magánosítást. A vizsgálódás természetes, annak politikai célokat szolgáló tálalása a készséges médián keresztül korántsem, az sokkal inkább az államrend demokratikus működésének tudatosan előidézett zavara.
A BA Rt. privatizációja ma az egyik legforróbb belpolitikai ütközőpont koalíció és ellenzéke között. A reptér jövője sem mellékes kérdés – a brit vevő 75 évig (!) lenne úr Ferihegyen –, de a tét rövid távon is óriási. Az elhibázott gazdaságpolitikája miatt uniós présben vergődő, ideiglenes jövő évi költségvetést a parlamenttel elfogadtatni készülő és a választásokra figyelve osztogatási kényszert is érző időközi miniszterelnöknek a politikai mozgástere növelése érdekében van azonnal és mindenáron szüksége a bevételre. A repülőtér eladása kapcsán pró és kontra számos értelmes, megfontolandó érvet vetett fel mindkét oldal, a helyi szakszervezet például már csak a várható elbocsátásokra tekintettel is kézenfekvő módon utasítja el a privatizációt. Bármit gondoljunk is az esetről, a döntési helyzetben lévő kormány legitim módon zárhatja le a maga elgondolása szerint az ügyet. Az viszont már túlmutat a demokratikus normákon, hogy az NBH felhasználásával próbálja elhallgattatni, megbélyegezni a BA Rt. privatizációjáról másként gondolkodókat. Az érvek csatáját jelentő politikai vitákban a titkosszolgálati kártya kijátszása az 1990 előtti időket idéző tempó.
Ami most Ferihegy körül történik, nem példa nélküli a Medgyessy–Gyurcsány-kormány praxisában. Az államapparátus kormányzati igába hajtása, esetenként megfélemlítése bevett gyakorlat. A törvénytelen adatmásolás, az APEH jól időzített közleménye egy volt Gyurcsány-cégről állítólag adatokat lekérő tisztviselőről vagy a kormánytagokat is érintő kémbotrány kezelése a közigazgatás felülről vezérelt züllesztésének állomásai. Utóbbi esetben szintén a titkosszolgálatok mögé bújva íratott a tényeket sajátosan kezelő jelentést, majd terítette azt a sajtóban Tóth András pártszolgálati államtitkár.
A Cég ma láncszem a gyurcsányi kampánygépezetben. Pontosabban: ezt a szerepet szánják neki. Vajon mikor robban korunk Duna-gate-botránya?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.