DAM: tizenöt éves stratégia

Kevesen hittek abban a DAM 2004 Kft. két évvel ezelőtti értékesítésekor, hogy az új vevő képes lesz nyereségesen üzemeltetni a diósgyőri acélgyárat. A kétkedők tévedtek, mert folyamatos a termelés, azt csak a tavaly nyári karbantartásra állították le néhány hétre.

Tolcsvai L. László
2006. 02. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Melles András ügyvezető igazgató a felszámoló Mátraholding Rt.-vel kötött 2004-es egyezségre emlékeztetett, miszerint az új cégvezetésnek három kritériumnak kellett megfelelnie. Egyik a 85,5 hektáros ingatlan karbantartása, hasznosítása, másik a gépi berendezések, csarnokok, árukészletek kezelése, a harmadik pedig az adásvételi szerződésben foglalt kötelezettségvállalás 700 ember hosszú távú foglalkoztatására. A versenytárgyalások után a Donbass Szövetség 2004 augusztusában 1,750 milliárd forintot fizetett a Diósgyőri Acélművek területének 57 százalékáért, miközben a gyár korábbi tulajdonosának, a jogelőd DAM Steel Rt.-nek a százmilliós tartozását is kiegyenlítették a Borsodi Nemesacél Acélgyártó Kft.-vel szemben. Hétszáz helyett 970 embernek adtak munkát, s a foglalkoztatási feltételeket európai színvonalra emelték. Kidolgozták a hosszú távú fejlesztés stratégiáját 2020-ig, és milliárdos beruházási tervek rajzolódnak ki. Melles szerint a jövőkép látszik, s immár mindössze szervezés kérdése a sikeres működés. 2004 novemberében beindították a termelést 970 alkalmazott közreműködésével, ráadásul még 2005 márciusában emelték a béreket 14,7 százalékkal. Átlagosan havi húszezer tonna az acéltermelésük – jegyezte meg –, s ebből 15 ezer tonnányi mennyiséget tesz ki a hengerelt készáru aránya. A vevőkör többsége külföldről és Magyarországról egyaránt visszapártolt a társasághoz. Főként a nyugat-európai járműgyártó konszernekkel szorosabb az együttműködés, noha a hazai vásárlók szintén komoly érdeklődést mutatnak a DAM 2004 Kft. termékei iránt. Az értékesítés 30–70 százalékban oszlik meg a nyugat-európaiak javára, s ez az arány a hazai járműgyártás részleges leépülése miatt alakulhatott ki így.
Miután óriási az igény az újraindított DAM 2004 Kft. termékei iránt, ezért a mostani kétszeresére is emelhetnék az előállított termékek mennyiségét, de a hazai és külföldi járműgyárak igénye egyelőre elmarad attól, hogy az acélipari társaság teljes kapacitással üzemelhessen. Hozzátette, a fejlődés nem állhat meg, s ha növelhetnék a termelést, az újabb beruházások kivitelezési ideje jelentősen lerövidülne. Melles rámutatott, Magyarországon nincsenek vetélytársai a Donbass Ipari Szövetség érdekeltégi köréhez tartozó DAM 2004 Kft.-nek, hiszen amíg munkatársai nemesacél és ötvözött termékeket állítanak elő, addig az Ózdi Acélművekben az egyszerűbb betonacélt gyártják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.