Hamvazkodunk. A márciussal beköszöntött a böjt, Cibere vajda, a lemondás jelképe győzött a farsangos Koncz király felett. Maskaráinkat letehetjük.
Hamvazkodunk, jeléül annak, hogy porból lettünk, porrá leszünk, és a következő negyven napban (quadragesima) tartózkodunk a falánkságtól, péntekenként a hústól. A böjt manapság csak „étkezési megszorítás”, „csökkentett táplálkozás”, „fogyókúra” és „méregtelenítés”, pedig a húsvétig tartó idő nem csak a testé: a befelé fordulás, a lelkiismeret-vizsgálat, a bűnbánat időszaka, a testi megtisztulással készül a lélek a megújulásra. „A böjtölő szív imája mint a fiatal sas, szárnyal a levegőben”, miközben a túltápláltságtól elnehezedett szívűeké lefelé ereszkedik. Az ételtől való tartózkodás előkészíti a lelket a befogadásra. Böjtfogadó szerdától a hagyomány szerint nem illendő lakodalmat rendezni, tilos a mulatozás, hiszen lejárt a báli szezon, vége van a farsangnak. Aki teheti, ilyenkor testét-lelkét munkálja, esténként tévézés helyett költőket lapoz inkább.
A húsvét megünneplésére már a II. század keresztényei gyásszal és böjtöléssel készültek, a III. század gyakorlata az egész nagyhétre kiterjeszti a böjtölést, a niceai zsinat pedig már húsvét ünnepének negyvennapos előkészületéről beszél. A negyvenes szent szám, a Bibliában gyakori: a vízözönt megelőzően negyven napig ömlött az eső a földre, a választott nép negyven évig élt a pusztában, Mózes negyven napig tartózkodott a Sinai hegyen, Illés negyven napig vándorolt a Hórebig és Jónás negyvennapos böjtöt hirdetett Ninivében. Nyilvános működésének kezdetén Jézus is negyven napig böjtölt, feltámadása után negyven napig tartózkodott a Földön.
Ismert a szólás: meglesz ennek még a böjtje, ha valami vétség miatt szenvedés vár az elkövetőre; vagy az: hosszú böjtje lesz még ennek, amikor a nagy jólét, bőség után ínséges napok következnek. Hallottunk már böjti boszorkányról, és ismerjük a viharos böjti szeleket is – kampány van, szeles-zajos kampány, de a külső élet visszaszorításával csak arra figyeljünk, ami valóban fontos.
A nagyböjtben az élet jobbításának szándékát, sajátunkat és másokét illik erősíteni. A böjt értelme nem a fogyás, hanem – a lélek elcsendesedése, tisztulása, megerősödése – a gazdagodás.

Kémbotrány 6 lépésben: a legsúlyosabb válság a magyar–ukrán kapcsolatokban