Egyre inkább nyilvánvaló, hogy politikai törekvések húzódhatnak meg a MÁV Zrt. legújabb motorvonat-beszerzésének hátterében, ugyanis szakmai és forgalmi szempontból kevésbé indokolt a tíz Bombardier Talent vonat megjelenése a vasúttársaságnál az országgyűlési választások idején. A gőzerővel kampányoló MSZP-nek – ezen belül Tóth András nemzetbiztonsági államtitkárnak – a legjobbkor jött a motorvonatok megvásárlása s az elsőként beérkező Talent az országba, amit éppen a Bombardier–MÁV Dunakeszi Járműjavító Kft. telephelyén mutattak be a nyilvánosságnak. Tóth András Dunakeszi országgyűlési képviselője, s az MSZP ottani képviselőjelöltje. Bár véletlen egybeesésnek is tekinthető, Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a Talent járművek megérkezésének másnapján tett a járműjavítóban üzemlátogatást, és tartott fórumot a múlt héten. Ezeket a járműveket a tervek szerint Dunakeszin karbantartják majd, ami mindenképpen új munkahelyeket jelent, más kérdés, hogy ez a kis szériás beszerzés mennyiben jelent többletköltséget a MÁV-nak a Stadler által szállítandó 30 (és opcióként újabb 30) motorvonathoz képest.
Mint arról korábban beszámoltunk, a MÁV viharos gyorsasággal rendelte meg a Bombardier-től a motorvonatokat, miközben a kanadai–német cég ezzel a járműtípussal a vasúttársaság tavalyi közbeszerzési tenderén alulmaradt a svájci Stadler vonatával szemben. A vasúttársaság – a formai követelményeket betartva – ugyan hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást indított még februárban, ám a szintén csak formálisan meghívott többi járműgyártónak alig néhány napja volt arra, hogy ajánlatot tegyen, így nem volt meglepő a már kész ajánlattal rendelkező Bombardier sikere ezen a tenderen. A MÁV ugyanis azzal indokolta a tíz motorvonat beszerzését, hogy a Bombardier rendkívül kedvező ajánlatot tett, s különben is veszélybe került a közszolgáltatási személyszállítás ellátása. Az esettel kapcsolatban Várday György közbeszerzési szakértő lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a tenderen a közbeszerzés legfontosabb feltételét, az esélyegyenlőséget egyáltalán nem biztosították. Ezen az eljáráson a kiíró szándéka leginkább az volt, hogy a többi járműgyártó el se tudjon indulni. A szakértő szerint az ilyen típusú „alibi-közbeszerzés” teljesen a politika irányítása alatt áll. Lapunk beszámolt arról is, hogy február végén Szanyi Tibor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára levélben hívta fel nyomatékosan Heiczinger István, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettesének figyelmét, hogy az általa megnevezett külföldi pénzintézettel folytassa le a finanszírozáshoz szükséges tárgyalásokat. Ennek a „kérésnek” a MÁV vezetése ellenállt, bár ez érdemben nem befolyásolta a motorvonatok beszerzését.
A MÁV az Osztrák Szövetségi Vasútnak (ÖBB) szánt szállítmányt veszi meg a Bombardier-től, az osztrák társaság ugyanis a megrendelt járművekre nem tartott igényt, mivel azok feleslegessé váltak. Az Eisebahn Österrich osztrák vasúti szaklap a Bombardier Talent motorvonatokkal kapcsolatban az év elején arról számolt be, hogy a Bombardier által szállított elővárosi flotta meglehetősen nagy készletfelesleg mellett üzemeltethető az ÖBB hálózatán, mivel magas a meghibásodási arány. Ennek megfelelően rendeltek Burgerland tartomány finanszírozásával a meglévők mellé tíz darab járművet. Minden bizonnyal a lap által említett tíz motorvonat az, amit az ÖBB nem vett át, s a MÁV vásárolja meg. Az osztrák szaklap beszámolt arról, hogy a Bécs környéki elővárosi forgalomban és a tartományokban járatok kimaradását és késéseket okoztak a meghibásodott szerelvények. Ráadásul az üzemi problémák miatt a Talenteket korábban beszerzett típusokkal kellett helyettesíteni.
Arra egyelőre nincs válasz, hogy ezek ismeretében a MÁV miként használja majd a tíz motorvonatot. Annyi viszont bizonyos, hogy a tavalyi közbeszerzési pályázaton azért döntött a vasúttársaság a Talent helyett a Stadler Flirt motorvonatok beszerzéséről, mert azok a MÁV szerint műszakilag kiforrottabbak, lényegesen jobb a gyorsítóképességük, kisebbek a karbantartási költségeik, emellett energiaellátásuk is kedvezőbb. A Talent motorvonat vonóereje és gyorsítóképessége csekély, szakmai vélemény szerint a jó hatásfokú üzemi tartománya szűk, ezért energetikailag pazarló, vagyis többletköltséget jelent a Stadler vonatok üzemeltetéséhez képest. Ez egyébként a műszaki paraméterekben is megmutatkozik, hiszen a Flirt 2600 kilowattos teljesítménye mellett a Talenté 1523 kilowatt, ezzel együtt az indítási vonóerőben kétszeres a különbség. A járműgyártók által eredetileg megadott karbantartási költségek szerint a Stadler motorvonat fenntartása a MÁV-nak évente és férőhelyenként 208, míg a Bombardier esetében 365 euróba kerül. Hogy ezek az értékek menynyire valósak, az a gyakorlatban derül ki, ám tény, hogy a 30+30 jármű fenntartása fajlagosan olcsóbb, mint a tíz motorvonaté.
A MÁV tájékoztatása szerint a Talentek Budapest és Hatvan között közlekednek majd, amely az ország egyik legforgalmasabb vasútvonala. Ennek ismeretében meglepő a MÁV azon álláspontja, miszerint a tíz Bombardier vonat beszerzésére azért volt szükség, mert a vagonpark műszaki állapota miatt veszélybe került a közszolgáltatás ellátása. A Budapest–Hatvan vonalról ugyanis tudni lehet, hogy itt közlekedteti a MÁV a legmodernebb és egységesített elővárosi flottáját, többek között azokat a BHV típusú személyvagonokat és vezérlőkocsikat, amelyeket éppen a dunakeszi járműjavítóban újítottak fel. Éppen ezért ha van olyan elővárosi vonal, ahol veszélybe került a közszolgáltatás, az biztos, hogy az nem a Budapest–Hatvan közötti.

Kocsis Máté: Az ukrán titkosszolgálat összejátszik a Tisza Párttal