Politikai indítékok a motorvonattenderen

A választások előtt nagyon jól jött bizonyos politikai erőknek a Bombardier motorvonatok sürgős beszerzése, más kérdés, hogy a csőd szélén tántorgó MÁV stratégiájába nem illik bele a drágán fenntartható kis szériás beszerzés, és a közszolgáltatási problémát sem ezek a járművek oldják meg.

Putsay Gábor
2006. 03. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre inkább nyilvánvaló, hogy politikai törekvések húzódhatnak meg a MÁV Zrt. legújabb motorvonat-beszerzésének hátterében, ugyanis szakmai és forgalmi szempontból kevésbé indokolt a tíz Bombardier Talent vonat megjelenése a vasúttársaságnál az országgyűlési választások idején. A gőzerővel kampányoló MSZP-nek – ezen belül Tóth András nemzetbiztonsági államtitkárnak – a legjobbkor jött a motorvonatok megvásárlása s az elsőként beérkező Talent az országba, amit éppen a Bombardier–MÁV Dunakeszi Járműjavító Kft. telephelyén mutattak be a nyilvánosságnak. Tóth András Dunakeszi országgyűlési képviselője, s az MSZP ottani képviselőjelöltje. Bár véletlen egybeesésnek is tekinthető, Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a Talent járművek megérkezésének másnapján tett a járműjavítóban üzemlátogatást, és tartott fórumot a múlt héten. Ezeket a járműveket a tervek szerint Dunakeszin karbantartják majd, ami mindenképpen új munkahelyeket jelent, más kérdés, hogy ez a kis szériás beszerzés mennyiben jelent többletköltséget a MÁV-nak a Stadler által szállítandó 30 (és opcióként újabb 30) motorvonathoz képest.
Mint arról korábban beszámoltunk, a MÁV viharos gyorsasággal rendelte meg a Bombardier-től a motorvonatokat, miközben a kanadai–német cég ezzel a járműtípussal a vasúttársaság tavalyi közbeszerzési tenderén alulmaradt a svájci Stadler vonatával szemben. A vasúttársaság – a formai követelményeket betartva – ugyan hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást indított még februárban, ám a szintén csak formálisan meghívott többi járműgyártónak alig néhány napja volt arra, hogy ajánlatot tegyen, így nem volt meglepő a már kész ajánlattal rendelkező Bombardier sikere ezen a tenderen. A MÁV ugyanis azzal indokolta a tíz motorvonat beszerzését, hogy a Bombardier rendkívül kedvező ajánlatot tett, s különben is veszélybe került a közszolgáltatási személyszállítás ellátása. Az esettel kapcsolatban Várday György közbeszerzési szakértő lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a tenderen a közbeszerzés legfontosabb feltételét, az esélyegyenlőséget egyáltalán nem biztosították. Ezen az eljáráson a kiíró szándéka leginkább az volt, hogy a többi járműgyártó el se tudjon indulni. A szakértő szerint az ilyen típusú „alibi-közbeszerzés” teljesen a politika irányítása alatt áll. Lapunk beszámolt arról is, hogy február végén Szanyi Tibor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára levélben hívta fel nyomatékosan Heiczinger István, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettesének figyelmét, hogy az általa megnevezett külföldi pénzintézettel folytassa le a finanszírozáshoz szükséges tárgyalásokat. Ennek a „kérésnek” a MÁV vezetése ellenállt, bár ez érdemben nem befolyásolta a motorvonatok beszerzését.
A MÁV az Osztrák Szövetségi Vasútnak (ÖBB) szánt szállítmányt veszi meg a Bombardier-től, az osztrák társaság ugyanis a megrendelt járművekre nem tartott igényt, mivel azok feleslegessé váltak. Az Eisebahn Österrich osztrák vasúti szaklap a Bombardier Talent motorvonatokkal kapcsolatban az év elején arról számolt be, hogy a Bombardier által szállított elővárosi flotta meglehetősen nagy készletfelesleg mellett üzemeltethető az ÖBB hálózatán, mivel magas a meghibásodási arány. Ennek megfelelően rendeltek Burgerland tartomány finanszírozásával a meglévők mellé tíz darab járművet. Minden bizonnyal a lap által említett tíz motorvonat az, amit az ÖBB nem vett át, s a MÁV vásárolja meg. Az osztrák szaklap beszámolt arról, hogy a Bécs környéki elővárosi forgalomban és a tartományokban járatok kimaradását és késéseket okoztak a meghibásodott szerelvények. Ráadásul az üzemi problémák miatt a Talenteket korábban beszerzett típusokkal kellett helyettesíteni.
Arra egyelőre nincs válasz, hogy ezek ismeretében a MÁV miként használja majd a tíz motorvonatot. Annyi viszont bizonyos, hogy a tavalyi közbeszerzési pályázaton azért döntött a vasúttársaság a Talent helyett a Stadler Flirt motorvonatok beszerzéséről, mert azok a MÁV szerint műszakilag kiforrottabbak, lényegesen jobb a gyorsítóképességük, kisebbek a karbantartási költségeik, emellett energiaellátásuk is kedvezőbb. A Talent motorvonat vonóereje és gyorsítóképessége csekély, szakmai vélemény szerint a jó hatásfokú üzemi tartománya szűk, ezért energetikailag pazarló, vagyis többletköltséget jelent a Stadler vonatok üzemeltetéséhez képest. Ez egyébként a műszaki paraméterekben is megmutatkozik, hiszen a Flirt 2600 kilowattos teljesítménye mellett a Talenté 1523 kilowatt, ezzel együtt az indítási vonóerőben kétszeres a különbség. A járműgyártók által eredetileg megadott karbantartási költségek szerint a Stadler motorvonat fenntartása a MÁV-nak évente és férőhelyenként 208, míg a Bombardier esetében 365 euróba kerül. Hogy ezek az értékek menynyire valósak, az a gyakorlatban derül ki, ám tény, hogy a 30+30 jármű fenntartása fajlagosan olcsóbb, mint a tíz motorvonaté.
A MÁV tájékoztatása szerint a Talentek Budapest és Hatvan között közlekednek majd, amely az ország egyik legforgalmasabb vasútvonala. Ennek ismeretében meglepő a MÁV azon álláspontja, miszerint a tíz Bombardier vonat beszerzésére azért volt szükség, mert a vagonpark műszaki állapota miatt veszélybe került a közszolgáltatás ellátása. A Budapest–Hatvan vonalról ugyanis tudni lehet, hogy itt közlekedteti a MÁV a legmodernebb és egységesített elővárosi flottáját, többek között azokat a BHV típusú személyvagonokat és vezérlőkocsikat, amelyeket éppen a dunakeszi járműjavítóban újítottak fel. Éppen ezért ha van olyan elővárosi vonal, ahol veszélybe került a közszolgáltatás, az biztos, hogy az nem a Budapest–Hatvan közötti.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.