Szappanopera

K U L T Ú R S O K K

Tóth Szabolcs Töhötöm
2006. 03. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lehet, hogy reménytelen eset vagyok, de egészen keddig nem tudtam volna megmondani, ki az a Farkasházi Réka, vagy kicsoda Németh Kristóf. Mivel a magyar bulvárlapok végignyálazása is szomorú szakmai kötelességeim közé tartozik reggelente, nem mondhatnám, hogy sohasem találkoztam nevükkel a sajtóban. Ám a gyakorlott újságolvasó az évek során kifejleszt valamiféle immunitást a cikkeknek álcázott reklámok ellen, és nagy gyakorlattal ugorja át a kereskedelmi adók sztárjairól szóló „híreket”. (Sajnos nem egy újsággal így másodpercek alatt végzek.)
Kedd reggel azonban elkövettem azt a hibát, hogy az RTL Klub nevű adóra kapcsoltam. Ennek egyik műsora közölte a szenzációt: ezek ketten bizony szakítottak egymással.
Szomorú lánykát láthattunk sétálni a fagyos pesti utcán, akit kitartóan faggatott az országos televízió stábja a hóban, méla búban, hogy ugyan miért hagyta ott ezt a Kristófot.
Ennek abszurditása annyira felcsigázott, hogy legott utánanéztem a dolognak az interneten. Tehát: a kereskedelmi adó teleregényének sztárjairól van szó, akik testvérpárt alakítottak a képernyőn és újabban hősszerelmeseket a való életben. Nem untatnék senkit ez utóbbi sztori részletes ismertetésével, ezért – csak miheztartás végett – inkább az egyik internetes pletykaoldal főcímeit idézem: Farkasházi Réka elhagyta a férjét (2005. december 20.), Farkasházi Réka nagy árat fizetett Németh Kristófért (2006. január 5.), Németh Kristóf és Farkasházi Réka két közös gyereket szeretne (január 10.), Farkasházi Réka otthagyta Németh Kristófot (február 26.), Németh Kristóf még mindig szereti Farkasházit (február 28.).
Nos, elkerekedett szememet a képernyőre meresztve én itt kapcsolódtam be ebbe a történetbe, amely ezek szerint igazi dráma, a való élet produkálta folytatásos teleregény.
Szappanopera.
Az persze nem újdonság, hogy az élet rendezte dráma mellett folyik a tévé sorozata is, és e kettő összekeveredik a producerek főztjében. Ám a virtuális és a valós nem mindig fér meg egymás mellett. Elképzelhető – bár nincs rá bizonyíték –, emiatt történt szegény Farkasházi Rékával, akit a szappanoperában Mónikának hívtak, hogy néhány hónapja egyszerűen kiírták a sorozatból. Merthogy egyesek „pszeudo-vérfertőzést” kezdtek emlegetni, amikor kitudódott a filmbéli testvérpár valós románca.
Ilyen döntést megértenék: a sorozat kitalálóinak éppenséggel jó biznisz, bármennyire szenved is a színész tőle, ha a néző minél inkább valós személyekként kezeli az élet tengerén hányódó, de azért mégiscsak kitalált szereplőket. És mivel az üzlet az első, igazán elvárható, hogy a szerződést aláíró színészek az életben se hozzanak szégyent pszeudoönmagukra.
Igaz, Farkasházival keményen bánt a sors, akarom mondani, a forgatókönyvíró. Chuck Cunningham-szindróma: az amerikai szakzsargonban így hívják azt a megoldást, amikor egy sitcom, azaz teleregény szereplőjét nem túl elegáns megoldással tüntetik el a stáblistáról. A névadó, Mr. Cunningham az egyik népszerű amerikai szappanopera állandó szereplője volt, aki a történet szerint egyetemre ment, ezért tűnt el teljesen a család életéből. Valójában Mrs. Farkasházihoz hasonlóan a munkája szűnt meg a teleregényben.
A filmbéli Mónika brüsszeli állást kap, ami nem sokban különbözik a fentitől. Előnye e megoldásnak, hogy – miképp Cunningham – onnan bármikor visszatérhet, hátránya, hogy a nézőknek támadhat egy kis hiányérzetük, ha hosszú ideig egy nyamvadt levél sem érkezik Brüsszelből, vagy egy rövid képsor legalább, amelyen Mónika a Manneken Pisnél uzsonnázik. De hát miért írna vagy uzsonnázna valaki egy sorozatban, ha egyszer kirúgták onnan, törölték tamagocsiénjét, és arra kötelezték, hogy kilépjen a széles publicitást biztosító, de mégiscsak tudathasadásos állapotból?
Mert akárhogy is, tudathasadásos állapot az, ha egy színésztől azt várják el, hogy az életben is a színpadon rá osztott szerepet játssza. Én sajnálom ezért a Kristófot meg a Rékát. Nem a félresikerült románc miatt, hisz ilyesmiben majd mindenkinek volt már része. Hanem hogy olyasmibe ugrasztották bele őket, ami hovatovább felőrli igazi életüket egy kitalált jegyében.
És mivel Farkasházit még pszeudovalója haló poraiban is ily buzgón követi (volt?) kenyéradójának kamerája, megfordult a fejemben a kérdés: csak nem arról van szó, hogy a románc is a műsor része?
És vajon nekem, a nézőnek ebben milyen szerepet szántak?
A sorozat után álmomban Mónika voltam. Ide-oda libbentem egy Mónika szándékai és céljai szerint, aztán hirtelen felébredtem. Most aztán nem tudom, hogy Mónikát álmodó férfi voltam, vagy éppen most Mónika vagyok, aki egy férfiról álmodik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.