Tesztelik a jövő hajtóművét

Új, minden eddiginél gyorsabb sugárhajtómű tesztelését kezdik meg ma Ausztráliában. A hiperszonikus szerkezet a hangsebesség hétszeresével képes száguldani, használatával nagymértékben lerövidülhet majd az interkontinentális repülőutak ideje. A szerkezet a sugárhajtáshoz szükséges oxigént nem palackban viszi magával, hanem a menetszélből veszi fel.

Hírösszefoglaló
2006. 03. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiperszonikus sugárhajtómű tesztelésébe kezdenek ma az ausztráliai University of Queensland szakemberei: a Hyshot nemzetközi program részeként megalkotott szerkezet akár a hangsebesség hétszeresével (óránként nyolcezer kilométer) is haladhat. Ha az utasszállító repülőgépeket a jövőben ilyen hajtóművekkel szerelik föl, akkor az interkontinális utak ideje lényegesen lerövidülhet.
A mostani tesztrepülés után az idén még kettőt terveznek. A brit védelmi cég, a Qinetiq tervezte hajtóművet hordozórakéta juttatja 330 kilométeres magasba. Itt az eszköz zuhanni kezd, majd hozzávetőleg 35-32 kilométerre a Földtől bekapcsol a gép úgynevezett scramjet motorja. A scramjet – amely tervezői szerint nagyon egyszerű szerkezet, nincsenek benne mozgó alkatrészek – egyik lényeges tulajdonsága, hogy az üzemanyag elégetéséhez szükséges oxigént nem a Földről, palackokban viszi magával, hanem a menetszélből szívja be – igaz, a scramjet működésbe lépéséhez a járműnek előbb a hangsebesség ötszörösére kell felgyorsulnia. A kísérleti légi jármű az említett zuhanás után az újfajta megoldással a hangsebesség hétszeresét körülbelül hat másodperces időtartamig érheti el. Hihetetlenül nehéz lesz ellenőrizni, hogy a repülés minden szempontból megfelelően zajlik-e – jelezte a küldetés egyik lehetséges buktatóját Allan Paull, a kísérletek vezetője a BBC-nek nyilatkozva. A szakembereknek sietniük kell a megfigyelések elvégzésével, mert az egymillió fontot (több mint 380 millió forint) érő gép a hat másodperces száguldás után a földbe csapódik és felrobban.
Ha a tesztrepülés hiba nélkül fejeződik be, akkor a következő próbát négy nap múlva tartják meg a JAXA, a japán nemzeti űrügynökség szakembereinek közreműködésével. Ezután egy, a mostaninál is nagyobb sebességű teszt következhet júniusban, akkor az ausztrál védelmi tudományos és műszaki szervezet (Australian Defence Science and Technology Organisation – DSTO) berendezését tesztelik majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.