Hiperszonikus sugárhajtómű tesztelésébe kezdenek ma az ausztráliai University of Queensland szakemberei: a Hyshot nemzetközi program részeként megalkotott szerkezet akár a hangsebesség hétszeresével (óránként nyolcezer kilométer) is haladhat. Ha az utasszállító repülőgépeket a jövőben ilyen hajtóművekkel szerelik föl, akkor az interkontinális utak ideje lényegesen lerövidülhet.
A mostani tesztrepülés után az idén még kettőt terveznek. A brit védelmi cég, a Qinetiq tervezte hajtóművet hordozórakéta juttatja 330 kilométeres magasba. Itt az eszköz zuhanni kezd, majd hozzávetőleg 35-32 kilométerre a Földtől bekapcsol a gép úgynevezett scramjet motorja. A scramjet – amely tervezői szerint nagyon egyszerű szerkezet, nincsenek benne mozgó alkatrészek – egyik lényeges tulajdonsága, hogy az üzemanyag elégetéséhez szükséges oxigént nem a Földről, palackokban viszi magával, hanem a menetszélből szívja be – igaz, a scramjet működésbe lépéséhez a járműnek előbb a hangsebesség ötszörösére kell felgyorsulnia. A kísérleti légi jármű az említett zuhanás után az újfajta megoldással a hangsebesség hétszeresét körülbelül hat másodperces időtartamig érheti el. Hihetetlenül nehéz lesz ellenőrizni, hogy a repülés minden szempontból megfelelően zajlik-e – jelezte a küldetés egyik lehetséges buktatóját Allan Paull, a kísérletek vezetője a BBC-nek nyilatkozva. A szakembereknek sietniük kell a megfigyelések elvégzésével, mert az egymillió fontot (több mint 380 millió forint) érő gép a hat másodperces száguldás után a földbe csapódik és felrobban.
Ha a tesztrepülés hiba nélkül fejeződik be, akkor a következő próbát négy nap múlva tartják meg a JAXA, a japán nemzeti űrügynökség szakembereinek közreműködésével. Ezután egy, a mostaninál is nagyobb sebességű teszt következhet júniusban, akkor az ausztrál védelmi tudományos és műszaki szervezet (Australian Defence Science and Technology Organisation – DSTO) berendezését tesztelik majd.

Fideszesek kínzását és kivégzését vetette fel Magyar Péter rajongója