Itt az új kék cédula?

Visszás helyzetet teremthet, ha a lakóhelyétől távol szavazó állampolgár a jegyző igazolásával a második fordulóban is voksolhat, noha a lakóhelyén az első fordulóban már megválasztották a képviselőt. A jogszabály és a gyakorlat ellentmondásai miatt az Alkotmánybírósághoz fordul Cservák Csaba alkotmányjogász, az Országos Választási Bizottság volt tagja.

Munkatársunktól
2006. 04. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A választási eljárásról szóló törvény szerint az is szavazhat, aki a választás napján más településen tartózkodik. Ehhez – április 7-én délután négy óráig – igazolást kell kérnie a lakhelye szerinti jegyzőtől. A dokumentumon feltüntetik, hogy a polgárt törölték a helyi választási névjegyzékből. Tartalmazza az igazolás azt is, melyik településre utazik a választópolgár.
Cservák Csaba alkotmányjogász szerint a jogszabály és a joggyakorlat számos ellentmondást vet fel. A legsúlyosabb az, hogy mivel az igazolás az első és a második fordulóra is kiadható, a választópolgár akkor is szavazhat, amikor azt a lakóhelyén már nem tehetné meg. A második fordulóra ugyanis csak ott kerül sor, ahol az elsőben nem sikerült megválasztani a képviselőt. Ha tehát az igazolást kérő személy lakhelyén április 9-én érvényes és eredményes volt a voksolás, vagyis a választás befejeződött, az ottani lakosnak már nem lenne módja rá, hogy 23-án is szavazzon.
*
Az igazolást kérők viszont ezt jelenleg megtehetik. Tartózkodási helyük szavazókörzetében ugyanis senki sem ellenőrzi, hogy a szavazópolgár lakóhelyén megválasztották-e már a képviselőt. Cservák Csaba szerint ez nagy hiba. Az alaptörvény és a választási törvény fontos alapelve ugyanis, hogy a választójog egyenlő: mindenki csak egy képviselő megválasztásában vehet részt. Az Országos Választási Bizottság ezt korábban ki is mondta. A mostani testület azonban egy ügyben úgy ítélte meg, hogy az ilyen esetekben sem korlátozható a szavazatok leadása. További ellentmondás, hogy a budapesti lakosok igazolással egyik kerületből átmehetnek bármelyik másikba. Tekintve, hogy az igazolás csak a települést tünteti fel, az igazolást kérők a fővárosban 32 választókerület közül választhatnak az első forduló eredményének ismeretében.
A harmadik visszásság a szakértő szerint az, hogy az igazolást kérő polgár akár az első, akár a második fordulóban visszavonathatja igazolását és már az eredmények ismeretében, meggondolva magát, mégis eredeti lakóhelyén szavazhat.
Cservák Csaba azt kéri az Alkotmánybíróságtól, vizsgálja meg a törvényt és a joggyakorlatot, s állapítsa meg, hogy a jelenlegi állapot alkotmánysértő, illetőleg mondja meg, mi a törvény alkotmányos értelmezése. A döntés elvben a második fordulóig megszülethet, ám a beadvány mindenképp felhívhatja a figyelmet arra, hogy a pártok az igazolás intézményének felhasználásával adott esetben megduplázhatják a rájuk leadott szavazatokat, ha az első forduló eredményétől függően átcsoportosítják híveiket egy másik szavazókörbe.
Az Országos Választási Iroda közlése szerint a kiadott igazolásokról, s a szavazókörökben felhasznált ilyen dokumentumokról listát állítanak ki, s az adatokat a szavazás után egybevetik. Ez kiszűrheti a kettős szavazást, de az átcsoportosítás lehetőségét nem zárja ki. Rytkó Emília nem tudott tájékoztatást adni arról, eddig hány igazolást kértek a választópolgárok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.