Legalább két hónap a túlélésig

Csütörtökön amolyan segélykiáltásként tartott sajtótájékoztatót az FTC teljes elnöksége, amelyben vázolta a klub által használt, állami tulajdonú ingatlan értékesítésével kapcsolatos hiábavaló erőfeszítéseit. A Kincstári Vagyoni Igazgatóság nem méltatta válaszra a fradistákat, a Nemzeti Sporthivatal elnöke, Ábrahám Attila igen, s úgy nyilatkozott, hétfőn pont kerülhet az ügy végére. Ám ez a pont még nem az a pont, amikor megoldódnak a Ferencváros sürgető gondjai, arra Kácsor Attila ügyvezető szerint legalább két hónapot várni kell. Kérdés, a hitelezők várnak-e addig.

2006. 04. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a Ferencváros kálváriája nem mentes a politikai felhangoktól, Kácsor Attila ügyvezetőt kevésbé a lehetséges háttérről, hanem inkább az egyre szűkülő lehetőségekről kérdeztük.
– Milyen most a klub pénzügyi helyzete? Az FTC és a labdarúgó-részvénytársaság kapcsán a 238 millió forintos OTP-, illetve a 96,25 milliós ligahitel a közismert tartozási tétel.
– Az OTP-hitelt a klub vette fel, s a futball rt.-re költötte, visszafizetésére május 31-ig újabb haladékot kaptunk. A ligahitel valóban lejárt, ezt nem vitatjuk, megpróbálunk egyezségre jutni a ligával például úgy, hogy nem kérjük a nekünk járó havi hárommillió forintot. Másik megoldásként Huszti Szabolcs eladása után várjuk a nevelési költségtérítést a Metztől, ez a FIFA szabályzata szerint körülbelül 100-130 millió forint. Ez az összeg amúgy is az MLSZ-hez folyna be, tehát egy részével letudnánk a visszafizetést. Bár a Metz húzza az időt, az örökkévalóságig nem teheti. Tartozunk még egyes beszállítóknak és a játékosoknak, mindent összevéve körülbelül négyszázötvenmillió forinttal.
– Immár nyilvánvaló, hogy ezt az adósságot az FTC csak az általa használt, állami tulajdonú ingatlan értékesítésével tudná leróni. Sőt mivel a csupán az ingatlanügyletet érintő nyílt pályázat eredménytelennek bizonyult, a futball rt. részvényeit is „hozzácsapnák” az üzlethez. Hétfőn az utolsó tárgyalásokra kerül sor az FTC, valamint az államot képviselő Kincstári Vagyoni Igazgatóság, a Nemzeti Sporthivatal és a Sportfólió Kht. között. Milyen megoldási változatok lehetségesek?
– Ha megszületik a szövegszerű egyezség, meghívásos pályázatot írnak ki a nyolc hektárra. A klub 1,2 milliárd forintot kér annak fejében, hogy lemond még tíz évre szóló használati jogáról, valamint 300 milliót a futball rt. részvényeinek 99,9 százalékáért. Az állam az előző pályázatban még csak 1,6 milliárdra tartott igényt, ezt a KVI megemelte 1,2 milliárddal, ami szerintünk a beruházás realitását csökkenti. Mivel a tervezet szerint a stadion felújítására körülbelül hárommilliárd forintot kell majd költeni, a befektető több mint hétmilliárdért jutna hozzá a területhez, ez pedig legalább 1,2 milliárddal a piaci ár fölött van. Ettől függetlenül, mivel meghívásos pályázatról lenne szó, vélhetőleg megvan a KVI-nek a három pályázója, de nekünk nem mondták meg, kik azok.
– Ebben az esetben mikor látna pénzt a Ferencváros?
– Ha hétfőn megegyezés születik, azonnal összeül az elnökség, majd a küldöttgyűlés, kiírják a meghívásos pályázatot, amit a KVI ígérete szerint gyorsan elbírál. Ezután meg kell várni, hogy születik-e eredmény, ha igen, az utalásnak is van néhány napos átfutása, leghamarabb két és fél, három hónap múlva juthatunk pénzhez.
– Az nagyon messze van… A másik variáció szerint ha hétfőn az a döntés születik, hogy nem lesz újabb pályázat, a klub megkapja hat hektár vagyonkezelői jogát. Ekkor gyorsabb az ügymenet?
– Nem sokkal. A KVI-nek el kell készítenie a vagyonkezelői szerződést, bár volt két éve rá, hogy megtegye, ez legalább egy hónap. Ezután a klub írhat ki pályázatot a hasznosításra vagy a vagyonkezelés értékesítésére, ennek lefutása még egy hónap, az összesen kettő. Ez az ajánlat persze kedvezőtlenebb, mert a stadion három hektáron fekszik, tehát három hektár a felhasználható szabad terület. Mi kértük a KVI-t, hogy ha szerzünk a hat hektárra befektetőt, az kapjon elővásárlási jogot a két hektárra, de nem akceptálták az ötletet.
– Mi a célja a klubnak, s mi az államnak? Mert a jelek szerint nem ugyanaz.
– Az állam bevételt akar, eladni a két hektárt körülbelül 1,5 milliárd forintért, minket meg lemondatni a még tízéves használati jogról. Mi 1,2 milliárdot plusz 300 milliót szeretnénk, ennél lejjebb nem mehetünk, feljebb meg nem enged a piac. Kifizetnénk az adósságainkat, s minél több pénzt, hét-nyolcszáz millió forintot szeretnénk tőkeként megtartani, amiből támogathatnánk a szakosztályokat. Szépen összeállna a kép.
– S miért nem áll össze?
– Fel nem foghatom. Itt erőlködünk két éve, és semmi segítő szándékot nem tapasztalunk, pedig elfogadnánk a normális kompromisszumokat. Nincs más megoldás, mint az ingatlan értékesítése, de direktben nem tehetünk semmit, mert nem mi vagyunk a vagyonkezelők. Közben egy fillért sem költöttek a pályára, pedig a stadionrekonstrukciós program kétmilliárdot szánt erre a célra. Korábban, az Eb-pályázat és az új stadion terve kapcsán azzal érveltek, a többi klub kárára nem érheti pozitív diszkrimináció a Ferencvárost. Most negatív diszkrimináció éri.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.