A Vico-rezidencia és más úri huncutságok

Kormos Valéria
2006. 05. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kilencvenes évek elejének, közepének talán legjellemzőbb rezidenciája, a hajdani Vico-Fenyő birtok a Sváb-hegy tetején található. A Normafától egy bizonyos szögből jól látható az ormótlan betonkerítés, amely körülveszi. A jól álcázott objektum mintegy 2000 négyzetméter, teniszpályával, úszómedencével, személyzeti házzal. Amúgy a szűk Alkony utca felől közelíthető meg. Egy időben különleges őrség figyelte az arra járókat, nem kímélvén a holland királyi ház fotósát sem, akit igazoltattak. Fenyő János, a néhai sajtócézár uralta mindezt, aki bensőséges kapcsolatokat ápolt az akkori-mai MSZP–SZDSZ egyes politikusaival, akiknek a történések szerint imponált mindaz, amit a létesítmény jelképezett. Most csak az érdekel minket, hogyan is szeretett és tudott építkezni az illető? Mit engedtek meg neki, és hogyan segítették – ki akarva, ki félve, ki félrenézve – a hivatalnokok? Ismételjük meg a kérdést. Hogyan is szeretett építkezni? Egy válasz van rá: törvénytelenül és korrupt módon, az elejétől kezdve.
Tíz éve, 1992 márciusában, pecsét került egy építési engedélyre. Családi házra és utcai árusítópavilonra (!) kérték, mégpedig egy bizonyos off-shore cég, a Földgömb Kft. nevében. Valójában már az engedélyezés előtt megkezdődött a területen (Bp. XII., Alkony utca 13.) a környezet átalakítása. Ez azzal járt, hogy eltüntettek egy összefüggő, negyven-ötven éves erdőállományt. Az érvényes építési és környezetvédelmi szabályok szerint a terület nyolcvan százalékán kötelező volt meghagyni a zöld felületet. Az adott területnek pedig csak tíz százaléka építhető be.
Itt minden fordítva történt. A markológépek éjjel-nappal dolgoztak, fordultak a teherautók, vitték a kivágott fákat, hozták a földet, hogy feltöltsék a terepet. Három hónapba tellett mindez. Eközben a civilek bejelentéseire a XII. kerületi önkormányzatnak mozdulnia kellett. Kiküldték a terepre a tisztviselőket, akik már a kiürített területet látták. Megfenyegették őket, hogy rájuk uszítják a kutyákat.
És most soroljuk fel, mire nem volt engedély. Az erdőirtásra, a talaj nagymértékű megbolygatására és feltöltésére, az uszodára és az erődítmény jellegű támfal felhúzására. A családi házból többszintes, kétezer négyzetméternyi épület lett, az utcai árusítópavilon pedig valahogy átalakult sportlétesítményekké. A botrány persze kezdett dagadni, de az önkormányzatnál mindig az volt a kibúvó, a külföldi tulajdonosokat (!) nehéz elérni. A kerület főépítészének pedig „valahogy” átnyúltak a feje felett. Az önkormányzat végül megadta a fennmaradási engedélyt. A birtokot övező betonfal létesítése többszörösen és többféle rendelkezést, törvényt áthág. Ezekből csak néhányat emelünk ki. A legelső, hogy erre sem volt építési engedély. Ahogyan az épületnél, az uszodánál, itt sem lehet pontosan megállapítani az építő cég kilétét. Jellemző az akkori Köztársasági Megbízotti Hivatal álláspontja: az első fokú hatóság (önkormányzat) nem tette meg azokat a lépéseket, amelyekre folyamatosan felhívták a figyelmét. Határozatában, amelyet 1993 júliusában hozott, kimondja: rendkívül durva tájbontás történt, a támfalat nemcsak az engedély hiánya, hanem annak silány minősége és veszélyessége miatt is le kell bontani.
Ennek tizenhárom éve. A fal ma is áll.
A Budakeszihez közeli Telki lovardakomplexuma szintén a Vico-cégnek, illetve néhai tulajdonosának, Fenyő Jánosnak és csapatának sorozatos törvénysértései által jött létre.
A fokozottan védett természetvédelmi, állami vagyonhoz tartozó Erzsébet-majorra és a földre 1993-ban vetettek szemet. A több mint háromhektárnyi területet a Pilisi Parkerdő Rt. adta bérbe a Vicónak, tíz évre. Törvényeink áthágása már ekkor megkezdődött, mert a bérbeadáshoz nem kérték ki a felettes, a természetvédelmi hatóság engedélyét. Így jogilag az semmisnek volt tekinthető.
A szerződésben leszögezik, hogy a terület jellegét semmilyen módon nem lehet megváltoztatni, és nagyobb épület sem létesíthető rajta. A Pilisi Parkerdő Rt. akkori igazgatója (Dobó István) külön pontban azt is rögzíti, hogy amennyiben új létesítményekről tudomást szereznek, azonnal felmondják a szerződést.
Mint látjuk majd, ez a kitétel nem más, mint „púder”, hisz a természetvédelmi és az építési szabályok semmibevétele a kezdetektől fogva tudatos magatartás volt. A hatóságok csak futottak az események után, a Pilisi Parkerdő Rt. akkori, s későbbi vezetőinek pedig eszük ágában sem volt szerződést bontani.
Akkor nézzük az eseményeket. Azaz, hogyan tesszük nevetségessé a hatóságokat, hogyan szerezzük meg a „jóindulatukat”? Miként érjük el jogi furfangokkal, jól tartott ügyvédekkel, avítt jogszabályok hátterével, hogy a határozatokat, bírósági ítéleteket ne lehessen végrehajtani? Megjegyeznénk mindehhez, hogy vagy anyagi, vagy politikai kiváltságosság és kapcsolatrendszer kell. Itt pedig mindkettő találkozott.
Rövid idő alatt a tiltás ellenére a következő változások történtek. Engedély nélkül épült három 100-120 négyzetméteres ház, részben engedély nélküli a 720 négyzetméteres lóistálló. A trágyatároló és a karám szintén, amelyek azonnali megszüntetésére szólította fel a bérlőt a Természetvédelmi Hivatal. A jogsértések miatt ők is megtették bejelentéseiket a helyi, önkormányzati hatósághoz, a Budakeszi Polgármesteri Hivatalhoz.
Amikor a Budakeszi Polgármesteri Hivatal illetékes tisztviselői tudomást szereznek az engedély nélküli építkezésekről, az előírásoknak megfelelően kiküldik a helyszínre munkatársukat. Feladata, hogy jegyzőkönyvet vegyen fel a helyzetről, és leállíttassa a munkálatokat. Az immár magánbirtokot képviselő őrök és ott dolgozók szinte elzavarják. Több helyszíni szemle, felszólítás következik, amelynek az eredménye mindössze annyi, hogy egyre jobban rákapcsolnak a munkálatokra. Közben megfellebbezik a bontási határozatot, fennmaradási engedélyt kérnek, és persze tovább bővítik az építkezést.
Az engedély nélküli nyaralók fennmaradását 1993 októberében utasították el a helyi hatóságok. Az egyre dagadó akták a Pest Megyei Közigazgatási Hivatalhoz kerültek 1994-ben. Minden addigi közigazgatási határozat – szám szerint öt! – azt állapította meg, hogy közérdek áll szemben magánérdekkel. A közigazgatási hivatal álláspontja: a környezetet terhelő lótartást vissza kell szorítani, az épületek egy része pedig azonnal lebontandó. Megszületett a végrehajtási határozat is, de hát mire való az ügyvédi furfang? A Vico bíróságra viszi ezt a „jogsérelmet”, megtámadja a Pest Megyei Közigazgatási Hivatalt, így eléri, hogy amíg a per tart, a végrehajtást felfüggesszék. Persze, a törvényeket semmibe vevő bérlőnek az az érdeke, hogy az eljárás minél tovább húzódjon. Az épületek lebontásának kérdését össze lehet keverni a lótartás szépségeivel, ahol terjedelmes szakvéleményt ismertetnek arról, hogy a lótartás melléktermékei hasznosak vagy károsak. Tovább: kimerítik-e a környezet átalakításának fogalmát? Így aztán ki emlékszik arra, hogy hol is vannak az ügy gyökerei, melyek a lényeges elemei? Pedig a napnál is világosabb: az eredeti szerződésnél, a korrupciónál.
És most nézzük, mit őröltek az igazság malmai öt év alatt! Ennyi idő kellett ahhoz, hogy 1998 szeptemberében a Legfelsőbb Bíróság is helybenhagyja a közigazgatási döntést, a bontásokat. Ekkor a Vico-cég feje, tulajdonosa már nem él, de az utódok, a cég akkori igazgatótanácsa „nem hagyja a koncot”. Egy újabb személyre ruházza át a haszonbérleti jogot.
A következő évek eseményei: 1999-ben tűz üt ki az istállóban, 2000-ben megszüntetik a karámot, de az igazán jelentős épületekhez nem nyúlnak. Itt is az engedély nélküli építkezők bevált trükkjéről van szó. A jelenlegi törvények szerint ugyanis, ha a bontást az elmarasztalt kezdi meg, nem végezheti azt el a hatóság. Úgy is el lehet kerülni a kényszerbontást, ha a tulajdonos vagy bérlő látszólag aláveti magát a döntésnek, elkezdi a bontást, félbehagyja, majd idővel visszaállítja az eredeti állapotot…
2001-ben az Országgyűlés környezetvédelmi bizottsága Visegrádon tartotta ülését. A Duna–Ipoly Nemzeti Park számos ügye között Illés Zoltán elnök kitért a budakeszi–telki lovardára. Ennyit mondott: a törvénytelenül és jogtalanul felépített lovarda elérkezett abba a stádiumba, hogy ott példát statuálva a földdel kellene egyenlővé tenni… 2006-ot írunk. Történt valami?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.