Gyurcsánynál lesz a kasszakulcs

Az idén húsz, jövőre még tíz százalékkal csökken a minisztériumok dolgozói létszáma – jelentette be tegnap Gyurcsány Ferenc. A leépítés a bérszámfejtőket érinti először. A kormányfő a minisztériumokon kívülre, saját irányítása alá kívánja szervezni az európai uniós források – jövőre mintegy ezermilliárd forint – elköltésének döntés-előkészítését. A Fidesz szerint mellébeszélésről van szó.

Munkatársainktól
2006. 05. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Államreform-bizottság, fejlesztési kabinet és tanács, kormányzati szolgáltatóközpont – ezeket az új intézményeket ismertette Gyurcsány Ferenc miniszterelnök az államreformról tartott sajtótájékoztatóján. A miniszterelnök az inkább háttér-tájékoztató jellegű, csaknem ötvenperces előadásán úgy jellemezte az általa felvázoltakat, hogy „a nagy elefántot apró falatokkal lehet csak megenni”, mert a parlament keddi döntésével világossá vált, hogy mekkora mozgástere van az új kormánynak.
A kormányfő elmondta: a jövendő kormányzati struktúrában a minisztériumoknál csak a szigorú igazgatási tevékenységek maradnak majd, mint a jogi-pénzügyi szabályozás, az intézményfinanszírozás, illetve az intézményfelügyelet és a hatósági jogkörök. A kiszolgálói tevékenységekre (pénzügy, számvitel, kontrolling; emberi erőforrás, szervezetfejlesztés; informatika, ügyvitel; vagyonkezelés, gondnokság) hoznák létre a kormányzati szolgáltatóközpontot, amely a tárcákhoz képest töredék ráfordítással, töredéknyi munkaerővel végezné el ezeket a feladatokat, ugyanúgy, mint a vállalati életben. Gyurcsány Ferenc példaként említette, hogy a bérügyek már most át fognak kerülni az új intézményhez, míg a számviteli folyamatok csak jövőre.
*
A szakpolitikai stratégiával kapcsolatos kérdések részben az úgynevezett államreform-bizottsághoz kerülnek majd a minisztériumoktól, másik részüket pedig a megerősített és felfejlesztett miniszteri politikai kabinetek végzik majd, amelyek inkább a szakpolitikai stratégia előkészítését, tervezését végzik, valamint fejlesztési és beruházási kérdésekkel foglalkoznak.
A fejlesztések, beruházások – jövőre mintegy 1000 milliárd forintos európai uniós forrás – előkészítését viszont a héttagú fejlesztési kabinetre osztanák ki. Ennek tagjai a miniszterelnök (aki egyben az elnöke is a testületnek), valamint a szintén új „fejlesztési ügynökség” vezetője, valamint az öt fejlesztési igazgató, akik a gazdasági versenyképességért, az emberi erőforrás, a környezet-, a területfejlesztésért, valamint a központi fejlesztési koordinációért felelnének. Ennek a kabinetnek lenne tagja Magyar Bálint jelenleg még oktatási miniszter, mint emberierőforrás-fejlesztési igazgató. A fejlesztési kabinet pedig a Nemzeti fejlesztési tanács alá tartozna, amely a kabinet tagjaiból, az érintett miniszterekből és a régiók képviselőiből állna. A tanácsot a miniszterelnök vezetné, helyettese Magyar Bálint lenne, amit a koalíciós szerződésben is rögzítettek.
Aki szerint az új rendszer nem éppen az egyszerűségével tüntet, annak igaza van, hiszen Gyurcsány Ferenc is elismerte: „Súlyok és ellensúlyok bonyolult rendszerét teremtjük meg magán a kormányzaton belül is”. Ugyanakkor úgy vélte: a döntési folyamat teljesen átlátható lesz. Az új kormányzati struktúra célja, Gyurcsány elmondása szerint, hogy senki ne mondhassa, hogy az oktatási vagy egészségügyi reformnak csak egyetlen útja van, hanem a kérdésekre a miniszterelnöknek is legyen rálátása. Ezzel a módszerrel „kiteszik a pénzt az asztalra”, és a minisztereknek muszáj megtalálniuk az együttműködést a többi kormánytaggal – fejtette ki.
Gyurcsány szerint a klasszikus kormányzáshoz politikusok kellenek, ám be kell vonni üzletembereket is. Ilyen az üzleti szférában is megfordult személy lesz az államreform-bizottság, a kormányzati szolgáltatóközpont és a fejlesztési kabinet vezetője. Utóbbinál egyébként valószínűleg a fejlesztési ügynökségre gondolt, hiszen a kabinet vezetője a kormányfő. Gyurcsány elismerte, hogy ezek az emberek személyesen tőle függnek majd.
Gyurcsány Ferenc szerint a reform hatására a 7300–7500-as minisztériumi létszám 20 százalékkal, 1300–1400 fővel csökken idén, és 10 százalékkal jövőre. A csökkentett létszámmal ugyanazt a teljesítményt, vagy jobbat fognak elérni – mondta. Ezzel szemben az államreform-bizottságban 20–25-en fognak dolgozni, a szolgáltatóközpont a leépített létszám felét foglalkoztatja majd, a fejlesztési kabinetek pedig ma is működnek, és nem bővítik őket – fejtette ki.
– Mellébeszélés, figyelemelterelés. Így jellemezte Szijjártó Péter, a Fidesz kommunikációs vezetője Gyurcsány Ferenc új kormányzati struktúráról szóló javaslatait. Mint Szijjártó fogalmazott, a Gyurcsány Ferenc által elmondottak semmi mást nem szolgáltak, minthogy tovább folytatódjék a figyelem elterelése a valós és rendkívül súlyos problémákról. – Csupán egy újabb fejezetét hallhattuk Gyurcsány Ferenc közigazgatási hókuszpókjainak, miközben a miniszterelnök egy újabb lehetőséget szalasztott el arra, hogy végre tájékoztatást adjon az ország valós állapotáról – hangsúlyozta, hozzáfűzve: „biztosan nagyon fontos kérdés az Gyurcsány Ferenc számára, hogy majd a ceruzákat, tollakat és ceruzatartókat milyen kormányzati szerv fogja szolgáltatni és beszerezni, de Magyarországnak ennél sokkal súlyosabb gazdasági problémákkal kell szembenéznie”. A Fidesz azt várja a kormányzásra kijelölt pártok politikusaitól, hogy végre a valós problémákkal törődjenek. Arra a kérdésre, hogy a mi véleményük Gyurcsány javaslatairól, így az államreform-bizottság, a fejlesztési tanács és kabinet, illetve a kormányzati szolgáltatóközpont létrehozásáról, Szijjártó annyit mondott: a parlamentben hozzájárultak ahhoz az alkotmánymódosításhoz, amely lehetőséget ad a mindenkori kormányoknak, hogy szabadon határozza meg a kormányzás rendjét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.