Köznapló

Végh Alpár Sándor
2006. 05. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Május 13., szombat
Sose értettem, miért kell az amerikaiaknál tragikus élet ahhoz, hogy valakiből ideál lehessen. Az általuk kiókumlált gyorséttermekben szerte a világon James Dean, Jack Kerouac, Elvis Presley és Marilyn Monroe képmását teszik a falra, őket árulják posztereken, képeslapokon. Őket, akiknek élete abszolút csőd volt, amit fokoz, hogy még soha nem akadt, aki beismerte volna: felelős vagyok, amiért így végezték. A fentiek életének romjaiból sok-sok hullarabló keresett utóbb milliókat, köztük neves írók és filmcsinálók.
Ugyan, áldozat-e Glenn Gould, merengtem este, mikor leültem a tévé elé, hogy egy művészcsatornán megnézzem a róla készült száztíz perces filmet. Sztár volt ő is, a komolyzene sztárja: zongorista nála jobban aligha játszotta Bachot. Torontóban született 1932-ben, s amikor ötven évvel később elvitte az agyvérzés, rosszabb fizikai állapotban volt, mint egy nyolcvanéves, akit az elfekvőben ápolnak.
Lin Jü-tang, akinek könyveit fékként használom ebben a lejtőre került világban, a harmincas években írta: „Sok kulturált ember menekült meg a gazdagság csábításától, de a hírnév csábítását elkerülni csak a legnagyobbak tudták.” Ma a nyilvánosság fórumain ádázabb harc folyik a hírért, a névért és a pénzért, mint valaha, s azok erkölcse, akik ezt a harcot a színfalak mögül mozgatják, néha rosszabb a gengszterekénél.
Furcsa volt Monsaingeon filmjét látni Gouldról. Azt tudtam innen-onnan, hogy Gouldnak tériszonya volt, ezért nem ült repülőre; hogy télen-nyáron kesztyűt hordott, mert féltette az ujjait; marokszám tömte magába a gyógyszert; az éjszaka kellős közepén telefonon keresztül próbálta végig a karmesterrel a felvételre váró zongoraversenyt; se nővel, se férfival nem volt szexuális kapcsolata; utálta Mozart és Liszt zenéjét; a zene puritán szerzetesének tartotta magát, akinek kolostora a lemezstúdió – ennek ellenére kétségbeesetten vágyott arra, hogy szeressék, így aztán ez a kettősség, amelyet sokan reklámnak éreztek, nemcsak fizikai erejét őrölte fel, de játékát is befolyásolta.
Mániákus ragaszkodása alacsony, ócska székéhez, amelyen ülve a feje a billentyűsor szintjére süllyedt; örökös dúdolása felvétel közben, ami sok lemezét tette szinte élvezhetetlenné, vagy örök rettegése a nyilvános koncertezéstől eltávolította a többi zenésztől. Menuhin a belőle áradó kedvességgel meghívta egy koncertsorozatra Angliába. Gould elutasítása nyers volt és kategorikus: „A hangversenyezés állatnak való. Kész cirkusz. És immorális.” Tartotta magát ehhez: harmincegy éves kora után nem adott több hangversenyt. Fölépített egy stúdiót a föld alatt, és ott dolgozott – éjszaka. Csak éjszaka.
Egész életében vezényelni akart. Nem új dolog, hisz a nagy zongoristák közül szívesen dirigált Liszt éppúgy, mint Schumann, utóbb Bernstein vagy a maiak közül Kocsis és Barenboim. Egy baj volt csak. Gould elfeledkezett arról, hogy a karmester közéleti figura, és munkája a nyilvánosság előtt zajlik. „Az egyes embert szeretem, a közönséget utálom. Úgy ülnek be egy koncertre, mint valami atlétikai versenyre” – mondta Monsaingeon filmjében. Hogy ezt komolyan gondolta, jelzi az is, mint akarta fölvenni Beethoven egyik zongoraversenyét Karajannal. Ő Torontóban a stúdiójában mesterszalagra játssza a zongoraszólamot, elküldi Berlinbe, ott majd Karajan hallgatóval a fején magnóra vezényli a zenekari részt, a többi a lemezgyár dolga.
A dolog pikantériája, hogy hét évvel később Karajan – a gőgös, fenséges Herbert von Karajan – Torontóba akarta vinni a Berlini Filharmonikusokat csak azért, hogy Gould kedvére tegyen, hiába. A pianista megüzente, nem hajlandó naponta tíz percnél többet szalagra játszani. A berliniek otthon maradtak.
Végsőkig kimerítette az erőfeszítés, hogy mindig Glenn Gould legyen – mondta róla a CBS rendezője, akinek filmjében a zongorista Mahler-dalokat énekelt az állatkert elefántjainak. Meghökkentő viszont, hogy Gould rendszeresen tőzsdézett, és brókerének ő volt az egyetlen ügyfele, aki Kanada akkori döcögős gazdasági helyzetében is nyereségesen üzletelt. Honnan volt ehhez képessége? Játékszenvedélye segíthette.
Játszott a zongoránál, játszott a mikrofonokkal, játszott a pénzzel, a játék volt lényének legfontosabb része, ezért szörnyű, hogy áldozatául esett a kábítószernek. Tim Page, a New York-i zenekritikus szerint Gould élete végére tagadhatatlanul drogfüggő lett, igaz, így is sokkal figyelmesebb, mulatságosabb és kedvesebb volt az emberek többségénél.
Monsaingeon szerint a világon csak két zongorista élt, akiket már az első leütött hangról fel lehetett ismerni: Richter és Gould. Látni a rendező könyvében egy újságképet moszkvai találkozásukról. Gyönge fotó, ám sokat elárul. A kanadai zongoristát fáradt aszkétának látjuk, az oroszt viszont olyannak, akiből árad a kedvesség, a szeretet.
Az előbbi elzárta magát a közönségtől, és húsz éven át csak stúdióban zenélt, a másik viszont, bár túl volt a hetvenen, autóba ült, és Moszkvától Vlagyivosztokig kilencven koncertet adott Szibéria eldugott városaiban és falvaiban néha olyan zongorákon, amelyeket ő javított meg a fellépés előtt.
Örömhírnök volt, nem szerzetes.
Mindkettejük játéka megigézi az embert, ám ha összehasonlítjuk a két életet, Glenn Gould a világ tán legszabadabb országában is rab volt és iszonytatóan magányos, Richter viszont, aki mellől külföldi koncertútjain sose tágítottak a KGB emberei, mindig szabad volt, és kedvét lelte a zenén kívül feleségében, barátaiban, a festészetben s mindabban, amiből azok részesülnek, akik ajándéknak tekintik az életet. Érdemes elgondolkozni ezen, barátaim! Sokat segít, ha közben hallgatjuk a két zseni felvételeit. Ránk fér az öröm, amellyel megajándékoznak minket.

Május 14., vasárnap
Gonosz vagyok. Arra gondoltam ma, miért a dalszínházak művészei kaptak hasmenést, miért nem a képviselőház politikusai. A „fürgeséget” kiváltó borjúpaprikás hatására elmaradnának az ülések, a felszólalások: szünetelne a politika. A miniszterek és a képviselők ott gubbasztanának a vécékagylón, s mozdulni sem mernének. Mi meg fejünket fölvetve, arcunkon országos derűvel ismételgetnénk: de hisz ez csodálatos! Szünetel a magyar politika!
Egyszeriben meglódulna a négyes metró építése, nem késne hónapokat az utak, hidak, uszodák, viaduktok átadása, szakemberek vennék kézbe a döglődő egészségügyet, nem volna szükség sok gőgös Audira, amelyek ára sehogy sem arányos a forintot fenyegető csőddel. Mindenki olyan munkát végezne, amire méltó és alkalmas, azzal arányban kapná a fizetését, nem rettegne sem Bokros „reformjaitól”, sem az elbocsátásoktól. Nem volnának bújócskázó interjúk, mellébeszélő kommentárok, a magyar ember magyar földben termett magyar zöldséget enne, és a társak vegetáriánus étterembe küldenék pincérnek a kolbászgyárost, aki argentin disznóból darálja össze portékáját, de nem úszná meg az sem, aki külországi tyúkból kipottyant tojással kereskedik.
Az egészséges önszerveződés kiverné az emberekből a mániát, hogy ez vagy az a párt üdvözít, egyfelé húzna mindenki, és azt sem mantráznák, hogy „átverem az államot”. Buta közhiedelemből fakad, hogy az állam azonos a kormánnyal, holott az állam mi vagyunk. Mi, ez a tízmillió, tehát magunkat fosztjuk ki, ha ilyet teszünk.
Egy baj van csak.
Mire ez szépen kiforrná magát, véget érne a borjúpaprikás hatása. Lassan, óvatosan, de mégiscsak fölemelkednének a politikusülepek a parlamenti vécékagylókról, lehúznák a lehúzandót, fölhúznák a nadrágot… Aztán pedig jól meghúzzák a nadrágszíjat. Nem a magukét – a miénket.

Május 17., szerda
A méltatlanokat elnyeli a feledés, a kivételesek mindig itt vannak velünk. Megdöbbennék, ha szembejönne velem a kommunista költő, Benjámin László, ám biztos vagyok abban, hogy a sok éve halott Huszárik Zoltán felbukkanhat bárhol: a monori restiben éppúgy, mint a Városliget egyik padján, ahol bizonnyal Füst Milán regényét olvasná, A feleségem történetét.
A halál egyetlen szívességet tesz nekünk: abban az életkorban őrzi meg bárki arcát, hangját, gesztusait, amelyikben elment. Huszárik ötvenévesen hagyott itt mindent, s ha előveszem időnként a róla készült breviáriumot, egyre fiatalabbnak látom.
Geodéta voltam, mikor a Szindbádot forgatta. Kollégám menyasszonya, Illy Kati tagja volt a stábnak, így szinte első kézből értesültem arról, ami a helyszíneken történt. A lány külön rangot nyert a szememben azzal, hogy szép perzsa macskája szerepelt egy snittben. Ebből derült ki számomra, hogy Huszárik világába belépést nyerhet mindenki és minden, ha lényében van valami kifürkészhetetlen, valami távoli, valami örök. S ebből éreztem azt is, hogy filmje rendkívüli lesz.
Az lett. Sőt a létező legjobb magyar film lett, pedig készítőjét a kor előzőleg csúnyán megcibálta.
A Huszárik-breviárium elején Omar Khajjám egyik verse szerepel: „Bár birtokukban volt az erény s tudomány, / s gyertyaként világolt fény a lábuk nyomán, / kiutat egy sem lelt a sötét estéből, / mind álomba merült pár révült szó után.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.