Gyurcsány berendezkedése

Csite András
2006. 06. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A főhatalmat áprilisban megtartó gyurcsányi avantgárd – a politika működési rendjének megfelelő módon – évtizedekre kíván berendezkedni. Az elmúlt hetek eseményei csak e perspektívából érthetők meg. A miniszterelnök körül szerveződő politikai mozgalom három területen is támadásba lendült. Ezermilliárdos nagyságrendű megszorító, jövedelemkivonó intézkedésekkel a költségvetési egyensúlyt kívánják néhány hónapon belül helyreállítani. Az államigazgatás területén centralizációba fogtak, s noha államreformot hirdetnek, egyelőre a mély tartalmat nélkülöző, a szómágia szintjén megmaradó elképzelésekkel álltak csak elő. S harmadikként belevágtak a Horn Gyula teremtette MSZP-s káder- és lobbikonglomerátum átszabásába. Gyurcsány Ferenc ezekkel a lépésekkel tartós kormányzásának feltételeit kívánja megteremteni. Gyurcsányék berendezkednek, s ezt – legalábbis machiavelliánus szemszögből – tehetségesen viszik végbe. A legtöbbet a berendezkedés legkevésbé fontos eleméről, az államreformról beszélnek, s sokkal kevesebb figyelem irányul a balliberális pártokon belül mindig izgalmas kamarillaháborúskodásra. Ezt nem tartjuk véletlennek, a berendezkedés kommunikációs stratégiájának továbbra is lényege ugyanis a fogyaszthatóság biztosítása. Míg a nyilvánosság a látványelemekkel van elfoglalva, addig a háttérben elvégezhető az új hatalmi struktúra stabilizálása és a költségvetés helyzetének javításához szükséges forráselvonás.
Április óta folytatódott a politika bulvárosítása, a minőségi sajtó és a parlament vitáinak háttérbe szorítása. A miniszterelnök blogja révén az orránál fogva vezette a maga autonómiájára oly büszke magyar sajtót. Közben kényszerpályára állította Horn Gyula pártjának erős embereit, sokakat felfelé buktatott, még többeket a politika sülylyesztőjébe küldött. Néhány hét alatt eljelentéktelenítette az MSZP-t, a belső demokráciájára oly büszke pártot bólogatójánosok gyülekezetévé változtatta. Kóka János beemelése a gyurcsányi csapatba csak az egyik első lépése volt a posztkommunista gazdasági elitből érkező menedzserek hatalomhoz juttatásának. Most Gyurcsány újabb menedzsereket szerződtetett csapatába, így továbbra is az a szemlélet lesz meghatározó, hogy Magyarországot modern nagyvállalatként kell irányítani. Az ellenzék perifériára szorítása folytatódik a jobboldali szimbólumok bátor alkalmazásával, átvételével. Ehhez egy csipetnyi szociáldemokratáskodás társul, ami jobbára az amúgy is erőtlen értelmiségi kritika megelőzésére szolgál.
Miközben a politikai nyilvánosságban a reformblabla szinte minden más témát kiszorított, kiderült, hogy az elmúlt két évben az államigazgatás és a nagy ellátórendszerek reformjának lebonyolítására nem készültek tervek. Draskovics Tibor annak idején miniszter volt, erőforrásokkal bírt, készíttethetett volna koncepciókat, ám mivel erre nem került sor, most látványosan ötletel, címlapra pedig nem a bizottságosdi abszurditása, hanem szokatlan álláshirdetési megoldásai kerülnek. A reformblabla bulvárosított jellege miatt is alkalmas arra, hogy elterelje a figyelmet az állami bevételek adóemelés formájában történő növeléséről, a kiadáscsökkentésről, a reálbérek befagyasztásáról, végül is a már-már drámainak ígérkező jövedelemkiszívásról. Amennyiben a miniszterelnök valóban államreformot akarna végrehajtani, úgy csak egy-két területre összpontosítana, s ott akarna új működési rendet kidolgoztatni. A minden területen változtatni kívánó törekvéseknek alighanem sehol sem lesz eredményük, ha csak az nem, hogy a közigazgatás működésében az anarchisztikus vonások tovább erősödnek.
A gyurcsányi berendezkedésben és a menedzsercsapat hatalmának konszolidálásában fontos szerepe lesz az EU-támogatásoknak, a II. Nemzeti fejlesztési terv forráselosztásának. Baráth Etele bukása és Bajnai Gordon előlépése csak ebből a nézőpontból érthető meg. Nem igaz Bajnai Gordon minap tett kijelentése, hogy nem lehet tudni, mire ment el az I. NFT majd 600 milliárd forintja. E kritikára senki nem kapta föl a fejét, noha amennyiben igaz, boldogabb országokban kormányok buknának bele. Az EU előírásainak megfelelően a források elosztásában azonban biztosított a nyilvánosság, fejlesztésekről soha ennyit nem lehetett még tudni, csak rá kell klikkelni a Nemzeti Fejlesztési Hivatal honlapjára. Meglepő volt egyébként, hogy a II. NFT projektötleteivel kampányoló Gyurcsány épp ennek a kidolgoztatását vezénylő Baráthot távolította el. Meglepő, de érthető. Gyurcsányék a széles pályázati kínálattal szemben a koncentrált fejlesztéseket, a megaprojekteket részesítik előnyben. A fejlesztéspolitika centralizálása, s benne a nagyvállalatok pozícióinak javulása ezt erősíti, így lehet, hogy valóban megindul a gyurcsányopoliszok kiépítése. Annak, hogy a II. NFT-s források jelentős részét a nagyvállalatok fogják elvinni, mélyreható társadalmi következményei lehetnek, az önálló vállalkozói egzisztenciákkal szemben a nagy szervezetekben dolgozó alkalmazottak csoportja erősödik tovább.
Az utóbbi hetek azt is megmutatták, hogy a középosztályok, a világnézetileg szerveződő történeti közösségek s az alsóbb néposztályok alig rendelkeznek a hatékony érdekvédelemhez szükséges erőforrásokkal. Ma a magyarországi nagyvállalati szféra talán az egyetlen szervezett ellensúlya a maga körül lassan minden kontrollt, ellensúlyt leépítő pártpolitikának. A nagyvállalati szféra megaprojektekre számít (sportesemények, ipari nagyberuházások stb.), amelyek látványosak, üzletileg kifizetődőek, s azt az érzést kelthetik kül- és belhonban, hogy az EU-forrásokat hasznosan költötte el az ország. Törekvéseiket támogató kormányzati működésre van tehát szükségük, amihez az elmúlt 16 évben a feltételek a mainál soha nem voltak jobban adva.
A koncentrált ipari és infrastrukturális nagyberuházások lehetőséget adnak viszont a hazai környezetvédő mozgalmak további erősödésére. Az ökológiai szemlélet jelentős tartalékokkal rendelkezik, számos érvet, összefüggést mutat föl, amelyekkel alaposan és jogszerűen kritizálható a környezeti és társadalmi fenntarthatósággal csak retorika szintjén foglalkozó fejlesztéspolitika. Az előző hónapok budapesti vitái (uszoda a Margitszigeten, hajógyár beépítése, mélygarázs, körgyűrű stb.) rámutatnak arra, hogy a város- és gazdaságfejlesztés uralkodó irányzatával szemben a környezetvédők tudnak és akarnak föllépni, alternatívát javasolni. Így nincs mit csodálkoznunk azon, hogy a tömegmédiában föltűnnek a „romboló, mindent ellenző környezetvédő” ikonjai, amelyek közt be-bevágják a magyar politikai osztály kezéből számos alkalommal kicsúszó Sólyom Lászlót.
De a politika iránt érdeklődők az igazán izgalmas összecsapásokra a szocialisták háza táján számíthatnak. Ma még nem tudható, hogy az MSZP belső érdekcsoportjai közti erőviszonyokat miként rendezi át Horn Gyula széles lobbikoalícióra épülő pártjának fölszámolása, s főleg, hogy a küzdelemből vesztesen kijövő csoportok hol és milyen ellenállást tanúsítanak. A magyar parlamentáris demokrácia működésére az MSZP lobbikoalíciós jellege eddig inkább kedvezően hatott, mert egyfajta ellensúlyát képezte a status quót fölforgatni kívánó csoportok törekvéseinek. Az országgyűlési választásoknak sokkal több vesztese lett tehát, mint azt április 23-án gondoltuk, s egyre többet tudunk meg arról is, hogy Gyurcsány Ferenc miként és kikkel karöltve kívánja megteremteni „Új Magyarországát”. Szép, új világ van születőben, kétség sem férhet hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.