Kivonás

Jobbágyi Gábor
2006. 07. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több kiemelkedően fontos jogi, orvosi, erkölcsi kérdés merül fel a művi meddővé tétel esetében. A beavatkozás általában a nemző- és megtermékenyülőképesség végleges elvesztését jelenti, akár férfiak, akár nők esetében. A beavatkozás lényege szerint az ondó- vagy a petevezeték lekötését vagy átvágását jelenti, ezután csak művi megtermékenyítéssel lehetséges a szülővé válás. A műtét – súlyos következményei ellenére – lefolyását tekintve „kis beavatkozásnak” tekinthető, amely adott esetben egynapos kórházi tartózkodással – sőt illegális körülmények között ambulánsan is – elvégezhető. A sterilizáció megkülönböztetendő a kasztrációtól. Utóbbi a nemző- és a közösülési képesség elvesztését is jelenti.
Így a jogi-erkölcsi problémák legnagyobbikát a beavatkozás visszafordíthatatlansága jelenti. Egy fiatalkorban hozott döntés az egyén egész létére kihat.
A súlyos következmények miatt a külföldi joggyakorlatban maradandó testi fogyatékosságot okozó súlyos testi sértésnek minősül az engedély nélkül végrehajtott sterilizáció. A magyar joggyakorlatban nem ismeretes illegális sterilizáció miatti eljárás. (Külföldön tömegesen fordultak elő nagyon vitatott esetek.) Jellegét tekintve a beavatkozás öncsonkításnak minősül, amely a jog szerint tilos.
Különös súllyal merül fel az önrendelkezési jog kérdése a kérdéskör kapcsán. Kiterjed-e az egyén joga arra, hogy önmagának maradandó testi fogyatékosságot okozzon, s az állam (orvos) köteles-e ehhez jogi-orvosi segítséget nyújtani? Hiszen a sterilizáción átesett személy nemcsak saját magára nézve hoz súlyos következményekkel járó döntést, hanem házastársára, partnerére, jövendő gyermekére is – közvetve az egész társadalomra. (Sarkítva a kérdést: ha egy társadalom minden tagja sterilizáltatni kívánja magát, köteles-e ezt az állam biztosítani és végrehajtani?) Vagyis a kérdéskör kapcsán felmerül az önrendelkezési jog korlátozásának kérdése az egyén és a társadalom érdekében.
A történelem folyamán többször előfordult a sterilizáció visszaéléssel való alkalmazása, különösen kisebbségek, beteg emberek esetében.
A súlyos kérdések ellenére a magyar joggyakorlatban és -elméletben – noha a beavatkozást korlátozott mértékben korábban legalizálták – az Alkotmánybíróság döntéséig nem vitatták. Az eddigi alkalmazások során gondként merült fel az önkéntesség és a megfelelő tájékoztatáson alapuló beleegyezés kérdése. A történelem folyamán e tekintetben voltak visszaélések, mivel több esetben beszámítási képességgel nem rendelkezőkön hajtották végre a beavatkozást, így önkéntességről nem lehetett beszélni (példa erre a hitleri Németország), illetve előfordult számos olyan eset, hogy a beavatkozáson átesők nem kaptak felvilágosítást a következményekről (a fejlődő országokban). A következmények megfelelő felmérése céljából ezért több jogállamban az általános cselekvőképességi kor felett állapítják meg a beavatkozás elvégezhetőségét. (A sterilizáció mint a fogamzásgátlás eszköze ismert volt az emberiség történetében, akárcsak a kasztráció [eunuchok], de törvényi szabályozására a múltban csak a hitleri Németországban akadt példa. Az 1934. január 1-jén hatályba lépett törvény [Erbgesundheitsgesetz] fajnemesítési okból az elmebetegeknek és az örökletes betegségben szenvedőknek írt elő kötelező sterilizációt, beleegyezéstől függetlenül. A törvény alapján 1934–1945 között 350 ezer embert sterilizáltak.)
Manapság több országban orvosi vagy szociális okból is megtörténhet a beavatkozás: megfelelő életkor (általában 25–35 év) vagy adott gyerekszám elérése után (például három gyerek). A sterilizáció – általában idősebb korú nőknél – meglehetősen elterjedt a világban (néhány adat nőkre és férfiakra vonatkozóan: Ausztrália 28, illetve 10 százalék, Nagy-Britannia 15–16 százalék, Egyesült Államok 23–13 százalék, Németország 6,1–1,2 százalék, Magyarországról nincs adat). Visszaélésszerű – felvilágosítás nélküli, pénzért végzett – alkalmazására több adat van fejlődő országokból: Peruban 1995–1998 között 300 ezer nőt sterilizáltak akarata ellenére. Adatok vannak a fejlett országokban is a visszaélésszerű alkalmazásra: az Egyesült Államokban az 1970-es években jogszabályellenesen sterilizáltak feketéket és más kisebbségieket.
A sterilizáció hazánkban az új egészségügyi törvényig (Eütv.) rendeleti szinten volt szabályozva (12/1987. [VIII. 19.] EÜM-rendelet). Ezután a magyar közéletben, tudományos fórumokon figyelemfelhívó elemző tanulmány nem jelent meg a kérdésről, s vita sem volt. Ennek oka kettős lehetett: részben más születéskorlátozási módok nagy elterjedtsége és könnyű elérhetősége, másrészt az európai viszonyokhoz képest viszonylag szigorúbb szabályozás. Ezért valószínűleg nagyobb igény sem merült fel az alkalmazására, s ennek tulajdonítható, hogy nincs adat arra sem, hogy a hazai lakosság összességéből milyen arányú a művileg meddővé tettek száma.
Nagy hiányossága volt – s jelenleg is az! – a magyar szabályozásnak, hogy a sterilizáció visszaélésszerű, illegális elvégzésére – amely súlyos bűncselekmény – nincs utalás sem a jogszabályban, sem a joggyakorlatban. Az új Eütv. két okból tette lehetővé a művi meddővé tételt:
– családtervezési célból;
– egészségügyi indokból.
Az egészségügyi indokból elvégezhető sterilizációnak a jogszabályokban semmiféle megjelölt orvosi oka nincs – ez nagy hiányosság! –, pusztán a betegség (milyen betegség?) szerint illetékes kórházi és klinikai osztály javaslata szükséges.
Családtervezési okból 35 év feletti vagy három vér szerinti gyermekkel rendelkező férfinál vagy nőnél végezhető el a beavatkozás kérelem alapján.
Mindkét esetben három hónapnak kell eltelnie a kérelem benyújtása s a beavatkozás elvégzése között. A beavatkozás előtt a kérelmezőt, házastársát (élettársát) részletesen tájékoztatni kell a fogamzásgátlás más lehetőségeiről, a kockázatokról, következményekről. A kérelem bármikor, bármilyen formában visszavonható.
Az Alkotmánybíróság (AB) 908/B/1992 határozatával 2006. június 30-i hatállyal megsemmisítette a családtervezési indokú sterilizációs szabályokat. A megsemmisítés fő indoka az volt, hogy a szabályok jelenleg túl szigorúak, ezért sértik az önrendelkezési jogot. Ugyanakkor a testület megállapította, hogy „az ilyen eljárások alapjogként nem illetnek meg senkit (például művi megtermékenyítés, dajkaterhesség), és a családtervezés egyes módjai korlátozhatóak”. A testület szerint az alkotmány „nem garantálja az öncsonkításhoz való jogot”. Az AB öszszegzésként megállapítja, hogy „a törvényhozó korlátozhatja a művi meddővé tételt, de a jelenlegi korlátozás aránytalan, túlzó”. Kifejezetten felhívja a figyelmet a testület arra, hogy „különösen életkori határok állapíthatók meg” – mivel az élet, testi épség, egészség kérdéseiben a „döntésképesség eltérhet a vagyonjogi döntésképességtől”. Arra is utal a testület, hogy e kérdésben a döntésképesség a legtöbb országban eltér a vagyonjogi döntésképességtől – általában jóval magasabb annál (Ausztria, Dánia, Németország 25, Egyesült Államok 21, Szlovénia 35 év). Ennek megállapítása azonban a törvényhozó feladata.
Nagyon fontos hangsúlyozni a következőket: az AB nem állapította meg azt, hogy a 18. év betöltésétől lehetséges a művi meddővé tétel. Korlátozások felállíthatók – annak figyelembevételével, hogy a jelenlegiek túl szigorúak –, ez azonban a törvényhozó feladata. De ha a törvényhozó nem állít fel korlátokat, akkor valóban a 18. évtől végezhető el a beavatkozás – hasonlóan a többi műtéti eljáráshoz. Így a 18 éves korhatár meghatározása – adott esetben – a törvényhozó felelőssége, amit elérhet úgy is, hogy a megsemmisített szakasz helyett nem alkot újat.
A testületben Harmathy Attila, Tersztyánszkyné Vasadi Éva és Kovács Péter markáns különvéleményt képvisel – ők alkotmányosnak tartják a jelenlegi hatályos szabályokat.
Nem lehet egyetérteni a testület döntésével a következők miatt:
Szinte abszolutizálja az önrendelkezéshez való jogot. A sterilizációt kérő személy kivonhatja magát a társadalmi reprodukciós folyamatból. A gyermekek felnevelése, taníttatása költséget jelent – ezt a sterilizálandó is megkapta! –, amelynek viselésétől így mentesül. Ugyanakkor a ténylegesen dolgozó nemzedékek biztosítják a mindenkori nyugdíjasok eltartását. Vagyis a kellő számú gyermeket „nem vállaló” – például aki magát sterilizáltatja – mentesül a gyermeknevelési költségek alól, ugyanakkor nyugdíjasként részesül a következő generáció munkaeredményéből. Ma is fennáll a generációk közötti kölcsönös eltartási kötelezettség – csak éppen ebből kivonja magát az „önrendelkezési jog” hamis értelmezésével élő.
A beavatkozás valójában öncsonkítás, amelyet a jog soha nem támogatott. Sőt az előbbiek szerint az öncsonkításnak társadalmilag különösen veszélyes formája, mert élősködő életvitelre is lehetőséget ad.
Emellett a testület nem hívja fel kellő mértékben a figyelmet arra, hogy a sterilizáció helyrehozhatatlan egészségügyi károsodást okoz. Ennek felmérésére nem képes egy 18. életévét betöltött fiatal, így a tájékoztatás s a kellő érettségen alapuló beleegyezés kulcskérdés ez ügyben.
Jelenleg a sterilizáció orvosi feltételrendszere („protokoll”) nincs meghatározva. Ennek hiányára a testület nem hívja fel a figyelmet.
Az illegális sterilizációnak vagy a megfelelő felvilágosítás és önkéntes beleegyezés hiányának a magyar jogban nincs jogi következménye.
Nem vette figyelembe a testület hazánk katasztrofális demográfiai helyzetét; nyilvánvaló, hogy egy liberális sterilizációs gyakorlat tovább csökkenti a születések számát. A liberális joggyakorlat bevezetését semmi nem indokolja; a családtervezésnek számos más módja nyitott, hozzáférhető hazánkban.
Összegezve: látható, hogy az AB döntésével széles körű liberalizációs lehetőséget tett lehetővé a törvényhozó részére, ugyanakkor nem hívta fel a figyelmet a jogi garanciák szükségességére és jelenlegi hiányára. Mivel a törvényhozás 2006. június 30-ig nem élt az AB által adott felhatalmazással és iránymutatással, a törvényhozást ugyanilyen súlyú felelősség terheli; így valóban bekövetkezik a művi meddővé tétel lehetősége férfiak és nők részére 18 éves kortól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.