Bár az ügyfelek száma hatalmas, nem nevezhető a biztosítási piac legtökéletesebben működő részének a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) területe. A PSZÁF három éve folyamatosan figyelemmel kíséri a biztosítók tevékenységét, ám eddig minden vizsgálat kisebb-nagyobb szabálytalanságokat tárt fel. A szervezet legutóbbi felméréséből kiderül: gondot okoz, hogy a biztosítási alkuszok sokszor igen lazán kezelik a határidőket, a biztosítók pedig 30 napon túli nem fizetés esetén sem törlik a kötvényeket, holott a jogszabály szerint ez kötelességük volna. A kárrendezési folyamatok sebessége és a biztosítók adatkezelési gyakorlata is kívánnivalót hagy maga után. Ez utóbbi különösen problematikussá vált a MÁV Általános Biztosító Egyesület esetében, így a PSZÁF – ahogy arról korábban beszámoltunk – június 2-tól felfüggesztette a társaság kgfb-tevékenységét: a biztosító szeptember 30-ig nem köthet új kgfb-szerződéseket, ám köteles felfejleszteni nyilvántartási rendszerét. A problémák gyökere: a társaság tavaly igen alacsony tarifákat kínált, s több tízezer új ügyfelet csábított magához, ám a növekvő állomány kezelésére nem készült fel megfelelően – legalábbis a PSZÁF-határozat erre utal. Egy héten belül tehát kiderülhet: a társaság azóta eleget tett-e az elvárásoknak.
Szintén a MÁV biztosítóhoz kötődik az a minapi hír, hogy javítóműhelyek beadványban fordultak a PSZÁF-hez, mivel nehézkesnek ítélik a kárrendezések menetét. Bár a felügyelet folyamatban lévő ügyekről nem adhat tájékoztatást, annyi tudható, hogy sokan azt kifogásolják: a biztosítónak néha hónapokba telik egy-egy kár kifizetése, és nehezen követhető nyomon az ügyintézés menete is. Igaz, lapunk kérdésére Szilágyi Tamás, a Karosszériajavítók és Fényezők Szakmai Egyesületének elnöke leszögezte: nemcsak a MÁV Egyesületnél, hanem a biztosítók többségénél akadozik a károk megtérítése. A műhelyek azért is érintettek e téren, mivel sokszor vállalják magukra a biztosítókkal való ügyintézést, így ők szembesülnek a nehézségekkel. A kgfb körüli nehézségek azért lehetnek különösen dühítők, mert ilyenkor a károkozó biztosítója kell hogy lépjen, ennek elmaradása esetén pedig a vétlen és esetleg jóval drágább biztosítással rendelkező károsult sínyli meg az ügyintézés lassúságát.
Szilágyi Tamás ugyanakkor lapunknak azt is elárulta: a független javítóműhelyek véleménye szerint a biztosítók hátrányosan megkülönböztetik őket. Míg a márkaszervizek esetében általában simán megy a károk kifizetése, az önálló műhelyeknek még a jó nevű biztosítók is komoly késésekkel vagy egyáltalán nem utalják át az őket megillető összegeket – érvényes kötvények esetén sem. A független szervizek ezért a Gazdasági Versenyhivataltól (GVH) kérték annak felülvizsgálatát: van-e valamilyen jogszerűtlen összefonódás a biztosítók és a márkaszervizeket működtető gépkocsiimportőrök között. A GVH-nál megerősítették a beadvány létezését, ám csak anynyit árulhattak el, hogy vizsgálódásuk ősz végére zárulhat le.
PM Orban: The Moment of Truth Comes Tomorrow
