Gondok a kötelező gépjármű-biztosítással

Egyelőre nem szűnnek a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás körüli viták: vizsgálódik a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF), panaszkodnak az ügyfelek és a javítóműhelyek is. Utóbbiak azt is a biztosítók szemére vetik, hogy míg a márkaszervizeknél általában nem okoz gondot a károk megtérítése, a független szervizek hónapokat kénytelenek várni a pénzek megérkezésére.

Kiss Roland
2006. 09. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár az ügyfelek száma hatalmas, nem nevezhető a biztosítási piac legtökéletesebben működő részének a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) területe. A PSZÁF három éve folyamatosan figyelemmel kíséri a biztosítók tevékenységét, ám eddig minden vizsgálat kisebb-nagyobb szabálytalanságokat tárt fel. A szervezet legutóbbi felméréséből kiderül: gondot okoz, hogy a biztosítási alkuszok sokszor igen lazán kezelik a határidőket, a biztosítók pedig 30 napon túli nem fizetés esetén sem törlik a kötvényeket, holott a jogszabály szerint ez kötelességük volna. A kárrendezési folyamatok sebessége és a biztosítók adatkezelési gyakorlata is kívánnivalót hagy maga után. Ez utóbbi különösen problematikussá vált a MÁV Általános Biztosító Egyesület esetében, így a PSZÁF – ahogy arról korábban beszámoltunk – június 2-tól felfüggesztette a társaság kgfb-tevékenységét: a biztosító szeptember 30-ig nem köthet új kgfb-szerződéseket, ám köteles felfejleszteni nyilvántartási rendszerét. A problémák gyökere: a társaság tavaly igen alacsony tarifákat kínált, s több tízezer új ügyfelet csábított magához, ám a növekvő állomány kezelésére nem készült fel megfelelően – legalábbis a PSZÁF-határozat erre utal. Egy héten belül tehát kiderülhet: a társaság azóta eleget tett-e az elvárásoknak.
Szintén a MÁV biztosítóhoz kötődik az a minapi hír, hogy javítóműhelyek beadványban fordultak a PSZÁF-hez, mivel nehézkesnek ítélik a kárrendezések menetét. Bár a felügyelet folyamatban lévő ügyekről nem adhat tájékoztatást, annyi tudható, hogy sokan azt kifogásolják: a biztosítónak néha hónapokba telik egy-egy kár kifizetése, és nehezen követhető nyomon az ügyintézés menete is. Igaz, lapunk kérdésére Szilágyi Tamás, a Karosszériajavítók és Fényezők Szakmai Egyesületének elnöke leszögezte: nemcsak a MÁV Egyesületnél, hanem a biztosítók többségénél akadozik a károk megtérítése. A műhelyek azért is érintettek e téren, mivel sokszor vállalják magukra a biztosítókkal való ügyintézést, így ők szembesülnek a nehézségekkel. A kgfb körüli nehézségek azért lehetnek különösen dühítők, mert ilyenkor a károkozó biztosítója kell hogy lépjen, ennek elmaradása esetén pedig a vétlen és esetleg jóval drágább biztosítással rendelkező károsult sínyli meg az ügyintézés lassúságát.
Szilágyi Tamás ugyanakkor lapunknak azt is elárulta: a független javítóműhelyek véleménye szerint a biztosítók hátrányosan megkülönböztetik őket. Míg a márkaszervizek esetében általában simán megy a károk kifizetése, az önálló műhelyeknek még a jó nevű biztosítók is komoly késésekkel vagy egyáltalán nem utalják át az őket megillető összegeket – érvényes kötvények esetén sem. A független szervizek ezért a Gazdasági Versenyhivataltól (GVH) kérték annak felülvizsgálatát: van-e valamilyen jogszerűtlen összefonódás a biztosítók és a márkaszervizeket működtető gépkocsiimportőrök között. A GVH-nál megerősítették a beadvány létezését, ám csak anynyit árulhattak el, hogy vizsgálódásuk ősz végére zárulhat le.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.