Árad a gazság Szentpéterváron

Varga Klára
2006. 10. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar teleregényekben, szappanoperákban hazai nézők számára zavaró lehet, hogy gyakran olyan színészek küzdenek az összefércelt, lapos dramaturgiával, vacak párbeszédekkel, akiket már láttunk Otellóként vagy Hamletként, s most bosszantó hétköznapi problémákkal ügyetlenkednek. A külföldi teleregények sokkal érdekesebbek, mert nem kell kitölteni a Shakespeare és a kulisszák mögött egymással marakodó szappanopera-szerzők szellemisége, nyelvi és dramaturgiai készsége közötti hiátust. A dél-amerikai szappanoperák – túl a gyengécske történeteken – megmutatják azt a társadalmi struktúrát, amely valahová a feudális jobbágy-földesúr és a rabszolgatartó viszonyok közé esik, az olasz szappanoperák mélyen és megejtően katolikusak, a most a Duna Tévén futó sorozaton: a Pétervári banditákon pedig átüt az orosz nagyregények meg Csehov Oroszországa. Még akkor is, ha a főcímzenét a Keresztapa és A profi filmzenéjéből gyúrták össze. A teleregények új generációjára jellemző, hogy a társadalmi, politikai problémák leegyszerűsített lenyomatát őrzik. A Plázában szerepelnek román vendégmunkások, az orosz szappanoperában pedig számos szereplő szolgált Afganisztánban. Valószínűleg ott tértek rossz útra, hazatérve pedig nem tudtak visszailleszkedni a társadalomba, mert nem volt hova. Feleségük elhagyta őket, tisztes megélhetés nem kínálkozik. Így aztán Péterváron is csak Afganisztánban élnek. Nem az a kérdés, hogy haramiának álljanak-e, mert nincs is különbség ebben a társadalomban a rend embere és bűnöző között, hiszen a szerepek pillanatonként változnak. Hanem hogy ebben a kegyetlen világban hogyan maradjon talpon az ember. Hogy lőjön előbb, mint a másik, aki egy perccel korábban még barát, férj vagy feleség volt. Hiába a gyönyörű városi képek Szentpétervárról, rideg színekkel festett világ ez. Ridegsége éppúgy táplálkozik Csehov bánatából, mint az igyekezetből, hogy nyugatias film szülessen, s a kilencvenes évek napi orosz valóságából. Az oroszokra oly jellemző, mégis mindig meglepően naturalisztikus a film részletgazdagsága, ahogyan például a letartóztatást a testi motozás megaláztatásával együtt érzékletesen ábrázolja. Igaz, a kamera arról sem feledkezik meg, hogy az éppen meztelen fogoly, Kátya gyönyörű testét végigpásztázza. A narratív részek, melyekben egy férfihang a képen látható hős gondolatait közli, sajátosan hömpölygő ritmust adnak a sorozat egyes darabjainak, holott ahhoz vagyunk szokva, hogy az ilyen filmekben a cselekmény idegesítően, hisztérikusan pörög, ide-oda kapkod. Különös kontrasztba kerül ily módon a Pétervári banditákban az emberi a szélsőségesen embertelennel, s talán ezért is nézhetőbb a hasonló műfajúaknál.
(Pétervári banditák. Duna TV, október 20., 23.25)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.