Kinek az élete?

Születik az ünnepre két emlékmű. Az egyik azoknak, akiknek 1956 és forradalma a múltat jelenti, a másik pedig a jövő gyermekeinek, akik meg akarják ismerni a magyar történelem nagyszerű pillanatát. Vagy egészen másként van? A Felvonulási téri építmény a forradalom és a forradalmárok megcsúfolása volna? Miért nem zajlott a politikai mellett szakmai vita is a tér arculatát évtizedekre meghatározó központi emlékműről?

Hanthy Kinga
2006. 10. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A központi ötvenhatos emlékmű nyílt nemzetközi tervpályázatát a Medgyessy-kormány írta ki, a díjakat már Gyurcsány Ferenc miniszterelnök adta át. Az emlékmű számára a városligeti Regnum Marianum-emlékkereszt és a 2002-ben a Lenin-szobor helyén fölállított Időkerék közötti területet jelölték ki, ahol 1951-től 1956-ig Sztálin szobra állt. A Miniszterelnöki Hivatal pályázati kiírásában megfogalmazta: elvárják, hogy a mű „megtestesítse a magyar nép évszázados nemzeti függetlenség iránti vágyát, azt a hagyományt, melynek keretében helyezhető el az 1956-os forradalom és szabadságharc… Arra az üzenetre lenne érdemes felhívnia a figyelmet, hogy a magyar emberek szabadság utáni vágya teljesedett be, a szabadságra, emberséges életre vágyó nemzet tömörült egységbe. Ez a szabadságmozgalom a kelet-európai szabadságvágy legerőteljesebb kitörése volt, amelynek világtörténelmi jelentősége abban rejlik, hogy a forradalom és annak következményei nagyban hozzájárultak a Szovjetunió és a szovjet típusú rendszerek bukásához.”
A tervpályázat zsűrijében Hans Belting művészettudós, Boros Géza művészettörténész, Csíkvári Péter szobrász, Fabényi Júlia, a Műcsarnok igazgatója, Ferencz István építész, Szöllőssy Enikő szobrász, Hans Hollein építész-dizájner, Körösényi Tamás, a Képzőművészeti Egyetem docense, Lázár Antal, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építészmérnöki Karának dékánja, Schiffer János főpolgármester-helyettes, valamint a bírálóbizottság elnökeként Zsigmond Attila, a Budapest Galéria igazgatója vett részt. Szakértőnek felkérték többek mellett Rainer M. Jánost, az 1956-os intézet igazgatóját, Szerencsés Károly történészt, Fónay Jenőt, a Politikai Foglyok Országos Szövetségének alapító elnökét, Jánosy Katalint, Nagy Imre unokáját. Az első helyezéssel járó ötmillió forintot az Emődi-Kiss Tamás, Papp Tamás, György Katalin alkotta i-ypszilon csoport kapta. Emlékművük 2006 vasoszlopból álló éket formáz, legmagasabb pontján nyolcméteres. Egyre sűrűsödő oszlopai rusztikusan rozsdás, illetve rozsdamentes vasból készülnek. Az ék, amely felszántja a tér kövezetét, ötvenhat fokos szöget zár be a Dózsa György úttal.
Az eredményhirdetést követően kitört a vita. Az ötvenhatos szervezetek heves támadást indítottak a terv ellen, tiltakozó leveleket és nyilatkozatokat fogalmaztak, amelyek lényege: az emlékműnek sem szellemében, sem küllemében semmi köze nincs a forradalomhoz. Nevezték a tervet vaskefének, ágyúcsőgyűjteménynek, amely az orosz tankokat idézi, és takaríthatatlan rozsdatemetőnek, amelyről majd a galambok mondják ki az ítéletet. Fájlalták azt is, hogy az ő véleményükre a tervpályázat elbírálói nem voltak kíváncsiak (Fónay Jenő szakértőként, de nem döntnökként vett részt a zsűriben), és azt hangsúlyozták, hogy az emlékmű felépítése ellen a polgári engedetlenség eszközeivel lépnek fel. Wittner Mária, aki a leghevesebb tiltakozásokat fogalmazta meg, azt mondta: ma már senkit sem érdekel, miről szól 1956, október 23-án a forradalmárokat félresöpörve a kormány akar ünnepelni és dáridózni. Folyamatosan hallatta szavát Balás-Piri László, az 1956 Alapítvány kurátora is. Lapunknak egy korábbi interjúban úgy vélekedett: az emlékműnek az a legnagyobb baja, hogy van magyarázata, de nincsen lelke. Mint mondta, megérti, hogy a régi szimbólumok, a lehanyatló harcos vagy az obeliszk már nem érvényesek. Most azonban olyan alkotás született, amelyik a sokaságot geometriai formákkal jelképezi, csakhogy a forradalmi tömegben nem oszlopok voltak, hanem egyéniségek. Úgy vélte, a konstrukció bizonyára megfelelne a normandiai partraszállás emlékművének, ahol a hajóorr feltúrhatná a homokot. Itt azonban magyarázó táblát kell majd mellé állítani. (Az emlékmű valóban táblát kap, amelyen ez áll: 1956. Mellé egy rúdra lyukas zászló kerül. A kiegészítést az ötvenhatos szervezetek kérték.)
Az elégedetlenség láttán és nyilván a borítékolható botrányt elkerülendő végül áthidaló döntés született. A jubileumi emlékév kuratóriumának elnöke, Kosáry Domokos összehívta a parlamenti pártok vezetőit, és tolmácsolta azt a kívánságot, hogy építhessenek saját emlékművet az ötvenhatosok is. A találkozón Gyurcsány Ferenc mellett Dávid Ibolya, Hiller István, Pető Iván, Orbán Viktor, valamint az ötvenhatos szervezetek képviseletében Boross Péter vett részt. Ezt követően Gyurcsány bejelentette, hogy a kivitelezéshez szükséges összeget, 150 millió forintot a kormány biztosítja. Boross Péter úgy vélekedett, megértéssel kell kezelni az egykori forradalmárok kérését, hogy az emlékművekben „korosztályi ízlésviláguk” is megjelenhessen.
E „korosztályi ízlésvilágnak” megfelelő emlékmű a Műegyetem egyik, ma nem használt kapujánál áll. Arctalan tömegből kiemelkedő, a szabadságot jelképező nőalakot ábrázol. Alkotói Csíkszentmihályi Róbert szobrász és Schilling Zsolt építész, akiket az ötvenhatos szervezetek által összeállított zsűri a szintén Zsigmond Attila vezette szakmai bírálókkal egyetértésben választott ki. Az ötvenhatosok itt szeretnének ünnepelni. Immár megvan a végszámla is. A Kormányszóvivői Iroda közlése szerint a Felvonulási téri emlékmű bruttó 899 977 573 forintba kerül az eredetileg tervezett 650 millió forint helyett. A kormány 2006. májusi határozatában biztosította a 250 millió forintos többlettámogatást. A Műegyetemnél felépült, az 1956-os magyar forradalom és szabadságharc Műegyetem rakparti emlékműve megtervezésére és kivitelezésére 150 millió forintot biztosított a Miniszterelnöki Hivatal.
Van tehát két emlékművünk, amelyek nemcsak két ünnepi helyszínt, hanem két szellemiséget is jelképeznek. Meglepő viszont, hogy a Felvonulási téren épülő emlékmű körül valódi építészeti-esztétikai viták egyáltalán nem folytak, pedig hasonló, a városképet meghatározó építmények esetében ez a világ nagyvárosaiban természetes, sőt szükséges. Zsigmond Attila, a Budapest Galéria igazgatója jószerével az egyetlen, aki nyilatkozott az ötvenhatosok tiltakozása ellenében, és szakmai érveket sorakoztatott fel a városligeti emlékmű mellett. Igaz, neki a bírálóbizottság elnökeként ez szinte kötelessége is. Megkérdeztük tehát tőle, mennyire elégedett a látványterv után a valódi látvánnyal. Mint mondta, bízik abban, hogy az emlékmű olyan lesz, amilyennek a látványterveken ígérkezik. (Két héttel az évforduló előtt még emlékmű helyett feldúlt munkaterület volt a Dózsa György úton.) Az igazgató szerint azonban itt nem is esztétikai viták zajlanak, hiszen azoknak szakmai érvei lennének. Az ötvenhatos központi emlékművel szembeni ellenállás legfőbb oka, hogy a forradalom résztvevőinek egy csoportja úgy gondolja, ez a kormány ne építsen nekik emlékművet. Aki ezt nem meri kimondani, az álesztétikai érvekbe csomagolja a véleményét.
Ami pedig magát az emlékművet illeti, Zsigmond Attila úgy véli, a szokatlan dolgok mindig értékzavart okoznak, ami most némileg kiegyenlítődni látszik azzal, hogy épül egy figurális emlékmű is. Csakhogy a két alkotás között fontos különbségek vannak. A Műegyetem előtti építmény a forradalom egyetlen eseményére utal, azt a pillanatot rögzíti, amikor a forradalom kirobbant. A kapu alól kiözönlő tömeg az összefogás erejét szimbolizálja. Csakhogy az 1956-os forradalom ennél jóval összetettebb, sok csodát tartalmazó történet volt, amelyet mesélő emlékművön nehéz megörökíteni. Érezték ezt a pályázók is, hiszen a hetvenkilenc pályaműből csupán néhány volt figurális alkotás, a többi építészeti formálású. Nem beszélve arról, hogy a hatalmas teret csak ezzel a megoldással lehet befogni. Mint mondja, őt az i-ypszilon csoport terve éppen azzal hódította meg, hogy ki tudta fejezni: 1956-ban volt egy történelmi pillanat, amikor a nemzet egyet akart. Ebben az egy akaratban azóta is nagy nálunk a hiány. Az emlékmű az egy irányt, az egyet akarás erejét fogalmazza meg, amikor a tömeg ékké formálódik, felszántja erejével a Sztálin-szobor helyét, és belegyalul abba a térbe, ahol évtizedekig a diktátor utódai és tanítványai parádéztak. Zsigmond Attila abban reménykedik, hogy az emlékmű nemcsak a jelennek, hanem az utókornak is el tudja küldeni az üzenetet.
P. S.: Makovecz Imre építész a Kossuth téri tüntetés hetedik napján bejelentette: alkotótársaival október 20-án egy üres óbudai telken, szemben a Margitszigettel, új ötvenhatos emlékművet avat. Az ötven méter magas vasrúdra egy idős asszony varrta a 15-ször 4 méteres lyukas zászlót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.