Kötelező biztosítás buktatókkal

Felbolydulóban van a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások piaca: miközben a biztosítók a hónap végén közzéteszik a jövő évi tarifákat, novembertől december végéig pedig sor kerülhet az átszerződésekre. A közelgő vihart jól jelzi, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) két társaság ez irányú tevékenységét is felfüggesztette, további két biztosítóra pedig a napokban komoly bírságot szabott ki.

Kiss Roland
2006. 10. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) kérdése már a nyár elején a figyelem előterébe került. A PSZÁF ugyanis – akkori határozatában – június 2-tól szeptember 30-ig felfüggesztette a MÁV Általános Biztosító Egyesület e biztosítások kötésére felhatalmazó engedélyét. A felügyelet azonban nemrég meghosszabbította a felfüggesztés időtartamát, így a társaság immár november 30-ig nem fogadhat el kgfb-szerződésre vonatkozó ajánlatot az ügyfelektől. (A hivatalos megfogalmazás szerint mindig az ügyfelek tesznek ajánlatot a biztosítóknak.) A TIR Biztosító Egyesület kgfb-tevékenységét is felfüggesztette a PSZÁF, mától egészen 2007. március 31-ig. A két társaság azonban köteles a már létező kgfb-szerződésekből adódó feladatokat teljesíteni, vagyis megtéríteni az egyesületi tagok által okozott károkat, s a felfüggesztés nem érinti az egyéb termékeket és tevékenységeket sem.
Az ok a nyilvántartás, az adatfeldolgozás és a szolgáltatás elégtelensége, igaz, a TIR biztosítónál a határozat pénzügyi tényezőket is megemlít. Lapunk kérdésére azonban Binder István, a PSZÁF szóvivője leszögezte: a kgfb-tevékenység szüneteltetését azért tartották szükségesnek, mert a társaságoknak így lehetőségük nyílik adatkezelésüket a rendeletnek megfelelő színvonalúra fejleszteni. A felügyelet úgy ítéli meg, hogy a MÁV biztosító erre december elejétől már képes lesz. A felfüggesztés ellenére a jövő évi tarifákat mindkét egyesület köteles közzétenni: a MÁV-nál ez nem meglepő, hiszen a biztosító a decemberi átszerződési időszakban már javában köthet új biztosításokat. A TIR-t jóval érzékenyebben érinti a PSZÁF határozata, ily módon ugyanis jövő őszig nem fogadhat átszerződőket.
A PSZÁF az utóbbi időben bírságokat is kivetett nem megfelelő adatkezelés indokával: augusztus elején az Union Biztosító szokatlanul magas, ötmillió forintos megrovásban részesült, tegnap pedig a felügyelet az Allianz és a Generali-Providencia Biztosítókra is két-kétmillió forintot rótt ki. Lapunknak a PSZÁF szóvivője úgy fogalmazott: tagadhatatlan, hogy a közel 3,8 milliós szerződésállomány kezelése komoly feladat, a jogszabályokat azonban mindenképpen be kell tartani. Jelenleg ugyanis gyakran marad el a befizetett díjak elkönyvelése vagy az adatszolgáltatás a központi adatbázis és a felügyelet felé. Sokszor késik a bonus-malus besorolások kiadása is, igaz, az ügyfeleknek vélhetően nincs kifogásuk azon jogtalan eljárások ellen, amikor a biztosító annak ellenére tartja meg a biztosított kedvező besorolását, hogy az a 30 napos fizetési határidőn belül nem egyenlítette ki tartozását. Arra a kevésbé ügyfélbarát eljárásra is van azonban példa, hogy a biztosító már ősszel kiküldi a következő negyed- vagy fél évre vonatkozó csekket. Ennek befizetése esetén a biztosító nemcsak ingyenes hitelhez jut, hanem akarata ellenére maradásra kényszerítheti a távozni készülő ügyfelet. Ha ugyanis a díjfizetés a szerződés felmondása után történik, az ügyfél ezzel azt jelzi a társaság felé, hogy mégis maradni kíván, s könnyen további egy évig a régi biztosítójához kötheti magát.
Az e hónap végén induló átszerződési szezon közeledtével különösen érdemes odafigyelni a részletekre. Csábító ajánlatokra számíthatunk a biztosítóegyesületek részéről, hiszen tavaly is sok ügyfelet hódítottak el az alacsony tarifák révén. Bár a velük szerződőket közvetlenül sem a PSZÁF-határozatokban megfogalmazott nyilvántartási zavarok, sem a nehézkes ügyintézés nem érinti, az már megfontolásra érdemes tényező, hogy egyesületekről lévén szó, tagdíjakra, pénzügyi válság esetén pedig további befizetési felszólításokra is fel kell készülnünk.
Szakértők arra számítanak, hogy a tavalyi 300–350 ezer után idén akár 500 ezer autótulajdonos is a biztosítóváltás mellett dönthet. Bár a tarifák valószínűleg minden társaságnál emelkednek, általában az infláció mértékével, éves szinten több tízezer forintos megtakarítás is elérhető a megfelelő biztosító kiválasztásával. A társaságok ugyanis bizonyos feltételek mellett igen kedvező díjakat kínálnak, a szakemberek pedig a piac további szegmentálódására számítanak. A kedvezmények és paraméterek szaporodásával azonban egyre nehezebb eligazodni az ajánlatok között, ezért tovább nőhet az on-line alkuszcégek szerepe – közölte a Netrisk Első On-line Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetője. Haraszti Zsolt szerint a neten szerződők aránya a tavalyi 25–30 százalékról idén akár 35 százalékra is nőhet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.