Magyar alelnök az ICAO-ban

A montreali székhelyű Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) alelnökévé tegnap magyar diplomatát neveztek ki. A magyar állam által delegált Sipos Attila 2004 vége óta az ICAO tanácsának tagja. Lapunknak nyilatkozva elmondta: alelnökként elsősorban a szakmai döntések előtérbe helyezését kívánja elősegíteni.

Putsay Gábor
2006. 10. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ICAO tanácsába a szervezet fennállása óta először került tavalyelőtt magyar diplomata. Azzal, hogy önt alelnökké választották, a közép- és kelet-európai régiót, s elsősorban hazánkat milyen szinten tudja képviselni az ICAO-ban?
– Mivel nemzetközi iparágról van szó, ebben a tisztségben Magyarország mellett Szlovénia, Szlovákia, Csehország és Románia érdekeit is képviselem. A régió országai az alelnökön keresztül nyilvánvalóan jobban tudják érdekeiket érvényesíteni. Az európai államok közül mindössze nyolc ország képviselteti magát a 36 tagú tanácsban, s ezen országok együttes jelenléte sem elegendő bizonyos célok eléréséhez. Mivel a tanácsban minden ország képviselőjének egy szavazata van, a kevésbé fejlett államok súlya jelentős a fejlettekkel szemben, így ezeket is meg kell nyerni.
– Ebben a tisztségben milyen változásokat tart szükségesnek a szervezetben?
– A szakmai döntések elsőbbségét fontos érvényre juttatni. A politika a stratégiai döntések meghozatalakor továbbra is fontos, ám szakmai kérdésekben erősíteni kell az ICAO szerepét. Az a legfontosabb, hogy az ICAO vezetése felkészült legyen, hiszen ez az iparág gyorsan fejlődik. A szervezetnek olyan kérdésekben kell egyértelmű döntést hoznia, hogy például az Airbus 380-as óriásgépek forgalomba helyezése előtt a fogadó repülőtereket milyen előírások szerint kell működtetni, átalakítani, vagy a légi járművek hajtóműveinek nitrogén-oxid kibocsátását 2008-tól 12 százalékkal szükséges csökkenteni.
– Az európai, illetve a fejlett államok képviselői miért lobbiznak leginkább?
– A repülésbiztonság és a repülésvédelem kérdéskörében az ICAO tagállamainak képviselői egyetértenek, ám a környezetvédelem ügye igen heves vitákat vált ki. A legnagyobb ellentétek, mint említettem, a repülőgépek káros környezeti hatásainak csökkentését célzó piaci intézkedések bevezetésénél adódnak. Az európai álláspont szerint – a szennyező fizet elvének érvényesítése érdekében – környezetvédelmi díjak bevezetése mindenképpen szükséges, más országok ellenzik az intézkedések bevezetését. Az ICAO vezetésének az a célja, hogy a következő, 2007-es közgyűlésen megegyezzenek a tagállamok.
– Szervezeti szinten szükségesek-e változások az ICAO-ban?
– Az ENSZ szakosított intézményei közül az ICAO a legtöbb államot – 189 országot – tömörítő és a leghatékonyabban működő szervezet, ezzel együtt átfogó reformokra van szükség. Az ICAO munkája három fontos alappillérre épül: a repülés biztonságának elősegítésére, a jogellenes cselekményekkel szembeni fellépésre és a környezet védelmére. Ám e célok csak a jelenleginél modernebb szervezettel, átláthatóbb költségvetéssel, felkészült szakembergárdával s gyorsabb döntéshozatallal valósíthatók meg.
– Az ICAO tevékenysége hogyan mutatkozik meg a hazai légiiparban?
– A hazai légi közlekedés szereplői a tevékenységüket jórészt az ICAO által kiadott szabályok alapján végzik, amelyek betartását a Polgári Légiközlekedési Hatóság felügyeli. Az ICAO repülésbiztonsági és repülésvédelmi audit alapján vizsgálja az adott ország hatóságának szakmai felkészültségét, a jogszabályi rendszert, s ellenőrzi a biztonsági intézkedéseket. Az audit során feltárt hiányosságokat az utóellenőrzés során kéri számon a tagállamoktól. Hazánk esetében ez azért fontos, mert jövőre repülésvédelmi audit lesz, 2008-ban pedig átfogó repülésbiztonsági vizsgálat, amelyre már most készülnünk kell.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.