Megállt az M0-s építése

Úgy tűnik, végleg lekerült a napirendről a kormány által korábban sokat hangoztatott, nagyarányú fejlesztésekkel járó autópálya-program. Az Új Magyarország fejlesztési terv tervezetéből például az egyik kiemelten kezelt program részben hiányzik. Az engedélyezés hiányosságai miatt megakadt a főváros körüli M0-s építése is, amivel 78 milliárd forint uniós támogatás került veszélybe.

Putsay Gábor
2006. 10. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Visszafogná a kormány a dunántúli régiókban a gyorsforgalmiút-hálózat fejlesztését, legalábbis a még el nem fogadott Új Magyarország fejlesztési tervben foglaltak szerint. A középtávú fejlesztések közül az összefüggő M8-as mellett kikerült az M6-os autópálya Pécs és Szentlőrinc közötti szakaszának megépítése is. Az M8-as autópálya tervezett nyomvonalán a dunántúli régióban az M7-es autópálya és a dunaújvárosi híd között nem épül út: a többi szakaszon a tervek szerint 2007 és 2013 között kétszer egy sávos autópályává fejleszthető főút létesül, amelyek azonban nem alkotnak összefüggő hálózatot. Komoly problémák adódnak jelenleg a főváros környéki autópálya-beruházásoknál is.
Miközben megindította az épülőfélben levő M0-s sztráda építési engedélyére vonatkozó új eljárást a Központi Közlekedési Felügyelet, egyúttal egy szeptemberi bírósági döntésre hivatkozva le is állíttatta a beruházást a hatóság. Az M3-as és a 30-as főút között létesülő, 8,5 kilométer hosszú autópálya-szakasz esetében mondta ki a Fővárosi Bíróság, hogy érvénytelen a környezetvédelmi engedély: ennek hiányában viszont az építései engedélyt sem lehet kiadni. Bár a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. megbízásából az út építése idén tavasszal megkezdődött, a bíróság döntése miatt az építési engedélyt kiadó közlekedési felügyelet leállíttatta a munkálatokat. A beruházást csak abban az esetben lehet folytatni, amennyiben az Országos Környezetvédelmi Főfelügyelet is kiadja az immáron módosított engedélyt: a hatóságnak azt kell részletesen megindokolnia, hogy a korábban tervezett négy helyett a projektben szereplő három csomópont nem jelent-e többletterhelést a környékbeli lakosságnak. A beruházás megkezdése előtt a XVI. kerületi önkormányzat határozata alapján került ki a tervekből a Csömörhöz közeli egyik csomópont, az így kiadott engedélyeket viszont a SZIKE Természet- és Környezetvédelmi Egyesület támadta meg a bíróságon. Az ügyben eljáró bíróság egyébként ennek az egy kérelemnek adott helyt, ami elegendőnek bizonyult az építkezés leállításához is. Információink szerint a közlekedési felügyelet 60 napon belül adhatja ki az új építési engedélyt, így viszont előfordulhat, hogy a kivitelező Egút–Debmut konzorcium nem tudja tartani a 2007. novemberi átadási határidőt. Bíró József, a felügyelet általános igazgatóhelyettese lapunkat arról tájékoztatta, hogy az eljárást a környezetvédelmi engedély birtokában tudják megkezdeni.
Az M0-s körüli bonyodalmak kihatnak a finanszírozásra is, másrészt késleltetik a további fejlesztéseket, amit az Európai Unió támogat. Ismert: a főváros körüli útgyűrű M3–M5 közötti három szakaszának építési költségeit 85 százalékban az EU fedezi, így az NA 284 millió euró, azaz 78 milliárd forint külső forrást használhat fel. Ebbe a költségvetésbe viszont beleférne az M0-s gödöllői átkötő szakaszának, a 12 kilométer hosszú M31-esnek az építése is, ami egyébként a főváros körüli tranzitforgalom elvezetésében meghatározó szerepet töltene be. Az EU április óta nem adta meg a jóváhagyását az M31-es építéséhez. Az ügy érdekessége, hogy az M0-s keleti szektorának építése előtt a SZIKE leginkább az M31-es megépítése mellett érvelt, ami éppen a jelenleg készülő szakasz késlekedése miatt csúszik. Az EU-támogatás esetében a határidőknek van leginkább jelentősége, ugyanis ha késik az átadás, illetve a pénzügyi zárás, az unió akár vissza is igényelheti az addig folyósított összeget. Az NA ráadásul az M0-s déli szakaszának bővítésére is igényelt EU-támogatást, az elbírálásnál pedig számít a jelenlegi fejlesztések teljesítése.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) előtt lévő autópálya-finanszírozási javaslat szerint mégis költségvetési forrásból, illetve hitelből finanszírozná a kormány az autópálya-fejlesztéseket. A Világgazdaság értesülése szerint 2007-ben a GKM a büdzsé forrásaiból biztosít e célra pénzt, ennek keretében az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-től az NA-hoz kerülnek vissza azok a programutak, amiket eredetileg kötvénykibocsátásból finanszírozott volna a kormány. Ismert: Veres János pénzügyminiszter idén júliusban jelentette be, hogy az autópálya-építés kiadásai is bekerülnek a költségvetésbe, így a GKM új finanszírozási tervet készített. A kormány eredetileg költségvetésen kívülre akarta helyezni az autópálya-fejlesztéseket, ezt az unió azonban nem fogadta el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.