Spórol a téli gumin a Volán

A hazai busztársaságok zöme a hideg beálltával sem szerel fel a járműveire téli gumit, inkább az olcsóbb, négy évszakos abroncsokat választja. Járatainak többségét a Volánbusz is így működteti, de a nemzetközi és a hegyvidéki buszait téli mintázatú gumiköpenyekkel látja el. A BKV és az Országos Mentőszolgálat ugyancsak a gazdaságosabb megoldást választja, de a közlekedési vállalatokhoz hasonlóan, a rohammentők sofőrjeinek egy részét csúszóspálya-tréningeken készítik fel a téli vezetésre.

Kristály Lehel
2006. 10. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idei télen is négy évszakos gumiabroncsokkal üzemeltetik járműveiket a vidéki tömegközlekedési társaságok – tudta meg lapunk Dörnyei Gábortól. A Pannon Volán Részvénytársaság általános műszaki osztályvezetője szerint ha a buszvezető a sebességet helyesen választja meg, és az útviszonyokhoz is jól alkalmazkodik, akkor a járművével hidegben is közlekedhet ilyen kerekekkel. Az osztályvezető kifejtette azt is, hogy a hagyományos értelemben vett, és a személyautóknál alkalmazott, puhább szerkezetű, lamellás bordázatú téli gumira azért nem költenek a busztársaságok, mert azok drágák, s a kiadásaikat csak növelné az abroncsok évente kétszeri átcserélése.
A BKV Zrt. sajtóirodája szerint a fővárosi közlekedési társaság már felkészült a télre, de mint közölték, ők is négy évszakos abroncsokkal üzemeltetik a buszokat és a trolikat. – Rendszeres gumiabroncs-ellenőrzés mellett, fokozottan vizsgáljuk a köpenyek állapotát s a bordázatuk mélységét, a vasúti villamos járműveket pedig átállítjuk a téli üzemmódra – közölték, hozzáfűzve, hogy a BKV biztonsági szempontból kiemelten fontos feladatnak tekinti az „elsőteles” járművezetőinek a felkészítését is.
A Volánbusz Zrt. többnyire négy évszakos gumiabroncsokkal üzemelteti csaknem ezer autóbuszát, amelyek téli felkészítése az őszi hónapok folyamán – technológiai utasítás alapján – folyamatosan zajlik – tudtuk meg Sajó Zsuzsannától. A társaság kommunikációs munkatársa szerint az átvizsgálás része – többek között – a fűtőrendszer ellenőrzése is. Különös gondot fordítanak viszont a nemzetközi, a hegyvidéki, valamint a különjáratú autóbuszaikra, amelyeket a hideg hónapokban téli mintázatú gumiabroncsokkal működtetnek. – Takarékossági szempontokat ugyan figyelembe vesz a Volánbusz is, de azért vállaljuk a négy évszakos köpenyek használatát, mert ez a forgalombiztonsági követelményeket előíró jogszabálynak megfelel. Ezen előírás betartása pedig nem képezheti és nem is képezi anyagi megfontolások tárgyát – jegyezte meg Sajó Zsuzsanna.
Csaknem hétszáz rohamsofőréből százhuszonnégyet idén is csúszóspálya-tréningeken készített fel az Országos Mentőszolgálat, de a kiképzést csak támogatásokból tudták finanszírozni – tájékoztatta lapunkat Győrfi Pál szóvivő. Hozzáfűzte: a mentők az idei télen is négy évszakos gumikkal közlekednek, mert a téli abroncsok beszerzése egyszeri, nagy befektetést jelentene a szolgálatnak. – A munkánkat azonban kifejezetten segíti az ilyen köpenyek használata, főleg nyáron, amikor néha nehéz terepviszonyokkal kell megküzdeniük a sofőreinknek. Ugyanakkor, ezek az abroncsok olyan jelzésekkel vannak ellátva, amelyek arra utalnak, hogy sárban és hóban való közlekedésre is alkalmasak – folytatta Győrfi Pál. Szerinte évente körülbelül hetven mentőbaleset történik, s ezek közül eddig egyik sem az abroncsok meghibásodása miatt következett be.
A különleges mintázatú téli gumik felszerelése szakemberek szerint akkor mindenképpen tanácsos, ha a hőmérséklet tartósan 7 Celsius-fok alá csökken, mert jóval biztonságosabb velük a közlekedés. Legutóbb tavaly decemberben, Kiskassa közelében a Pannon Volán távolsági busza járt szerencsétlenül: a nyári abroncsokkal futó jármű megcsúszott a havas úton, majd árokba zuhant – tizenegy ember sérülését okozva. A társaság illetékesei akkor azzal érveltek, hogy a jó műszaki állapotban lévő jármű balesetét gyorshajtás okozta. Gellért Józsefné, a Közlekedéstudományi Intézet munkatársa az esettel összefüggésben lapunknak kifejtette: a buszok abroncsválasztásakor figyelembe kell venni, hogy a járművek hol közlekednek, mert a hegyi járatoknál fontos a téli gumi, míg a városi közlekedésben nem, és az ezzel járó költségeket nem is tudnák fedezni a társaságok. A négy évszakos köpenyről úgy vélte: használata annak függvénye, hogy hol futnak vele, mert ez inkább kompromisszumos megoldás, hiszen szerkezete eltér a téli gumiétól. Szerinte havas hegyvidéken alkalmazható az ilyen gumiköpeny, de általában véve jobb a téli abroncs, és ennél is fontosabb az emberi körültekintés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.