Az idei télen is négy évszakos gumiabroncsokkal üzemeltetik járműveiket a vidéki tömegközlekedési társaságok – tudta meg lapunk Dörnyei Gábortól. A Pannon Volán Részvénytársaság általános műszaki osztályvezetője szerint ha a buszvezető a sebességet helyesen választja meg, és az útviszonyokhoz is jól alkalmazkodik, akkor a járművével hidegben is közlekedhet ilyen kerekekkel. Az osztályvezető kifejtette azt is, hogy a hagyományos értelemben vett, és a személyautóknál alkalmazott, puhább szerkezetű, lamellás bordázatú téli gumira azért nem költenek a busztársaságok, mert azok drágák, s a kiadásaikat csak növelné az abroncsok évente kétszeri átcserélése.
A BKV Zrt. sajtóirodája szerint a fővárosi közlekedési társaság már felkészült a télre, de mint közölték, ők is négy évszakos abroncsokkal üzemeltetik a buszokat és a trolikat. – Rendszeres gumiabroncs-ellenőrzés mellett, fokozottan vizsgáljuk a köpenyek állapotát s a bordázatuk mélységét, a vasúti villamos járműveket pedig átállítjuk a téli üzemmódra – közölték, hozzáfűzve, hogy a BKV biztonsági szempontból kiemelten fontos feladatnak tekinti az „elsőteles” járművezetőinek a felkészítését is.
A Volánbusz Zrt. többnyire négy évszakos gumiabroncsokkal üzemelteti csaknem ezer autóbuszát, amelyek téli felkészítése az őszi hónapok folyamán – technológiai utasítás alapján – folyamatosan zajlik – tudtuk meg Sajó Zsuzsannától. A társaság kommunikációs munkatársa szerint az átvizsgálás része – többek között – a fűtőrendszer ellenőrzése is. Különös gondot fordítanak viszont a nemzetközi, a hegyvidéki, valamint a különjáratú autóbuszaikra, amelyeket a hideg hónapokban téli mintázatú gumiabroncsokkal működtetnek. – Takarékossági szempontokat ugyan figyelembe vesz a Volánbusz is, de azért vállaljuk a négy évszakos köpenyek használatát, mert ez a forgalombiztonsági követelményeket előíró jogszabálynak megfelel. Ezen előírás betartása pedig nem képezheti és nem is képezi anyagi megfontolások tárgyát – jegyezte meg Sajó Zsuzsanna.
Csaknem hétszáz rohamsofőréből százhuszonnégyet idén is csúszóspálya-tréningeken készített fel az Országos Mentőszolgálat, de a kiképzést csak támogatásokból tudták finanszírozni – tájékoztatta lapunkat Győrfi Pál szóvivő. Hozzáfűzte: a mentők az idei télen is négy évszakos gumikkal közlekednek, mert a téli abroncsok beszerzése egyszeri, nagy befektetést jelentene a szolgálatnak. – A munkánkat azonban kifejezetten segíti az ilyen köpenyek használata, főleg nyáron, amikor néha nehéz terepviszonyokkal kell megküzdeniük a sofőreinknek. Ugyanakkor, ezek az abroncsok olyan jelzésekkel vannak ellátva, amelyek arra utalnak, hogy sárban és hóban való közlekedésre is alkalmasak – folytatta Győrfi Pál. Szerinte évente körülbelül hetven mentőbaleset történik, s ezek közül eddig egyik sem az abroncsok meghibásodása miatt következett be.
A különleges mintázatú téli gumik felszerelése szakemberek szerint akkor mindenképpen tanácsos, ha a hőmérséklet tartósan 7 Celsius-fok alá csökken, mert jóval biztonságosabb velük a közlekedés. Legutóbb tavaly decemberben, Kiskassa közelében a Pannon Volán távolsági busza járt szerencsétlenül: a nyári abroncsokkal futó jármű megcsúszott a havas úton, majd árokba zuhant – tizenegy ember sérülését okozva. A társaság illetékesei akkor azzal érveltek, hogy a jó műszaki állapotban lévő jármű balesetét gyorshajtás okozta. Gellért Józsefné, a Közlekedéstudományi Intézet munkatársa az esettel összefüggésben lapunknak kifejtette: a buszok abroncsválasztásakor figyelembe kell venni, hogy a járművek hol közlekednek, mert a hegyi járatoknál fontos a téli gumi, míg a városi közlekedésben nem, és az ezzel járó költségeket nem is tudnák fedezni a társaságok. A négy évszakos köpenyről úgy vélte: használata annak függvénye, hogy hol futnak vele, mert ez inkább kompromisszumos megoldás, hiszen szerkezete eltér a téli gumiétól. Szerinte havas hegyvidéken alkalmazható az ilyen gumiköpeny, de általában véve jobb a téli abroncs, és ennél is fontosabb az emberi körültekintés.

Összeül a mai napon a Nemzetbiztonsági Bizottság