Jövő év első felében a MÁV Zrt. százszázalékos tulajdonában levő, ám önállóan működő társaság alakul a vasúti személyszállítás lebonyolítására. A MÁV Személyszállítási Vasúti Szolgáltató (Szevasz) Zrt.-ben külön üzletágak alakulnak a nemzetközi és belföldi távolsági, az elővárosi, valamint a régiók települései közötti forgalom lebonyolítására – nyilatkozta lapunknak Devecz Miklós, a MÁV Zrt. személyszállítási üzletágának vezetője. Az alapításhoz szükséges okiratokat még a tulajdonosi tanácsnak – vagyis a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) vezetésének – is jóvá kell hagynia. Az új vállalat előtársaságként akkortól kezd működni, amikor a szükséges dokumentumokat a MÁV benyújtja a cégbíróságnak. A MÁV személyszállító járműállománya a Szevasz megalakulásakor kerül a társasághoz.
Az állam a közszolgáltatási szerződést a Szevasz Zrt.-vel – a „Szevasz” fantázianév a személyszállító üzletág vezetése szerint lendületet, megújulást és az utasokkal közvetlenebb kapcsolatot fejez ki – kötné meg, viszont új elem, hogy a cég üzleti tervét, legalábbis 2007-ben, üzemi veszteség nélkül készítik el. Veszteséges társaság megalapítását egyrészt a gazdasági társaságokról szóló törvény tiltja, másrészt ilyen esetben a Magyar Vasúti Hivatal sem adná ki a működési engedélyt, harmadrészt pedig a közszolgáltatás finanszírozását az EU is nagyon szigorúan szabályozza. A Szevasz-hoz kerülnek a MÁV személyszállítási járműveivel kapcsolatos fejlesztési hitelek, ugyanakkor az új társaság megalakulásával lehetőség nyílik arra, hogy e területen is rendeződjenek a viszonyok – amenynyiben a szerződő felek betartják a megállapodásokat és figyelembe veszik a hazai és az uniós irányelveket. Az EU szabályai ugyanis lehetővé teszik, hogy a közszolgáltató a megrendelőtől kapott árkiegészítésből a fejlesztési hiteleket is törlessze, vagyis az ehhez szükséges többletforráshoz hozzájut. A fejlesztések esetében azonban ennél következetesebb az unió, ugyanis ilyen címen az állami megrendelő nem nyújthat forrást a társaságnak. A személyszállító járműpark fejlesztéséhez felhasznált és még viszsza nem fizetett hitelek összesítése jelenleg zajlik a MÁV-nál. Információink szerint a MÁV legutóbb 2005 végén és 2006 elején vett fel erre a célra 28 millió, illetve 60 millió euró hitelt az Eurofimától, ennek azonban csak egy részét használták fel a személyszállító járművek korszerűsítéséhez. Ugyancsak az új társaság hitelállományát bővíti a megrendelt 30 Stadler Flirt, illetve a 10 Bombardier Talent elővárosi motorvonatok vásárlásához igénybe vett mintegy 50 milliárd forint eszközfedezetű hitel.
Devecz Miklós közölte: a MÁV új cége jövőre átdolgozott menetrenddel és az eddiginél magasabb szolgáltatási színvonallal szeretne megjelenni a személyszállítási piacon. A társaság vasúti kocsijainak átlagéletkora 28,7 év, így a szolgáltatási színvonalban jövőre legfeljebb a főváros környéki elővárosi, esetleg az intercity- (IC) forgalomban lehet javulás. A MÁV 2400 darabos járműparkját némileg frissíti az a 300 személykocsi, amit a német vasúttól lízingel a társaság, illetve a 40 megrendelt motorvonat, amelyek első egységei a tervek szerint év végén, illetve jövő év elején forgalomba állnak az elővárosi vonalakon. A főigazgató elmondta: korszerűsítik, bővítik az IC-vagonparkot, illetve felújítják a nemzetközi forgalomban közlekedő kocsik egy részét.
A vagonpark átalakítása Devecz Miklós szerint szorosan kapcsolódik az idén december 10-én hatályba lépő 2007-es új menetrendhez, komoly változás ugyanis éppen az elővárosi, az IC- és a nemzetközi forgalomban várható. A váci és a veresegyházi vonalak mintájára a főváros és néhány vidéki nagyváros környékén bevezetik az ütemes menetrendet, azaz a vonatok minden óra ugyanazon percében közlekednek majd, és ehhez igazítják a csatlakozó forgalmat is. Ugyancsak óránként indulnak majd IC vonatok a fővárosból Miskolc, Nyíregyháza, Debrecen és Szeged felé, illetve vissza: lesznek olyan IC-k az új menetrendben, amelyek Buda-
pest Keleti pályaudvar–Miskolc–
Nyíregyháza–Debrecen–Budapest, Nyugati pályaudvar útvonalon közlekednek oda-vissza. Nemzetközi vonatok Budapestről kétóránként indulnak majd Nyugat-Európa nagyvárosaiba. A Budapest–Bécs– München közötti forgalomban a MÁV szándékai szerint a magyar főváros fordítókorong szerepet töltene be, vagyis itt szállnának át a dél- és kelet-európai államokból érkező vagy oda tartó utasok. A GKM jóváhagyására váró jövő évi menetrendben információink szerint még szerepel az a 28 vonal is, ahol a szaktárca szüneteltetné a forgalmat. A Szevasz megalakulásával az új társasághoz kerülnek a személyszállítási területen foglalkoztatott MÁV-dolgozók, mégpedig a jelenlegi létszámmal.

Ukrán befolyás alatt állhat a Tisza Párt − itt vannak a bizonyítékok