Szevasz a MÁV-ból

Új társaságot alapít a MÁV Zrt. a vasúti személyszállítási feladatok ellátására, a cég jövő év első felében kezdi meg működését. Az állam ezzel a társasággal köt majd közszolgáltatási szerződést. A jelenleg egyeztetés alatt álló jövő évi menetrend információink szerint még tartalmazza az eredetileg megszüntetésre ítélt 28 vidéki szárnyvonalat.

Putsay Gábor
2006. 10. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jövő év első felében a MÁV Zrt. százszázalékos tulajdonában levő, ám önállóan működő társaság alakul a vasúti személyszállítás lebonyolítására. A MÁV Személyszállítási Vasúti Szolgáltató (Szevasz) Zrt.-ben külön üzletágak alakulnak a nemzetközi és belföldi távolsági, az elővárosi, valamint a régiók települései közötti forgalom lebonyolítására – nyilatkozta lapunknak Devecz Miklós, a MÁV Zrt. személyszállítási üzletágának vezetője. Az alapításhoz szükséges okiratokat még a tulajdonosi tanácsnak – vagyis a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) vezetésének – is jóvá kell hagynia. Az új vállalat előtársaságként akkortól kezd működni, amikor a szükséges dokumentumokat a MÁV benyújtja a cégbíróságnak. A MÁV személyszállító járműállománya a Szevasz megalakulásakor kerül a társasághoz.
Az állam a közszolgáltatási szerződést a Szevasz Zrt.-vel – a „Szevasz” fantázianév a személyszállító üzletág vezetése szerint lendületet, megújulást és az utasokkal közvetlenebb kapcsolatot fejez ki – kötné meg, viszont új elem, hogy a cég üzleti tervét, legalábbis 2007-ben, üzemi veszteség nélkül készítik el. Veszteséges társaság megalapítását egyrészt a gazdasági társaságokról szóló törvény tiltja, másrészt ilyen esetben a Magyar Vasúti Hivatal sem adná ki a működési engedélyt, harmadrészt pedig a közszolgáltatás finanszírozását az EU is nagyon szigorúan szabályozza. A Szevasz-hoz kerülnek a MÁV személyszállítási járműveivel kapcsolatos fejlesztési hitelek, ugyanakkor az új társaság megalakulásával lehetőség nyílik arra, hogy e területen is rendeződjenek a viszonyok – amenynyiben a szerződő felek betartják a megállapodásokat és figyelembe veszik a hazai és az uniós irányelveket. Az EU szabályai ugyanis lehetővé teszik, hogy a közszolgáltató a megrendelőtől kapott árkiegészítésből a fejlesztési hiteleket is törlessze, vagyis az ehhez szükséges többletforráshoz hozzájut. A fejlesztések esetében azonban ennél következetesebb az unió, ugyanis ilyen címen az állami megrendelő nem nyújthat forrást a társaságnak. A személyszállító járműpark fejlesztéséhez felhasznált és még viszsza nem fizetett hitelek összesítése jelenleg zajlik a MÁV-nál. Információink szerint a MÁV legutóbb 2005 végén és 2006 elején vett fel erre a célra 28 millió, illetve 60 millió euró hitelt az Eurofimától, ennek azonban csak egy részét használták fel a személyszállító járművek korszerűsítéséhez. Ugyancsak az új társaság hitelállományát bővíti a megrendelt 30 Stadler Flirt, illetve a 10 Bombardier Talent elővárosi motorvonatok vásárlásához igénybe vett mintegy 50 milliárd forint eszközfedezetű hitel.
Devecz Miklós közölte: a MÁV új cége jövőre átdolgozott menetrenddel és az eddiginél magasabb szolgáltatási színvonallal szeretne megjelenni a személyszállítási piacon. A társaság vasúti kocsijainak átlagéletkora 28,7 év, így a szolgáltatási színvonalban jövőre legfeljebb a főváros környéki elővárosi, esetleg az intercity- (IC) forgalomban lehet javulás. A MÁV 2400 darabos járműparkját némileg frissíti az a 300 személykocsi, amit a német vasúttól lízingel a társaság, illetve a 40 megrendelt motorvonat, amelyek első egységei a tervek szerint év végén, illetve jövő év elején forgalomba állnak az elővárosi vonalakon. A főigazgató elmondta: korszerűsítik, bővítik az IC-vagonparkot, illetve felújítják a nemzetközi forgalomban közlekedő kocsik egy részét.
A vagonpark átalakítása Devecz Miklós szerint szorosan kapcsolódik az idén december 10-én hatályba lépő 2007-es új menetrendhez, komoly változás ugyanis éppen az elővárosi, az IC- és a nemzetközi forgalomban várható. A váci és a veresegyházi vonalak mintájára a főváros és néhány vidéki nagyváros környékén bevezetik az ütemes menetrendet, azaz a vonatok minden óra ugyanazon percében közlekednek majd, és ehhez igazítják a csatlakozó forgalmat is. Ugyancsak óránként indulnak majd IC vonatok a fővárosból Miskolc, Nyíregyháza, Debrecen és Szeged felé, illetve vissza: lesznek olyan IC-k az új menetrendben, amelyek Buda-
pest Keleti pályaudvar–Miskolc–
Nyíregyháza–Debrecen–Budapest, Nyugati pályaudvar útvonalon közlekednek oda-vissza. Nemzetközi vonatok Budapestről kétóránként indulnak majd Nyugat-Európa nagyvárosaiba. A Budapest–Bécs– München közötti forgalomban a MÁV szándékai szerint a magyar főváros fordítókorong szerepet töltene be, vagyis itt szállnának át a dél- és kelet-európai államokból érkező vagy oda tartó utasok. A GKM jóváhagyására váró jövő évi menetrendben információink szerint még szerepel az a 28 vonal is, ahol a szaktárca szüneteltetné a forgalmat. A Szevasz megalakulásával az új társasághoz kerülnek a személyszállítási területen foglalkoztatott MÁV-dolgozók, mégpedig a jelenlegi létszámmal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.