Villamossal Párizs körül

Makay Zsuzsanna
2006. 10. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén decemberben adják át Párizs egyetlen villamosát. A francia fővárosban 1937-ben szüntették be az utolsó vonalat, amikor is az autóbuszok és a metrók országszerte feleslegessé tették a lassú, kötöttpályás szerelvényeket.
A XIX. század végén még 600 kilométer hosszúságú villamospálya volt, amelyen 1899-től teljes egészében elektromos hajtású szerelvények közlekedtek. Az 1900-ban kezdődött metróépítés komoly konkurenciát jelentett a felszíni, kötöttpályás tömegközlekedési eszköznek. Az autók egyre inkább birtokolni akarták az utakat, valamint mind korszerűbb autóbuszokat építettek, amelyek gyorsaságával nem tudott lépést tartani a villamos. 1931-ben a Renault bemutatta új autóbuszát, amely képesnek tűnt arra, hogy felváltsa a korszerűtlen villamosokat: hat év alatt az összes párizsi villamospályát felszedték. Ekkor a metróvonal már 160 kilométer hosszú volt, majdnem háromnegyede a mainak. A század vége felé a magas olajárakat és a megnövekedett felszíni forgalom miatt lelassult buszokat megelégelve, ismét elkezdték lefektetni a síneket több nagyvárosban. Párizs külvárosában 1992-ben adták át az első villamost, majd 1997-ben a másodikat. A város falai között 2003 nyarán kezdték meg a munkákat, hogy a déli körúton közlekedő buszt, amely csúcsidőben lépésben is alig tud haladni, felváltsa a régi-új közlekedési eszköz. A közönségnek decemberben adják át a villamost, ám már hónapok óta közlekednek a tesztjáratok, hogy időben kiderüljenek a hibák.
Az elegáns és modern jármű azonban nemcsak önmagáért vonzza a bámészkodókat, hanem amiatt is, amit a tervezők egy zsúfolt körútból varázsoltak. Ezer fa ültetésével és 36 ezer négyzetméter terület befüvesítésével új életteret adtak a városiaknak. Azt várják, hogy 25 százalékkal fog csökkeni az autóforgalom. A 21 új szerelvényt az Alstom cég szállítja, amely a legendás gyorsvasút, a TGV gyártója. Egy nagyszabású tervnek köszönhetően egy évtized múlva körbe lehet majd utazni Párizst villamoson.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.