Kevés a pénz az utakra

Mintegy tízezer kilométernyi út szorul javításra az országban, miközben az erre költhető pénz a szükségesnek csak a tizede – állapítja meg az Állami Számvevőszék legfrissebb tanulmányában.

Hírösszefoglaló
2006. 11. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meglehetősen lesújtó képet fest a magyar közutak állapotáról és az azokat kezelő szervezetek működéséről az Állami Számvevőszék (ÁSZ) friss jelentése. Bár az anyag csak ma jelent meg, a távirati iroda már tegnap közölte a legfontosabb megállapításokat, melyek alapján az ÁSZ arra jutott, hogy a kormánynak feladatának kellene tekintenie a közúthálózat jó állapotát biztosító programokat, és ehhez a hosszú távú pénzügyi forrásokat is meg kellene jelölnie.
Az ÁSZ a 2002–2006 közötti időszakban vizsgálta a magyar közutakat és azok kezelőit. Az autópályák nem tartoztak a vizsgálat tárgykörébe. A jelentés megállapítja, hogy a 31 ezer kilométer hosszú állami tulajdonú országos közútvonal több mint egyharmada azonnali beavatkozást igényelne – túl azon, hogy az egészet alkalmassá kellene tenni az Európai Unióban már bevezetett 11,5 tonnás tengelyterhelésre. A munkát azonban nem a terepen, hanem az utakat kezelő intézményeknél kellene kezdeni, annál is inkább, mert a magyar közúti adminisztráció 2005-ben elkezdődött átalakításába előzetes hatástanulmány nélkül vágott bele a kormány. A számvevők szerint a Magyar Közút Kht. irányítási szintje túltagolt, magas a vezetői létszám, a műszaki igazgatóság megyei szintű tagozódása nem illeszkedik a más szakágazatokban már meglevő regionális rendszerekhez. Az ÁSZ javaslatot tesz a gazdasági és közlekedésügyi miniszternek a közutak fejlesztését megelőző előkészítő bizottság létrehozására, a feladatot ellátó szervezetek feladatainak és területi szerveinek racionális átalakítására.
A számvevők szerint a nem megfelelő minőséggel átvett munkákat felül kell vizsgálni. Az ÁSZ 33 beruházást vizsgált, s ezek alapján megállapította, hogy a célok megvalósulását értékelő mutatókat csak az uniós pénzből finanszírozott közútfejlesztéseknél határozták meg, míg a hazai forrású fejlesztéseknél mutatókat kijelöltek ugyan, de ezek teljesülését nem követték nyomon. A számvevők szerint az átadásnál – a vállalkozói díj néhány millió forintos csökkenése mellett – úgy vették át az útszakaszokat, hogy az nem felelt meg a szerződésben rögzített paramétereknek. Míg a közutak fejlesztése kiemelt figyelmet kapott, addig az úthálózat állagmegóvására, javítására fordított pénzek nem nőttek. Egy szaktanulmányt idézve az ÁSZ megállapítja, hogy a burkolatjavítások hiányának halmozott értéke mára elérte a 400 milliárd forintot, ezzel szemben a vizsgált időszakban erre mindössze 39 milliárd forint jutott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.