Évek óta slágertéma a magyar sajtóban a megújuló energiaforrások részarányának növelése. A cikkek többsége automatikusan egyenlőséget tesz a csekély vagy nulla károsanyag-kibocsátás mellett termelő erőművek rendszerbe állítása és a rendszerszinten mért kisebb légszennyezés között, de ez csak bizonyos előfeltételek teljesülése esetén igaz – azok nem teljesülése esetén pedig épp az ellenkezője.
Az előfeltételek megértéséhez száraz és bonyolult technikai és műszaki problémákat kellene taglalni, ezért a téma korántsem szerepel kitüntetett helyen a magyar sajtóban. Így a zöldenergia melletti egységfront felé – gyakorlatilag a szabályozó hatóságok és a „bennfentes” villamosipari társaságok háza tájáról – időnként elhangzó tiltakozás többnyire diszszonáns hangként jelenik meg a médiában. Vagyis ellenérdekeltnek tűnnek fel, holott igazából nem azok. Nézetüket a közvélemény előtt kevéssé ismeretes irányítási, illetve technológiai adottságok és az ezekből fakadó nehézségek, valamint ellentmondások alakítják.
A zöldenergia részarányának növelése témában kimerítő cikk jelent meg a Magyar Villamos Művek Közleményei legutóbbi számában. Az írás a probléma gyökerét abban találja meg, hogy a hazai villamosenergia-rendszer a megújuló források belépése miatt a hagyományos technikai eszközökkel szabályozhatatlanná vált. A szabályozás azonban alapvető feltétele a biztonságos áramellátásnak, hiszen a hálózatban sem több, sem kevesebb áram nem lehet annál, mint amennyit a fogyasztók pillanatról pillanatra fel is használnak. Hogy ez így legyen, arról a nagy erőművek gondoskodnak azáltal, hogy egy ötperces bontásban előre megadott menetrend szerint termelnek, a rendszerirányító pedig emellett is gondoskodik megfelelő mértékű tartalék beszerzéséről a kisebb hullámvölgyek vagy hullámhegyek kisimításához. Ezt a feladatot már a piacnyitás előtt is csupán úgy tudták megoldani, hogy az előre kalkulálható fogyasztási csúcsok mellé menetrendhez kötött importvásárlásokkal biztosították a hiányzó áramot, amikor pedig a hazai fogyasztás kisebb volt a termelésnél, exportáltuk a felesleget. A piacnyitás óta ez a megoldás gyakorlatilag ellehetetlenült, mert a szabályozás nem engedi a korábbihoz hasonló kis tételekben zajló kereskedést, így nincs mód a sokkal rövidebb időtartamú, csak a tényleges minimum fogyasztás időszakára szorítkozó értékesítésre vagy vásárlásra. Éjszaka például – szaknyelven ezt völgyidőszaknak nevezik –, amikor eladni kellene, az este tíz és reggel hat óra között termelt árammennyiséget lehet értékesíteni, kevesebbet nem.
A nagykereskedő ezért két dolgot tehet: vagy teljes völgyidőszakra kínál fel exportáramot akkor is, ha a hazai túltermelés mondjuk csak hajnali kettő és négy óra között áll fenn, vagy tudomásul veszi, hogy a rendszerirányító visszaterheli a Paksi Atomerőművet.
Ebben a technikai problémahalmazban azért jelentenek külön részproblémát a megújulókra alapozó kis erőművek – ezek összkapacitása tavaly már elérte a 900 megawattot –, mert egyrészt kötelező támogatott áron átvenni tőlük az áramot, másrészt nem kötelezhetők menetrendtartásra, vagyis az éjszakai kiegyenlítéskor az ezekben termelt áramot is tovább kell adnia a nagykereskedőnek, jóval olcsóbban, mint amennyiért megvette tőlük az energiát. A kötelező átvétel alá eső, állandó termelésű erőművekkel kisebb a baj pont azért, mert termelésük állandó. Nagyobb nehézségeket okoznak ugyanakkor a szélerőművek, amelyek termelése hektikus, s csak nagy szórással lehet előre jelezni, mikor mennyi áramot adnak le. Hogy ez rendszerszinten mégse okozzon problémát, a nagykereskedő fosszilis energiahordozókból álló tartalékot állít a rendszerbe, ha szükség van rá, ha nem. Ezt völgyidőszakban akkor is értékesíteni kell, ha a szélerőművek nem üzemelnek, nappal pedig a szokásosnál nagyobb forgótartalékról kell rendelkezni. Ez végső soron oda vezet, hogy az ingadozó szélerőművi termelés szabályozása rendszerszinten magasabb károsanyag-kibocsátást okoz, mintha a szélerőművek nem is lennének.
A mindannyiunk érdekében álló környezetbarát áramtermelést rendszerbiztonsággal a cikk szerint egy szivattyús-tározós erőmű mielőbbi rendszerbe állításával lehetne megoldani. Nem véletlen, hogy például Németországban, ahol a megújulók részaránya a teljes termelésen belül kiemelkedően magas, 6,7 gigawattnyi beépített szivattyús-tározós kapacitást létesítettek már, de a megoldás igen elterjedt az Egyesült Államokban, Japánban, Kínában, Olaszországban és Spanyolországban is. A szivattyús-tározós erőművet gyakorlatilag mesterséges vízlépcsőként kell elképzelni. Úgy működik, hogy egy alacsonyabb pontról szivattyúval feljuttatják a vizet egy magasabban lévő tározóba, majd szükség esetén leengedik, és a lezúduló víz egy turbinát hajtva áramot termel. A rendszer gyorsan elindítható, és gyorsan leállítható, így azonnal igazodik a szabályozás követelményeihez. A felpumpálás célszerűen éjszaka, az erőművek által olcsón termelt árammal történik. Ez megoldja a rendszerirányítás fentebb taglalt völgyidőszaki problémáit, a nappali leengedéssel termelt áram pedig többletszennyezés nélkül simítja ki a fogyasztói igénygörbe vagy a hektikus szélerőművi termelés hullámait.
Úgy tűnik, hogy a szakma mellett a beruházók is látnak fantáziát egy szivattyús-tározós erőmű megépítésében. Ezt mutatja legalábbis, hogy a Magyar Energia Hivatal a múlt héten kiadta egy 600 megawattos kapacitású ilyen egység létesítéséhez az első engedélyt a Szinerg Energia Kft. részére. Szakértők szerint egy ilyen erőmű létesítése legalább 150 milliárd forintos beruházást igényel, és az engedélyezési eljárása – beleértve a környezetvédelmit is – meglehetősen hosszú ideig tart.
Száz rendőr rohanta le a kecskeméti kokainbandát + videó
