Később indítják az Atlantist

Jégeső rongálta meg az Atlantis külső üzemanyagtartályát, ezért határozatlan időre elhalasztották a március 15-re kitűzött startját. Az űrrepülőt visszaszállítják a floridai űrközpont szerelőcsarnokába, s megpróbálják kijavítani a tartály burkolatának kisebb-nagyobb sérüléseit. Legkorábban április végén indíthatják útnak a gépet a Nemzetközi Űrállomásra.

Schuminszky Nándor
2007. 03. 01. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elhalasztották az Atlantis március 15-re tervezett indítását, miután helyi idő szerint hétfőn délután óriási vihar csapott le a floridai, Cape Canaveral-i Kennedy Űrközpontra, s a jégeső megrongálta a gépet – jelentette be az amerikai űrkutatási hivatal (NASA). A jégszilánkok kisebb-nagyobb bemélyedéseket vájtak a 39/A jelzésű starthelyen álló jármű talán legérzékenyebb és egyben legkritikusabb részébe, a központi, nagy hajtóanyagtartály külső burkolatába. A visszaszámlálást félbeszakították, és az űrrepülőgépet visszaszállítják a szerelőcsarnokba. Az Atlantis – fedélzetén hat asztronautával – a tervek szerint új energiamodult szállít majd a Nemzetközi Űrállomásra (ISS).
A NASA többéves munkával és több mint egymillió dollár ráfordítással javította ki a Columbia 2003. február 1-jei szerencsétlensége után feltárt üzemanyagtartály-hibákat – emlékeztetett az MTI. A katasztrófát az okozta, hogy indításkor levált a külső üzemanyagtartály szigetelésének egy darabja, és a bal oldali szárnynak nekiütközve megrongálta az űrrepülő hővédő pajzsát. A sérülés miatt a szárny a légkörbe való visszatéréskor túlhevült, a gép felrobbant, s a személyzet mind a hét tagja odaveszett.
Miként korábban megírtuk, a NASA az idén öt űrrepülést tervezett. A tavaly ősszel nyilvánosságra hozott menetrend szerint február 22-én az STS–117 Atlantis, június 11-én az STS–118 Endeavour, augusztus 9-én az STS–120 Atlantis, szeptember 27-én az STS–122 Discovery és november 29-én az STS–123 Endeavour űrrepülését irányozták elő. Az idei első és második űrrepülés közötti, csaknem négy hónapos rést a soron kívüli Hubble-űrteleszkóphoz induló szervizjárattal kívánták betömni májusban. Erre az akcióra a NASA már meg is kapta a különengedélyt, hiszen a Columbia tragédiája után a megmaradt űrrepülőgépeket már csak a Nemzetközi Űrállomás továbbépítéséhez használhatja fel.
Az űrhajózás történetében még nem volt olyan menetrend, amely maradéktalanul és az előre tervezett időben valósult volna meg. Ez a mostani sem kivétel, hiszen az Atlantis február 22-re kitűzött startját előbb március 16-ra, majd egy nappal korábbra halasztották. A Floridára lecsapó jégzivatar miatt azonban törölték a gép március 15-i indítását. A teljes felülvizsgálat és a tartály kijavítása után legkorábban április végén, de mindenképpen a Szojuz TMA–10 felbocsátása és a Szojuz TMA–9 visszatérése után válik lehetségessé az Atlantis startja. Ha azonban nem sikerül rendbe hozni az üzemanyagtartályt, és vissza kell szállítani a Lockheed–Martin New Orleans-i gyárába, akkor a legjobb esetben is csak júniusban szállhat fel az űrrepülőgép. További lehetőség, hogy az STS–117 Atlantist a júniusban esedékes STS–118 Endeavour űrrepülése utánra halasztják, hogy a menetrend legalább részben tartható legyen. Ezt erősítette meg az űrrepülőgép-program menedzsere, Wayne Hale is, aki elmondta, hogy „a 2007-es időpontokat felülvizsgáljuk, de biztos vagyok abban, hogy az eredeti tervhez vissza tudunk térni az év végén”.
Mint korábban megírtuk, a Szojuz TMA–10 márciusi startját éppen az Atlantis programja miatt halasztották el egy hónappal, hogy az amerikai űrhajósok által felszerelt újabb napelemtáblák már üzemeljenek, amikor megérkezik a „második magyar” űrhajóst, az amerikai Charles Simonyit is szállító Szojuz TMA–10-es űrhajó a Nemzetközi Űrállomásra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.