Amikor Lars megnevettet

Lars von Trier sosem volt tipikus maradi, ő az a nonkomformista csóka északról, aki menetrendszerűen felrúgja a filmkészítés elemi szabályait, a siserehad pedig ilyenkor tiltakozni kezd, demonstrál, majd alszik rá egyet, és mindenféle bűntudat nélkül piedesztálra emeli a nagyszerű, bátor Larst. Akit egyébként tényleg nem lehet megkerülni, így hát, bár két magyar (A hét nyolcadik napja – rendezte Elek Judit; Nincs kegyelem – rendezte Ragályi Elemér) és egy magyar vonatkozású (A Fekete Dália – operatőr az Oscarra jelölt Zsigmond Vilmos) film is debütál a héten, a Főfőnökről esik most szó – ez van.

Muray Gábor
2007. 03. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lars von Trier, aki nemrég bizonyos revitalizációs nyilatkozatában közölte, szakmai tevékenységének átszervezését tervezi, hogy újraélessze a filmek iránti lelkesedését, kipréselt magából egy vígjátékot. Ezen meg is lehet akár lepődni, mert az egykori csodagyerek életművére nem jellemző a mókázás. Cannes-i diadalmenetei, európai kultúrkörútjai, Dogma ’95 kiáltványa, USA-trilógiájának első két része miatt (akaratlanul is) filmes mozgalmak morcos zászlóvivője lett – aztán leül, rágyújt, és közli, hogy elvesztette lelkesedését a film iránt. Gyógyír kell, revitalizáció kell, fordulat kell. „Tudja, épp most múltam 50 éves. Ebben a korban az ember átgondolja, hogy mit nem szeret az életben, és megpróbál valahogy változtatni” – nyilatkozza egy interjúban. Változtat: vígjátékot forgat, ahogy mondja, „ártatlan” és „dilinyós” vígjátékot, operatőr nélkül, számítógép által véletlenszerűen vezérelt kamerával, lazán, pedig amúgy szorongós típus.
Bár a nagy Lars dilinyósnak tetteti magát, a Főfőnök messze nem dilinyós munka. Lehet majd molyolni hetekig a szaklapokban, hogy ez a nagyképű dán mit miért tett: a film formabontó, dialógokra és a véletlenszerűségre épül, s nem utolsósorban arra, hogy „a dánok hülyék”, és „imádják, ha hülyének nevezik őket”.
Egy hivatalban járunk. A narrátor olykor kivezet minket a filmtérből és -időből, máskülönben neonfény, unalom, irodabútorok. A színészek hibátlanul hozzák a nyugat-európai csinovnyikot, üldözési mániájuk, depressziójuk ismerős. És mint olyan sokszor von Triernél, a kontroll, a szabály, a manipuláció áll a középpontban. A Főfőnök karcolat a művészi lét hiábavalóságáról, a társadalmi-munkahelyi kapcsolatok kusza rendszeréről: hőse a „fantom-főfőnök”, egy harmadrangú színész, aki készpénzért cserébe elvállalja, hogy eljátssza egy dán cég nem létező tulajdonosát. Mindezt azért, hogy a valódi cégvezető kollégái feje fölött eladhassa a céget egy izlandi befektetőnek.
Manipulálók és manipuláltak igyekeznek válaszolni arra a kérdésre, hogy mi a jobb: megölelni vagy farba rúgni egymást.
(Főfőnök. Színes, feliratos, dán– svéd–olasz–francia–izlandi vígjáték, 96 perc. Rendezte Lars von Trier. Forgalmazza a Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.