Botrányos késedelem

2007. 03. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még sokáig az amerikai GPS navigációs rendszerrel közlekednek az uniós autósok is, noha 2004 karácsonya előtt az Európai Bizottság – mint akkor jelentettük – 2008-ra ígérte, hogy az amerikai műholdas helymeghatározó rendszerre európai válaszként az unió eddigi legdrágább, másfél milliárd eurós műszaki vállalkozása, a Galileo megkezdi működését. Ehelyett az EU közlekedési miniszterei ultimátumot adtak a tájolórendszernek azzal, hogyha a megvalósításon dolgozó konzorcium – amelynek tagja egyebek mellett az Inmarsat, az Alcatel és a Finmeccanica – nem hárítja el a szervezési, pénzügyi és technikai akadályokat, akkor más megoldást keresnek, tekintettel a már eddig is elszenvedett késedelemre. A botrányszagú késedelem méretére jellemző, hogy a vezető francia lap, a Le Monde azt közölte, a Galileo „példátlan válságba” került, akár az Airbus. Az unióban most már 2012-es üzembeállási határidőről van szó – legkorábban. Ami pedig az unióban szinte csodaszámba megy, maga Brüsszel is nyíltan válságról beszél. Wolfgang Tiefensee német közlekedési miniszter a német elnökség nevében nyilatkozatban szögezte le, hogy a műholdas rádiónavigációs rendszer válságban van.
Az Európai Parlament már a múlt szeptemberben sürgette a Galileo késedelmi akadályainak elhárítását. A Galileo-program célja polgári hasznosítású, globális műholdas navigációs rendszer, amelynek helymeghatározó szolgáltatásait a közlekedés, a mezőgazdaság, a környezet- és katasztrófavédelem, valamint a határvédelem tudná felhasználni.
Tiefensee kifogásolta, hogy a konzorciumban a döntéseket csak egyhangúlag lehet meghozni. A soros EU-elnök Németország minisztere kollégáinak olyan konkrét intézkedéscsomagot mutatott be, amelynek segítségével megszüntethető a jelenlegi helyben topogás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.