Állni, várni

Sebeők János
2007. 04. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akinek halálhírét keltik, az hosszú életű lesz a földön – a szólásmondás szerint. Graffiti tekint le rám a falról: „Isten halott – Nietzsche. Nietzsche halott – Isten.” Akár így is summázható az egyház és a vallás jövőjéről folytatott vita. Immár harmadik évszázada, hogy kísértet járja be Európát: az egyházhalál kísértete. A felvilágosodás óta folyamatosan temetik a vallást. Amiként Jehova tanúi időről időre megjósolják, hogy mikor jön el az Armageddon, amiként a zöldek évente megjövendölik, hogy mikorra fogynak el a glóbusz kőolajtartalékai, azonképp jósolják meg a felvilágosodottak és nemi felvilágosítók, hogy mikorra „hal ki” a vallás, és foglalja el helyét a „tiszta ész”.
Mondhatnánk, nem világnézeti probléma, hogy kiből lesz Jónás próféta. Egyetemleges törvény, hogy az időpontok csak nem akarnak beteljesülni, a dolgok életképessége a vártnál sokszor nagyobb. A világ például még van, a legkevésbé sincs vége, s a fosszilis energiatartalékok is megcáfolják Egely György sötét prognózisát, miszerint az olajkor öt éven belül véget ér.
A hit sem szenderült még jobblétre; garantálható, hogy XVI. Benedek pápa urbi et orbi áldásakor moccanni sem lehet majd a Szent Péter téren a nagy tömeg miatt. Az egyházhalállal kapcsolatos víziók eszerint, akárcsak a nemzethalállal kapcsolatos XIX. századi elképzelések, egy utópista elme hagymázos gőzölgései volnának csupán?
Nemzethalál nem fenyeget, hisz Szulák Andrea és Bálint Antónia is gyermeket vár, a magyarság viszont Fekete Gyula egykori jóslatát Kasszandra módra beteljesítve: fogy. Egyházhalál se fenyeget, bár Európában a hívő népesség is lassacskán, de biztosan: fogyatkozik. A Szent Péter tér tele, az eklézsia üres. Ami a zsinagógákkal a holokauszt, egy tömeggyilkosság nyomán történt, jelesül, hogy szakrális epicentrum helyett közösségi ház vált belőlük, ugyanaz történik némely templomokkal Nyugat-Európában. Kultúrcentrummá avanzsálnak.
Ezen a ponton persze nem árt megkérdezni: vajon létezik-e bármiféle történelmi garancia arra, hogy a templom tele legyen? Hadd áruljam el: a kiürült, fizikailag és szellemileg egyaránt kiüresedett avagy másképp újrahasznosult szentély az egyik legrégebbi archetípus. A történelem során a népek vagy földig rombolták, vagy belakták, újrahasznosították egymás szent helyeit. A történelmi típusú rontás legújabb kori példája a bámijáni óriás Buddha-szobrok lerombolása, de Nagy Sándor hadai sem voltak a táliboknál kegyesebbek a perzsa szent helyekhez vagy a keresztesek az iszlám szent helyeihez Jeruzsálemben. Az épület aszerint mecset vagy katedrális, hogy épp Allah vagy Isten-e az Úr – a háznál. A romként is impozáns pogány templomok pedig immár másfél ezer éve konganak az ürességtől. A görög mitológia viszonyait, hogy Zeusz kinek a kicsodája, gyönyörűen elő tudja adni a klasszika-filológus, de azt, hogy Zeusz a kultúrán kívül, metafizikai értelemben bárhol is létezne, ma senki sem hiszi. Mitológiai holokauszt: a görögség megmaradt, a görög istenek mint hihetők maradéktalanul kipusztultak. A kereszténység hajnalán Mithras és Jézus hasonlóképp volt hihető, ma csak Jézust hiszik, Mithras halott.
A spirituális kibertérben a természetes szelekcióhoz hasonló küzdelem, „kultúrharc” folyik a kultuszért, az élő hit jogáért, azért, hogy egy vallás dogmái ne csak néprajzi érdekességként legyenek számon tartva. Úgy tűnik, a hit megmaradása s veszélyeztetettsége kapcsán felvethető etikai kérdések részint hasonlatosak a biológiai sokszínűség veszélyeztetettsége kapcsán felvethető kérdésekhez. Fenn kell-e maradnia minden fajnak? Minden vallásnak? Miképp fogalmazzuk meg – s megfogalmazhatjuk-e bármikor – egy vallás kiemelt fontosságát más vallásokhoz képest, avagy egyes állat- és növényfajok fontosságát, más fajok jelentéktelenségét? Erkölcsileg elfogadható-e a fajok tömeges kipusztulása – s a tömegszerű hitpusztulás? Lehet-e úgy interpretálni, hogy az ember által okozott, a természetestől eltérő ökológiai pusztításnak a szekularizáció az analógiája? Állíthatjuk-e, hogy a vallástalanság, a definitív istentelenség formájában jelentkező új eretnekség a kultikus lét egészét fenyegető új típusú veszély, amely a képromboló tömeggyilkosok fanatikus hiténél is rosszabb? És lehetünk-e bizonyosak abban, hogy az új eretnekséget üldözve akaratunkon kívül nem válunk-e valamiféle új inkvizícióvá, hitünkért és igazunkért aggódva?
A kérdések a mélységből kiáltanak hozzánk, Uram, én most mégis, húsvétváró magyar katolikusként, az évezredek mélységéből felmerülnék a felszínre, s érdeklődnék a magyar és európai katolicizmus várható jövője felől. A katolicizmus Európában bár nem tetszhalott, mégsem élő, inkább tetszélő, így mondanám, de semmiképp se feltámadott. Ez nekünk, magyar és kelet-európai katolikusoknak még inkább fáj, mint nyugat-európai sorstársainknak, merthogy nálunk a korszerű szekularizációt évtizedeken keresztül intézményesült vallásellehetetlenítés is tetézte. Úgy gondolhattuk tehát, ha felszabadulunk az Állami Egyházügyi Hivatal alól, ha ismét szabaddá válik a vallásgyakorlás, akkor az egyház automatikusan feltámad, ám feltámadás helyett inkább az európai katolicizmus közállapotai gyűrűztek be hozzánk. A multinacionális tőkével együtt zúdult ránk az immár nem ideológiai természetű materializmus. Neoliberalizmus – neomaterializmus. Akár sorsszerűnek is láthatnánk a folyamatot, ha a kereszténység az Egyesült Államokban nem volna módfelett erős.
Azt a marxista prekoncepciót, hogy a technológiai fejlődés, a „termelőeszközök fejlődése” szükségképp a vallásosság visszaszorulásához vezet, a Wal-Mart keresztény tulajdonosai és az amerikai televíziós prédikátorok tisztelettel cáfolják. Európa kétkedik, Amerika hisz. Vajon miért?
Meglehet, a válasz a katolicizmus és a protestantizmus közötti különbségben rejlik. Európa kontúrjait a katolicizmus, Amerika kontúrjait a protestantizmus rajzolta meg. A katolikus lét elejétől fogva: bölcseleti tudat. A protestáns lét: tiszta biblikus tudat. Luthernek nemcsak a korrupt pápákból, hanem a Szentírást érzelmi súlyában már-már meghaladó katolikus szenthagyományból és bölcsességből is elege lett. Hagyjunk fel a meddő okoskodással, és térjünk vissza a Bibliához. Az intézményi szigor és az autodafék ellenére a katolikus szellemiség mindig is törekedett a hit és az értelem – fides et ratio – összehangolására. Szent Tamás gigászi életművét, a tomizmust akár egyetlen mondatban is összefoglalhatjuk: ez az ember képtelen volt elfogadni, hogy „csak” hinni kell. A bölcsesség a katolicizmus trójai falova. Először okoskodik, utána rászabadul a hitre „felvilágosodás, pozitivizmus és materializmus” címszó alatt. A katolicizmus az inkvizíció ellenére se volt fundamentalista. Paradox módon a reformáció mint korszerűbb keresztény alakzat épp azt a fajta fundamentalizmust teremtette meg a maga kép nélküli, tehát inkább a zsidó és mohamedán világra hajazó, biblikus szemléletével, ami a katolicizmusból hiányzik. A katolikus embernek filozófiai probléma, hogy hisz, a reformátusnak inkább gyakorlat. A reformáció egyidejűleg modern, fundamentalista és racionális, míg a katolicizmus egyidejűleg ódon, felvilágosult és absztrakt.
Amikor George W. Bush és Oszama bin Laden küzdött egymással, sokan mondták: megtalálta zsák a foltját, két fundamentalista. És valóban: a kreacionista, neokonzervatív és neoprotestáns áramlatok sok tekintetben hasonlítanak a fundamentalista módon megújult, megerősödött iszlám áramlataihoz.
Igazi erőt a vallásba manapság csak a fundamentalizmus képes lehelni, a hit és az ész eszerint két külön világ. Igen, igen, a modernitásra eleddig a szellem egyetlen átütő erejű választ tudott adni, és ez: a fundamentalizmus. Ilyen körülmények között mindenképp elgondolkodtató II. János Pál és XVI. Benedek pápa konzervativizmusa.
Szabó Tamás tábori püspök, a papi hivatását szerelméért feláldozó katolikus pap a karizmatikus megújulási mozgalom egyik rendezvényén ismerkedett meg párjával. Ez akár azt is jelképezheti, hogy a legcsekélyebb stiláris engedmény is erkölcsi fellazuláshoz, megingáshoz vezethet. A reformot a forradalomtól mi óvja meg? A megreformált tekintélyuralmi rendszerek gyakorta belepusztultak a reformba, márpedig az egyház, ha tetszik, ha nem: tekintélyuralmi rendszer. Igaz, itt a tekintély közmegegyezés szerint Krisztus hatalmából ered. Az egyház minél inkább idomulni próbál a világhoz, annál inkább elveszti – elveszítheti – Krisztus testét, azt a rejtélyesen vonzó minőséget, amely megkülönbözteti a világtól. A cölibátus, a női papság, a fogamzásgátlás kérdéseire szolgáltatható modern válaszok teológiailag ezért veszélyesek. Történelmi távon már a hit és az értelem közötti rendezett viszony óhajtása is katasztrofális következményekkel járt a hitre nézvést. A hit adaptív, alkalmazkodó jellegű alárendelése a kor és az ész igényeinek ezt a folyamatot csak beteljesítené.
Most állnunk és várnunk kell. Kivárnunk, amíg a materializmust megkérdőjelezni és a fundamentalizmust meghaladni képes üzenetekkel új évszak módjára be nem köszönt a harmadik vatikáni zsinat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.