Húsvét az Erkelben

Történelmileg úgy alakult, hogy Mascagni és Leoncavallo egyfelvonásosait együtt játsszák. Sok rokon elem van bennük, a zenei nyelv azonos dialektusától a mindent belengő tragédiaérzeten át a zárótaktusok őrült prestójáig. Mégis, húsvétvasárnap az Erkelben élesen különült el e kettő a rossz és a jó előadás mintapéldáira.

Ókovács Szilveszter
2007. 04. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyon kedvelem a Parasztbecsületet, de sietve ismerem el, hogy nem könnyen engedi rendezni magát. Galgóczy Judit sokéves második olvasata fikarcnyival jobb csak az elsőnél: ebbe már nem mopeddel érkezik Turiddu. A színpad számos pontján hasalnak funkciótlan tükörfelületek, a rivalda megközelíthetetlen miattuk. Az áttetsző, Garcia Lorca Bernardájának világába illő darab expresszív elképzeléssel és átütő énekesekkel nagy siker – inspiráció nélküli téblábolás, formán kívüliség ide nem elegendő. A hollófekete Felber Gabriella szép, de már szemre is törékeny Santuzza: százhúsz százalékon kell a matériát égetni, hogy hajlékony szopránja a csúcspontokon áttörjön. Az sem erény, hogy az egykedvűn mérges Wendler Attilát épp a búcsúnál hagyja el biztos magassága. Lola, vagyis a csábító vörös démon Szolnoki Apollónia egyre tisztábban énekel, bár a széles mezzo-voce kormányzásával akadnak még problémái. Talány Gurbán János szereplése: alkalmatlan (mert túl merev!) a drabális fuvaros, Alfio bemutatására, míg a jóval bonyolultabb figura, a párdarab Toniója pár perccel később már őrá öntöttnek tűnik. S vele, az egyetlen közös szólistával evezzünk is át a Bajazzókra – némi eufemizált kegyelettel megjegyezve, hogy a Parasztbecsület egyéb fatális esemény (leállás, katarzis stb.) nélkül elért végül a kettősvonalig.
Gurbán, a maszkban csengő bariton elhadarja a prológot, ez hiba, persze. Fényes, nyitott felső regisztert birtokol, de kihagyja a magas ászt, ez bűn. Mégis, elénk lép, és csudamód irritál a torz lelkű és testű ördög, aki bukott angyal is, ahogy az lenni szokott. Galgóczy most egy körparavánnal mindent megold: mintha Békés András konzseniális Mario-rendezésében lennénk, a tájékozódáshoz Leoncavallo vagy Vajda János muzsikája ugyanannyi, tehát épp elégséges kulisszát teremt. Kihívó, műlovarnői pózban várja sorsát Herczenik Anna, ezalatt öregedő férje, a mutatványos Bándi János szintúgy fehérben veri nagydobra életét. Ami e tablóból kibomlik, az a Metben is felszikráztatná a gyémántpatkót – belegondoltam, mit írok.
Bándi nem egyszerűen tudja a szerepet, hanem en bloc beleőrül maskarájába. Még semmi se történt, már ölni tudna a féltékenységtől, a hang pedig… világszínvonalú! Hat éve, Zágrábban Otellóként láttam ilyennek. Ugyan frázisonként reked le a Kacagj, bajazzót kiáltva – mert túlfújja, túllevegőzi –, de figyelem, ott áll a színpadon az összművészeti énekes-színész, akinek a tartalom a pillanat hevében kicsit már fontosabb is, és akinek a forrpontokon nem szeretnék a keze közé kerülni. Herczenik Anna a nagy mezsgyén innen marad, beénekelt szerepe ez, legatózik kontrollált, pazar csúcshangokkal. Érett, a Madárdalban egyenesen eksztatikus Neddát alakít. Ő a tét, a szerelmi dráma vibráló értelme, és e különös lány pályája alatt nem először, ám most minden eddiginél magasabb hőfokra gyújtja a szíveket, vasfüggönyön innen és túl. Beppe szerenádja lirissimo ellenpontként szól Szappanos Tibor behízelgő tenorján, az örök Silvio, Káldi Kiss András pedig épp azt a tutyimutyi szeretőt hozza, akiből csak az ifjúság és a változatosság illékony sziesztája kellhet Neddának.
Kesselyák Gergely a zenekar fogékony tagjait lángba borítja, de némelyeket azbesztbe öltöztetett a rutin, miattuk időnként kevés, mert nem elég intenzív az orkeszter, az Erkel pompás akusztikája ellenére se. Magával ragadó kézjelek se segíthetik át a hezitáló énekkart a felejtés árkain – jegyezzük meg, hogy a Bajazzók extra nehéz anyag.
Ami tehát a hírek szerint halálra, és – ne legyen így, de – feltámadás nélküliségre ítélt Erkel Színház közönsége elé került, egyszerre szomorú és gyönyörű . Ami pedig a címet illeti, egyszerű: nem a stáb, mindig a közönség képviseli a szerzőt, aki joggal vár sikert telitalálatáért. No, hát vasárnap majd leszakadt a csillár az Erkelben – Ruggiero Leoncavallo mindenkit ölel, általam.
(Mascagni: Parasztbecsület – Leoncavallo: Bajazzók; Erkel Színház, 2007. április 8., 19 óra.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.