Szervezett felvilág – ezzel a címmel közölt immár második alkalommal tényfeltáró cikket Kóka János (SZDSZ) volt beosztottjainak, üzleti partnereinek, barátainak ügyleteiről a Heti Válasz, azt állítva, létezik egy „felső szinten szervezett” üzleti kör, amely tudatosan rájár a gazdasági tárca által felügyelt cégek büdzséire. A korábban feltárt három hónap alatt hárommilliárd forintos hasznot hozó Dataplex-ügyletben (a cég értékét állami megrendelésekkel növelték meg, majd ciprusi off-shore vállalkozásokon keresztül értékesítették) ugyanazok a személyek jelentek meg, mint a mostani Cardnet-történetben. Mindkét tranzakcióban, illetve annak előkészítésében fontos szerepet kapott Kóka János sógora, Lepp Gyula, családi ügyvédje, Forgó Zoltán, vitorlástársa, Rácz Krisztián, valamint egy ciprusi bérközreműködő.
Az újság szerint az SZDSZ-elnök volt beosztottai, üzlettársai „beépültek mind az állami, mind a közpénzfelszívásra felkészült magánvállalati oldalra”. A Cardnet-ügy egy 93 milliárd forintos állami beruházás apropóján bontakozik ki, amelyben az úthasználat elektronikus díjszedési rendszerének kiépítése a cél. (Ennek lényege, hogy a matricás rendszer helyett arányosabban kelljen fizetni a hosszabb, illetve rövidebb távon autózóknak.) A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium közvetlen felügyelete alá tartozó Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-nél 2003-ban kezdték el a projekt előkészítését, mígnem 2005-ben „derült égből” megérkezett a társasághoz Rácz Krisztián hobbivitorlás, aki a cég útdíjprojekt-vezetője lett, tisztségét az év októberéig megőrizve.
Kóka családi ügyvédje, Forgó Zoltán, illetve annak irodája tavaly szerződött az ÁAK-val, hogy segítségükkel „átstrukturálják a cég sztrádafinanszírozással, -építéssel és -üzemeltetéssel kapcsolatos feladatait, és előkészítsék a kapcsolódó szerződéseket”. Az autópálya-vállalathoz ugyancsak az Elender (ez Kóka volt informatikai vállalkozása) holdudvarából megérkezett Békési Sándor informatikai igazgató és Berki Endre igazgatósági tag is.
– 2005 végével az ÁAK útdíjjal foglalkozó szakembereit áttelepítették ahhoz az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatósághoz, ahol akkortájt az ugyancsak elenderes előéletű Horváth László volt a nagyfőnök – írja a Heti Válasz, megjegyezve, az új rendszer bevezetésével kapcsolatos tendereket várhatóan itt hirdetik meg, a 93 milliárd negyede kerülne az elektronikus díjfizetést ellenőrző ÁAK-hoz.
Eközben az eredetileg hitelkártya-kezelő terminálok telepítésében jártas Cardnet Kártyarendszerek és Szolgáltatások Zrt.-t megvásárolta egy vállalkozás, aminek eredményeként Rácz Krisztián bekerülhetett az igazgatóságba, aki – amint az a fentiekből kitűnik – az ÁAK-nál az elektronikus útdíjfizetés előkészítésén dolgozott. A Cardnet közvetett tulajdonosai között megjelent egy Del Rugercia Investments névre keresztelt ciprusi off-shore cég, amelynek kézbesítési megbízottja az ÁAK szerződésállományát részben ismerő Forgó, Varga és Társai Ügyvédi Iroda. – A Cardnet „kisrészvényesei” közé bevásárolta magát az a Kóbor Miklós is, aki viszont bizonyító erejű cégbírósági papírok szerint állandó üzleti kapcsolatban áll Lepp Gyulával – közölte a Heti Válasz, kitérve arra is, hogy a Del Rugercia egyetlen magyar igazgatója, Vass Attila is egykor a Kóka–Lepp párosnak alvállalkozott.
Az ÁAK már tárgyalásokat folytat a Cardnettel. – A főutak április 1-jei fizetőssé tételével (tehergépjárművek számára) közel negyven főút környékén fogalmazódott meg az igény, hogy megoldjuk az autópálya-használati jogosultságok megvásárolhatóságát, ezzel kapcsolatban kereste fel az ÁAK-t a Cardnet – ismerte el a kontaktus tényét a Heti Válasznak a sztrádacég kommunikációs igazgatósága.

Menczer: A teljes magyar dollármédia cinkos, támogatnak egy hazaárulót – videó