Egyelőre üresen áll a pécsi reptér

A milliárdokból épült Pécs melletti repülőteret 2006-ban nyitották meg a nagyközönség előtt; tavaly egy járat elindult Bécs és Pécs között, de érdeklődés hiányában hamar megszüntették. A repülőtéren azóta nincs menetrend szerinti járat, a kifutópályát hatszáz méterrel kellene megnyújtani.

Bóka Máté Ciprián
2007. 05. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rosszul startolt a Pécs–Bécs légihíd – a tavaly elindított, az osztrák főváros és a baranyai megyeszékhely között működő járatokat később utasok hiányában megszüntették. A közelmúltban pedig egy már biztosra vett megállapodást bontott fel az utolsó pillanatban egy német légitársaság – szintén az érdektelenségre hivatkozva.
A városi kikötőt azonban nyártól egy charterjárat használja heti rendszerességgel, ez utazási irodák szervezésében Korfura szállítja majd a turistákat. Úgy tűnik, a járat beindul, a hírek szerint bőven van jelentkező.
A létesítményt közel négymilliárd forintból húzták fel, s tavaly, az országgyűlési kampány idején adták át. Ahhoz azonban, hogy a nagyobb társaságok fantáziát lássanak benne, újabb 2,3 milliárdot kellene költeni rá, az igények és a légügyi előírások ugyanis időközben megváltoztak. Az ok: a pogányi bázis nagyobb gépeket nem tud fogadni – már a piacot átvevő fapados társaságok is ilyenekkel közlekednek –, s ahhoz, hogy ezek landolni tudjanak Pécs mellett, hatszáz méterrel kellene meghosszabbítani a kifutót.
A pécs–pogányi repülőteret működtető kft.-nek 150 millió forint az éves költségvetése, s eddig inkább csak kiadást jelentett a tulajdonosoknak. Ács Gyula ügyvezető igazgató szerint lehet ezt veszteségnek is nevezni, de mint mondja, egy-egy repülőtér felfutásához a nemzetközi tapasztalatok szerint legalább tíz esztendőre van szükség. Ennyi idő kell, hogy bevezessék az „árut” a piacon. Úgy véli, az első években nem az a legfontosabb szempont, hogy maga a repülőtér nyereséges legyen, hanem az, hogy a városnak, illetve a térségnek gazdasági előnye származzon a légihídból. Állítja, már most is vannak olyan külföldi befektetők, akik éppen a pogányi repülőtér miatt választották Pécset.
A kft. jelenleg több, charterjáratokat üzemeltető társasággal tárgyal. Elképzeléseik szerint 2009-re elkészülhetnek a pálya meghoszszabbításával, akkor pedig már a fapados járatok is leszállhatnak a baranyai megyeszékhelyen. Az egyelőre kérdéses, hogy a városi és a megyei önkormányzat miből tudja majd előteremteni erre a pénzt, 2010-re azonban, az Európa kulturális fővárosa projekt évére mindenképpen elengedhetetlen lesz egy jól működő repülőtér.
A Baranya Megyei Közgyűlés elnöke, Hargitai János elmondta: nemrégiben arra kérték a megyét, szálljon ki a kft.-ből, mert a baranyai önkormányzat lényegesen kevesebb pénzt áldozott eddig a fenntartásra, mint Pécs. Hargitai a szándék mögött a privatizáció előkészítését sejti, s emlékeztet rá, hogy a megye jelenleg is több olyan feladatot lát el, amelyek elsősorban a város érdekeit szolgálják.
Gonda Tibor pécsi alpolgármester szerint a város célja, hogy a több mint kétmilliárdos fejlesztést mielőbb elvégezzék. Úgy látja, a regionális operatív programokon belül kevés lehetőségük van, így önkormányzati forrás hiányában a munkákhoz, illetve az üzemeltetéshez is stratégiai befektetőt kell keresniük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.