Rosszul startolt a Pécs–Bécs légihíd – a tavaly elindított, az osztrák főváros és a baranyai megyeszékhely között működő járatokat később utasok hiányában megszüntették. A közelmúltban pedig egy már biztosra vett megállapodást bontott fel az utolsó pillanatban egy német légitársaság – szintén az érdektelenségre hivatkozva.
A városi kikötőt azonban nyártól egy charterjárat használja heti rendszerességgel, ez utazási irodák szervezésében Korfura szállítja majd a turistákat. Úgy tűnik, a járat beindul, a hírek szerint bőven van jelentkező.
A létesítményt közel négymilliárd forintból húzták fel, s tavaly, az országgyűlési kampány idején adták át. Ahhoz azonban, hogy a nagyobb társaságok fantáziát lássanak benne, újabb 2,3 milliárdot kellene költeni rá, az igények és a légügyi előírások ugyanis időközben megváltoztak. Az ok: a pogányi bázis nagyobb gépeket nem tud fogadni – már a piacot átvevő fapados társaságok is ilyenekkel közlekednek –, s ahhoz, hogy ezek landolni tudjanak Pécs mellett, hatszáz méterrel kellene meghosszabbítani a kifutót.
A pécs–pogányi repülőteret működtető kft.-nek 150 millió forint az éves költségvetése, s eddig inkább csak kiadást jelentett a tulajdonosoknak. Ács Gyula ügyvezető igazgató szerint lehet ezt veszteségnek is nevezni, de mint mondja, egy-egy repülőtér felfutásához a nemzetközi tapasztalatok szerint legalább tíz esztendőre van szükség. Ennyi idő kell, hogy bevezessék az „árut” a piacon. Úgy véli, az első években nem az a legfontosabb szempont, hogy maga a repülőtér nyereséges legyen, hanem az, hogy a városnak, illetve a térségnek gazdasági előnye származzon a légihídból. Állítja, már most is vannak olyan külföldi befektetők, akik éppen a pogányi repülőtér miatt választották Pécset.
A kft. jelenleg több, charterjáratokat üzemeltető társasággal tárgyal. Elképzeléseik szerint 2009-re elkészülhetnek a pálya meghoszszabbításával, akkor pedig már a fapados járatok is leszállhatnak a baranyai megyeszékhelyen. Az egyelőre kérdéses, hogy a városi és a megyei önkormányzat miből tudja majd előteremteni erre a pénzt, 2010-re azonban, az Európa kulturális fővárosa projekt évére mindenképpen elengedhetetlen lesz egy jól működő repülőtér.
A Baranya Megyei Közgyűlés elnöke, Hargitai János elmondta: nemrégiben arra kérték a megyét, szálljon ki a kft.-ből, mert a baranyai önkormányzat lényegesen kevesebb pénzt áldozott eddig a fenntartásra, mint Pécs. Hargitai a szándék mögött a privatizáció előkészítését sejti, s emlékeztet rá, hogy a megye jelenleg is több olyan feladatot lát el, amelyek elsősorban a város érdekeit szolgálják.
Gonda Tibor pécsi alpolgármester szerint a város célja, hogy a több mint kétmilliárdos fejlesztést mielőbb elvégezzék. Úgy látja, a regionális operatív programokon belül kevés lehetőségük van, így önkormányzati forrás hiányában a munkákhoz, illetve az üzemeltetéshez is stratégiai befektetőt kell keresniük.

Diónyi jégeső, felhőszakadás és drasztikus lehűlés várható