Szent Erzsébet botja

R E J T Ő Z K Ö D Ő M A G Y A R O R S Z Á G

Fáy Zoltán
2007. 05. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A katolikus egyház keveset köszönhet II. Józsefnek, és különösen a szerzetesrendek között ritka az olyan, amelyik hálás lehet a kalapos királynak. Kivétel azonban mindig akad: ilyen az Apollonia Radermecher (1571–1626) által alapított betegápoló szerzet, az Erzsébet-apácák rendje, amelynek tagjai 1785-ben telepedhettek le Budán II. József kissé kusza intézkedéseinek következtében. Az uralkodó 1782. január 26-án rendelkezett a kamalduli, karthauzi, női karmelita, klarissza, kapucina és franciskána szerzetesrendek megszüntetéséről, de ezzel még nem ért véget reformdühe: 1784 októberében Kaunitz gróf kíséretében Budára utazott, és 15-én személyesen jelent meg a ferencesek vízivárosi rendházában. Előbb misén vett részt a gyönyörű templomban, majd katonai vezetőkből álló kísérete élén a sekrestyén keresztül meglátogatta a rendházat, és tüzetesen szemrevételezett mindent.
A ferencesek az uralkodó nyájassága ellenére is megsejtették a veszélyt: a kalapos király nem jámbor ájtatosság okán utazott Budára, hanem voltaképpen az addig a Várban elhelyezett katonai kórház és kaszárnya számára keresett alkalmas épületet, hogy a Várban lévő létesítményeket átadhassa a városnak, amelyik viszont ennek fejében köteles volt befizetni bizonyos összeget a vallásalapba, kárpótlásul a ferencesek elkommunizált kolostoráért. A budai ferencesek napjai tehát, úgy tűnt, meg vannak számlálva. Szerencséjükre azonban hathatós pártfogót találtak Batthyány hercegprímás személyében, aki elérte, hogy bár kolostorukat el kellett hagyniuk, a várost azonban nem, ugyanis vízivárosi rendházuk helyett megkaphatták az országúti Ágoston-rendiek házát és templomát. Március elsején meg is jelent a vízivárosi rendházban a királyi bizottság, hogy a katonai kórház céljainak megfelelően felmérje a terepet. Az átszervezés mégsem volt sikeres, mivel II. József rosszul ítélte meg a helyzetet, és a hadparancsnokság úgy találta: túl drága lenne a ferences kolostor kórházzá alakítása és üzemeltetése. Végül a király is elfogadta a hadparancsokság érvelését, és további drámai fordulatok után hamarosan az a helyzet állt elő, hogy a ferencesek a bécsi kancellária rendelete értelmében elfoglalták az Ágoston-rendiek volt országúti épületét, vízivárosi kolostoruk pedig üresen maradt.
Ekkor határozta el a kalapos király, hogy a hebehurgyasága miatt lakatlanná vált ingatlant az Erzsébet-apácáknak adja, akik bécsi anyaházukból érkeztek Budára három, fűthető kabinokkal rendelkező hajón. A járműveket, amelyek az apácák és személyes holmijuk mellett a betegszobák berendezését is szállították, elindulásuk előtt a király is meglátogatta, és a hajósokat bőségesen megfizette, hogy a nővéreknek semmi kellemetlenségük ne legyen az úton. Ennek ellenére hat napig tartó viszontagságok után érkezett meg az apácák első csoportja Budára november 6-án.
Új rendházuk megtetszett nekik, és hamarosan munkához is láttak Anger Klára főnöknő vezetésével. A gyógyítás szempontjából talán nem a legjelentősebb gyarapodása volt a szerzetnek az a bot, amelyet 1805-ben kaptak Hadik János gróf ajándékaként. A finom fonadékszerű dísszel faragott, de meglepően jó állapotú pálcát a bécsi klarisszák őrizték feloszlatásukig, ekkor, 1783-ban vette meg Hadik András. A tárgy különleges értékét az adja, hogy a hagyomány szerint Árpád-házi Szent Erzsébeté volt, és e tényt az ereklyén ezüstvéset is tanúsítja. Emellett rendelkezésre áll még Szabó András püspök hitelesítő irata is, amelyből azonban nem derül ki, hogy milyen források alapján nyilvánította az ereklyét eredetinek 1803-ban.
Hogy a történelem viharait átvészelő bot eredeti-e, egyelőre nem tudjuk – különféle vizsgálatok segítségével talán legalább a korát sikerül majd egyszer meghatározni. Kérdéses, hol lappangott e sétapálcaszerű bot több mint fél évezreden keresztül, és ha Szent Erzsébeté volt, mire használta a 24 éves korában meghalt királylány – hiszen járása támogatására aligha volt szüksége efféle segítségre. Tény, hogy az ereklye nagy tiszteletnek örvend a mai napig, és 2007-ben, Szent Erzsébet évében a történelmi Magyarország számos ferences templomában tekinthetik meg a hívek.
Április utolsó heteiben a szombathelyi ferences templomban volt látható az ereklye, a gótikus szentélyben, az ülőfülke melletti freskómaradvány alatt. Ez a kép maga is talányos, hiszen nem lehet tudni biztosan, kit ábrázol: női szentet látunk koronával a fején, aki szokatlanul nagy kezében botot tart. Hasonlóan az Assisi Szent Ferenc-bazilika altemplomában található Simone Martini-freskóhoz, amelynek alakját – egészen napjainkig – szintén Szent Erzsébettel azonosították.
Szent Erzsébet lenne a szombathelyi templom freskóján? Talán ő is lehet. De más megoldás is elképzelhető, hiszen a festménymaradványról nem deríthető ki biztosan, a bot nem guzsaly vége-e, amelyet szövéshez-fonáshoz használtak, s amely számos női szent gótikus ábrázolásán tűnik fel. Az itáliai trecento hatását mutató szombathelyi kép mindenesetre elgondolkodtató adalék Szent Erzsébet botjának kultusztörténete szempontjából.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.