Versenyhátrány

L. Simon László
2007. 05. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bibó István Az államhatalmak elválasztása egykor és most című 1947-es akadémiai székfoglalójában arról elmélkedett, hogy a modern államéletben hol fenyegetnek a hatalomkoncentráció új jelenségei, új gócai. Bibó szerint a hatalomkoncentráció demoralizáló hatása a legvészesebben a szellemi élet, a kultúra területén érzékelhető. „Ez ma számos vonatkozásban központi kérdése az állami életnek. Itt van először a tudomány jelentőségének minden eddigi mértéket meghaladó növekedése az állami élet számára. Ez egyrészt azzal jár, hogy az államhatalom a tudósokat, jelentőségüknek megfelelően elsősorban a természettudósokat befolyásolni igyekszik, másrészről pedig azzal, hogy a társadalomtudósoknak gyakran doktriner s a természettudósoknak gyakran naiv állami és politikai állásfoglalásai súlyos gazdasági, hadászati s egyáltalán politikai jelentőséghez jutnak. A másik, ennél sokkalta súlyosabb veszélyt a tömegműveltség eszközeinek – egyébként nagyszerű és ellenállhatatlan – kiterjeszkedése idézi elő. A propaganda jelentőségének és eszközeinek megnövekedése, a mozi, a sajtó, a rádió véleményformáló hatása egyszerre döntő tényezője a tömegműveltség emelkedésének és ugyanakkor a hatalomkoncentráció minden eddigi mértéket meghaladó növekedésének. Ez egyrészt a tömegkultúrát az államhatalmi célokkal függőségi viszonyba hozza, másrészt az államhatalmat saját propagandájának a rabjává teszi.”
Bibó fejtegetése ma is aktuális, miként a kiútkeresés is, mert valamiképpen kezelni kell azt a mai magyar társadalomban szinte feloldhatatlannak tűnő problémát, hogy a szellem emberei s azok szakmai közösségei miként tudnak úgy függetlenként dolgozni, hogy munkájukhoz nem állnak rendelkezésre megfelelő források, s a források felett a politikai céljainak megvalósításáért küzdő, a hatalmat erősen koncentrálni igyekvő, a demokratikus kereteket a lehető leginkább leszűkítő kormányzat rendelkezik. Azzal is szembe kell néznünk, hogy a művészeti vagy tudományos művek nehezen jutnak megfelelő nyilvánossághoz a bibói gondolatok papírra vetése óta hihetetlenül változatossá, szabaddá s egyben szabadossá vált, a tömegkultúrát is totálisan elbulvárosító elektronikus médiumokban. Az elit képviselői, a míves esszéket közlő, a társadalom állapotát mély gondolati levelekben elemző írók láthatólag kommunikációs versenyhátrányban vannak az elektronikus kor megmondóembereivel, bloggereivel szemben, akik sajátos fogalmazású, szabad szájú, gyakran az alapvető értékeket is relativizáló írásaikkal a negyven év alattiak sokkal szélesebb rétegeit képesek megszólítani, mint a haza sorsáért – egyébként teljes joggal – aggódó idősebb pályatársaink.
Ez persze nem jelenti azt, hogy végképp le kell mondanunk a minőségi kultúra képviselőinek sokak által arisztokratikusnak kikiáltott feladatvállalásairól, sőt éppen hogy erősíteni kellene ezen alkotóknak és csoportjaiknak, szakmai szervezeteiknek a pozícióit, mert kiszolgáltatottságuk, anyagi függőségük erősíti a magyar értelmiség Kádár-rendszerből eredeztethető, ám jelenleg több irányba mutató szervilizmusát, öncenzúráját.
A nyelvhasználatból, a kommunikációs eszközhasználatból eredő hátrány leküzdése pedig különösen fontos, hiszen a jelenlegi állapot fenntartásának hosszú távon az lehet a következménye, hogy úgy tűnhet fel a társadalom széles rétegei, valamint az általuk megválasztott döntéshozók számára, hogy a vélemények szabad piacán a revolver-újságírói krakélerkedés azonos súlyú lehet a tényekre alapozott, a megfelelő szaktudás birtokában megalkotott helyzetelemzéssel. Kifejezetten igaz ez a konzervatív értelmiség tekintélyes részére, amely láthatóan szívesebben sorolja a sérelmeit, mint hogy értelmes, megvalósítható programokkal álljon elő. De gond van a sebeit nyalogató, értelmiségét is oly sokszor mellőző vagy csak aktuálpolitikai célokra kihasználó vezető jobboldali politikai erő médiapolitikájával is, amely csapnivaló, és elrugaszkodik a tömegmédiumok logikájától, illetve egyoldalú és egyarcú a kommunikációja. Változni, változtatni kell, mert enélkül hosszú távon nem lesz versenyképes konzervatív erő Magyarországon.
Az utóbbi hónapokban a baloldalon lelkes kulturális programalkotási láz tört ki. Hiller István A kulturális modernizáció irányai címmel adta közre csekély visszhangot kiváltó, a Magyar Narancsban még az előző miniszter programalkotó tanácsadója, Sebők Marcell által is ízekre szedett negyvenoldalas vitaanyagát, míg Kóka János a liberális párt elnökjelölési csatájában jelentette meg 12 oldalas kultúrpolitikai programját. Mindkét írásban gyakran olvashatjuk a – társadalom valamennyi területén kulcsfogalommá előléptetett – piac és verseny kifejezéseket, Kóka szerint „a nyitott társadalom nem csupán az áruk és szolgáltatások, hanem a vélemények szabad forgalmát is jelenti”. Sokan erős fenntartásokkal fogadjuk el a piac mindenhatóságának tézisét, hiszen jól látjuk, hogy nemcsak hazánkban, hanem az Európai Unióban sincs olyan szabályzók nélküli szabadpiac, amely a képességeken, a megszerzett tudáson, a megtermelt javak valódi értékein nyugvó versenyt eredményezne; s a nyitott szemmel járó, kellően kritikus fogyasztók az élet számos területén tapasztalhatják, hogy az unióban is sokszor a támogatások és nem az értékek, a tehetség versenye folyik.
*
Lásd a magyar mezőgazdaság versenyhátrányát, más államok gazdálkodóinak erőteljesebb támogatását, s ennek következtében hazánk önellátási képességének soha nem látott leromlását s ezáltal kiszolgáltatottá válásunkat. De be kell látnunk, hogy a piac és a verseny anomáliái ellenére a kókai tételmondatnak van igazságtartalma. Ezért annak ellenére, hogy a kulturális élet szereplőinek eltérőek a lehetőségeik, s hogy az esélyegyenlőtlenséget sokszor éppen a hatalom vagy a kormány által közpénzből fenntartott másodlagos hatalmi tényezők (például az állami televízió kulturális szerkesztői) erősítik fel, nekünk az üzeneteinket, a nagy nemzeti sorskérdésekért való aggodalmunkat abban a versenyhelyzetben kell eljuttatnunk a közönséghez, amelyet egyébként éppen a Kóka-féle piacimádók próbálnak saját képükre alakítani. Így kell tenni még akkor is, ha közben a Csoóri Sándor Márciusi leveléről az egyik kereskedelmi televízióban vitatkozó liberális értelmiségiek azt bizonygatják, hogy annak a fajta beszédmódnak, amelyet Csoóri ebben a nagy visszhangot kiváltott esszéjében is képvisel, nevezetesen a küldetéses, a közösséget vezetni, nagy igazságokat felmutatni akaró, nemzetben gondolkodó szerepnek a XXI. században nincs létjogosultsága. Miért is nincs? Mitől fejlődik annyit az emberi szellem és morál, hogy a széles tömegek valóban nélkülözni akarnák a közösség összetartó erejét, az összetartozás érzésének biztonságát, melegségét, valamint annak a hitét, hogy vannak köztünk olyanok, akik valamit jobban tudnak nálunk, és a tudásukat nemcsak a saját boldogulásuk, anyagi gyarapodásuk, hanem a közösség érdekében, azaz értünk is akarják használni? Vajon a századforduló kultfilmjévé vált Mátrixnak nem éppen ez az egyik legfontosabb üzenete? Vagy a gépek áldozataivá, energiaforrásaivá váló emberek szellemi és fizikai megszabadításáért küzdő főhős nem éppen a jövő századok messiásvárásának, az emberiség örökös megváltási igényének metaforikus alakja?
Fontos volna, hogy a bajok számbavétele mellett végre szembenézzünk a ma párhuzamosan meglevő kultúrafelfogásokkal, s megfelelő formába öntsük a sajátunkat. Feltűnő, hogy bizonyos kérdésekben még a liberálisok is óvatosan fogalmaznak, mert tisztában vannak azzal, hogy híveik, illetve az esztétikai értelemben egyáltalán nem konzervatív alkotók is konzervatívan viszonyulnak a kultúra feladatának, értékének megítéléséhez, azaz elvetik a szabad verseny, a piac logikájának kizárólagosságát, a kultúra áruvá silányítását, a kulturális intézményrendszer leépítését. Kóka ezt írja: „Ha akarjuk, ha nem: a kultúra áru. A tömegkultúra szabályos piaci versenyben él és boldogul. A minőségi kultúra esetében a piac szerepe korlátozott, de a verseny elve megkerülhetetlen. A verseny sok mindenért folyhat, pénzért, a széles vagy a műértő szakmai közönségért, de akár az utókor megbecsüléséért is. A liberális álláspont szerint a közpolitika eszközeivel korlátozott versenyhelyzet biztosítja a kultúra területén is a hatékony működést és a fejlődést.” Miközben megmosolyogtató, miként lehet úgy alkotni, hogy közben a művész olyan vélt szempontokat érvényesít, amelyekért majd az utókor megbecsüli, nem kerülheti el a figyelmünket a folytatás: „Fel kell állítanunk a korlátokat, ahol szükségesek, és le kell bontanunk, ahol feleslegesek.” Éppen az előbbiek miatt ismerheti el Kóka is, hogy „sajátos versenyszabályok vonatkoznak a magaskultúrára, ott ugyanis nem várható el, hogy azok a népszerű műfajokkal keljenek versenyre a piac logikája szerint. A magaskultúra a komplex, kreatív, eredeti gondolkodás műhelye. A magaskultúra támogatása befektetés a jövőbe, és a nemzetek között zajló verseny hatékony eszköze.”
Mi lehet a kultúra védőbástyáinak, köztük éppen a politikai gondolkodást is remélhetőleg megtermékenyítő konzervatív szellemi műhelyeknek a jövőbeni lehetőségük? A függetlenség. A függetlenség szellemi és jogi, szervezeti értelemben. A függetlenség, ami persze nem azt jelenti, hogy a művész, az értelmiségi ne politizáljon, ne vegye ki részét a polisz dolgainak az irányításából, ha neki ez és nem a világtól elvonuló, még a művekben sem politizáló attitűd tetszik. A függetlenség a kiszolgáltatottság megszüntetése, így a független, a hatalomtól nem félő s egyben jellemes alkotóról bizonyosan elmondható, hogy nem érdekből, nem félelemből, hanem meggyőződésből, hite szerint politizál. Bibó is a függetlenséget emelte ki 1947-ben: a hatalomkoncentrációra törekvő politikai vezetők által eszköznek tekintett kultúra pozícióinak erősítése érdekében már akkor is „számos szervezeti forma épült és épül ki. A levegőben van a tudósi, művészi és nevelői hivatásnak a bíróihoz hasonló függetlenítése. A tudomány új szervezési formái, még ha az államtól indulnak is ki, mégis a szellemi élet önkormányzatának csíráit rejtik magukban. Valami módon ennek a jegyében kell az államhatalmat és a tudományt egymástól elkülöníteni, mert összekeverve feltétlenül a szellemi élet s a kulturális termelés teljes korrumpálódásához vezetnének. Nagyon sokat emlegetik ezzel a kérdéssel kapcsolatban az egyetemeket és akadémiákat, melyek többé-kevésbé védik történeti autonómiájukat. Sok támadás éri őket azzal az indoklással, hogy autonómiájuk csupán bizonyos személyi és társadalmi erőviszonyoknak a kijegecesedési pontja. Ez azonban csak azt jelenti, hogy az akadémia vagy az egyetem esetleg túl szűk keret, de ez a felismerés nem az autonómia megsemmisítése, hanem nagyobb méretű szervezése irányában jelent tanulságot: azt, hogy az egész szellemi élet, az egész kulturális termelés és tömegkultúra-fogyasztás területén meg kell teremteni az öntörvényűségnek valamilyen apparátusát. Túlmenne feladatunk körén az a gyakorlati kérdés, hogy milyen lehetne az a szervezet, melyet ilyen módon ki kell építeni. De megint csak kirajzolódik valamilyen tudományos vagy kulturális »államhatalom«, melynek éppen úgy ki kell harcolnia a maga függetlenségét, öntörvényűségét s a hatalomkoncentrációtól való közjogi elválasztását, mint ahogyan ezt a bírói hatalom a történelem folyamán sikerrel kikövetelte a maga részére.”
Ezt a bibói értelemben vett kulturális államhatalmat ma a civil szervezetek, az alkotók önkéntes alapon létrehozott szervezetei testesíthetik meg. Szükség is van rájuk, mert láthatólag a politika mindent maga alá akar gyűrni: míg a technokrata vezetők – elfelejtve a politikai programjaikban leírt szép gondolatokat – fiskális szempontokra hivatkozva rontanak neki az Akadémiának, és éppen az autonómiát korlátozandó, gazdasági tanácsokkal kiskorúsítják a felsőoktatási intézményeket, addig a művészeti társadalmi szervezetektől 2007-től elvették a működési támogatást. Az indokok között ott van a szervezetek eredménytelensége, legalábbis a siker igézetében élő, az egoista, azonnal eredményeket megkövetelő s közben sajnálatosan felületessé váló, bulvárosodó politika szívesen állítja be a csekély érdekérvényesítő képességgel rendelkező művészeket eredménytelennek, a társadalom élősködőinek, akik csak folyamatosan pénzt kérnek. És ezzel a véleménnyel könynyen azonosulnak a kiszolgáltatott, rossz anyagi helyzetben levő honfitársaink, de még a gazdasági életnek a magánmecenatúrában sem nagyon jeleskedő képviselői is, akiknek eszükben sincs végiggondolni, hogy a szektoruknak nyújtott, egy-egy vissza nem térítendő állami támogatásnak akkora a mértéke, mint a teljes magyar irodalomra (hazai és határon túli szakmai szervezetekre, könyv- és folyóirat-kiadásra, ösztöndíjakra) fordított tízévi állami támogatás összege. A liberálisok szerint azért is hozzá kell nyúlni a nemzeti kulturális alapintézmények eredménytelen, nem menedzserszemléletű vezetéséhez, mert „ma szinte semmi rálátása nincs a kultúrafogyasztó és -finanszírozó közösségnek, hogy milyen szempontok alapján kerülnek kiválasztásra a kiemelt intézmények vezetői”. Vajon a betegek jobban ismerik a kórházigazgatók, az autósok pedig az autópályát építő vállalatok vagy a sztrádákat üzemeltető cég vezetőinek kiválasztási szempontjait? A mindent elsöprő reformok, az intézményátalakítások, iskola-összevonások igazolására valóban mindent elsöprő érv lehet egy megfoghatatlan eredményességfogalom? Bibó 1944-es tanulmányában már arra figyelmeztet, hogy „bármennyire nélkülözhetetlen is a modern eltömegesedett igazgatás világában az eredményesség biztosítása, az eredményesség kizárólagos kultusza a szabadság és a kultúra pusztulásával jár, éppen ezért a jó bürokrácia ösztönösen – de ha baj van, tudatosan is – ellenáll az eredményesség kizárólagos kultuszának”. Ma ez az ellenállás nehezen várható el egy teljesen kiszolgáltatott köztisztviselői kartól, valamint a kulturális élet kiszolgáltatott helyzetben levő szereplőitől, s még nehezebben várható el a médiaelit mások kiszolgáltatottságát cinikusan lesajnáló, jobb esetben észre sem vevő, zömében fiatalokból álló, a tömegkultúrán, mainstreamen, bulváron szocializálódott, ugyanakkor véleményformáló szerepben tetszelgő többségétől.
Ezért félretéve esztétikai, világnézeti vitáikat, a szakmai szervezeteknek össze kell fogniuk, hogy együtt kényszerítsék ki az érdekeiknek megfelelő döntéseket, s ha a politika felismeri a felelősségét s azt az új szituációt, amelyet ilyen együttműködés jelenthet, partnerként kell kezelnie a szakmai oldal képviselőit. A jelenlegi kulturális miniszter szerint a kultúra az emberi boldogulás záloga, de nemcsak ezért fontos a politikának is a független kulturális, oktatási és tudományos műhelyek létezése, hanem mert nélkülük hosszú távon végzetesen lemarad az ország a nemzetek tudományos és intellektuális versenyében. A függetlenséget, a szabadságot nem támogató pártok pedig egyszer óhatatlanul kikerülnek a hatalomból, vagy el sem jutnak a kormányzásig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.