Élménypark

E N C I K L O P É D I A É N E Z E R

Sebeők János
2007. 06. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lehet hirtelen felindulásból és lehet persze folytatólagosan is. Én most folytatólagosan követem el, azaz folytatólagosan írok. Ez a csekély terjedelmű, de remélhetőleg nem csekély értelmű – medvebocs – szakdolgozat tudniillik az előbbi, Borkóstoló című írásom folytatása. Úgy is kifejezhető mindez, hogy még másnapos vagyok.
Előző írásomban a bor, a vadászat és a dohányzás kapcsán a közvetett avagy hatástalanított élmény fontosságáról elmélkedtem. A fegyvert szokás hatástalanítani, de az élmény is alkalomadtán hasonlóképp hatástalanítható, lásd Áprily Lajos idevágó verskötetének címét: Fegyvertelen vadász. A fotószafari se más, mint hatástalanított vadászat. Jómagam is kedvelem azt, ami a vadászat amúgy – természet, vadles, barátok –, csak lőni ne kelljen. A dohányfüstös kávéházak is vonzanak, csak ne kelljen rágyújtanom, s ami a bor, az is tetszik, az alpári részegségtől a borrendi eleganciáig bezárólag, csak nekem ne kelljen innom hozzá.
Aki nézi a sakkjátszmát és nem játszik, az kibic. Aki nézi a szexet és nem csinálja, az pediglen kukkol. Akkor hát hic rodus hic salto mortale? Legyünk majmok, és ugorjunk be a vízbe a puszta szimpátia végett, merthogy a szemlélődés a maga valóságában úgy tűnik, a nagyobb közönség számára unszimpatikus, pedig hát a szemlélődő szerzetesi életforma is a részvétel nélküli részvét kegyelmén alapszik. Akinek empátiája van, az valahol szükségképpen kibic.
Mennyire van szükségünk személyes élményre a kiteljesedéshez, a léthez, az emberi önmegvalósuláshoz? Fejlődés-lélektani kísérletek tanúsítják, hogy a nyelvi értelem geneziséhez a személyes beszédélmény elkerülhetetlenül szükséges. A képernyő sohase tud szóra bírni egy babát. A megélt szeretet, a testi érintések, a pillanatcsatolt fintorok és grimaszok nyomán támad fel a csecsemőben a nyelvi ego, születik meg a nyelv által az én. Egy plazmatévé mellett felnőve a csecsemő emberállat marad. Élmények, benyomások szövik meg az idegrendszer belső kommunikációs hálózatát, hozzák létre a szinapszisokat – és minél több a szinapszis, minél „tágabb” az agy, annál több közvetett élmény fér bele, annál kevésbé kiszolgáltatott saját téridejének, mely adva vagyon. A szabadság belépőkártyája paradox módon a saját élmény, mindenekfelett s -előtt a szeretetélmény. Aki volt szeretve, az önhatalmúlag bárhol lehet.
Az emberi teljességhez igényelt élménykvóta mértéke s léptéke régóta foglalkoztat, hisz irodalmi érdeklődésem szinte a kezdettől fogva túltágult a nemzedékileg adott magyar élményeken. Első regényem Mherinben, egy képzelt távol-keleti országban játszódik, második regényem pedig rekviem Amazóniáért, az amazóniai őserdőkért. A Sárkányviadal 1980-ban, a Médium 1988-ban jelent meg. Akkortájt az írónak még szinte kötelező volt ábrázolnia. Ha odafigyelünk, a realista irodalom avantgárd, posztmodern ellenzékeként indulásommal egyidejűleg feltűnő szerzők, a Péterek ugyancsak ábrázoltak. A magyar irodalom legszigorúbb hagyománya, hogy nem lehet egyetemes igényű, főképp nem lehet bölcseleti természetű: Moldova György és a szociográfia szelleme lebeg a legelvontabb vizek fölött is. A „hajnali részegség” szent okádékában kell fetrengenie mindenkinek. A megélt élmény, a panírozott szuvenír avagy egy levél a családfán az, ami legitimál. Persze hát, hogy bíráltak azért, mert úgymond közvetett élményekkel ékeskedtem. Egy magyar író lelke nem szólhat Amazóniáról, s nem terjedhet az univerzumig. Igen ám, de akkor egy magyar író miképp írhat Mátyás királyról? És miképp lehet egy történelmi regény realista? Ha maradna mindenki a kaptafánál, a saját élményvilágánál és koránál, akkor nem születhetnének történelmi regények, akkor saját, szűk téridő intervallumunkon túl elvileg mindent ki kellene zárnunk a hitelesen megjeleníthető világból.
Nagyfokú elvontság és intelligencia kell ahhoz, hogy tudomásul vegyük: valósnak vélt fogalmaink is menynyire fiktívek – a világ bennünk él. 2001. szeptember 11-én déltájt, ha valaki a New York-i két WTC-toronyról mint a globalizáció szimbólumáról beszél, akkor a semmit mondja, hisz akkor már a tornyok nem léteznek. Hiszem, ha látom? Vajon mi a biztosíték arra, hogy most még áll az Eiffel-torony? Amikor nem látod, csak fikció, akárcsak Mátyás király. Egyesek csodálkoznak, miképp kérdőjelezhető meg a holdra szállás, pedig hát – sok van, mi csodálatos, de az embernél nincsen csodálatosabb – a legcsodálatosabb az, hogy bizalmi alapon az épp nem látottban, Párizsban, Londonban, Mátyás királyban és a dinoszauruszokban hinni tudunk. Hívő Tamások vagyunk valamennyien. Nem kell a Mester testét érintenünk ahhoz, hogy higgyünk benne.
Mitől lesz az ember óriássá? Iljin–Segal? A kiterjesztett empátiától, a nem közvetlenül átélt élmény vonatkoztathatóságától. E közvetettség nélkül nincs közösség, nincs humanizmus és nincs kultúra. A legelemibb ősközösség az, hogy a más élménye is lehet a miénk – hogy élményeink megoszthatók, s az ártatlanság vélelméhez hasonlóan felruházhatók a valóságos mivolt vélelmével. Az internetes videomegosztók nyomán ma már intim családi pillanataink is közölhetőkké váltak, s olykor odáig fajul a dolog, hogy némelyek saját agóniájukat is felteszik a netre, cáfolván a regénycímet, miszerint halálodra magad maradsz.
A folyamat paradox. Egyre több a megosztottság, tehát egyre több az élmény. A virtuális, közvetett élménypark kiterjedésével párhuzamosan avagy épp annak mintegy komplementereként, tükörképeként ugyanakkor a saját élményszám is nő. A világhálóról letölthető s így közös élmények szinte mindegyike mögött megugrott saját adrenalinszint lapul. A Mount Everest hovatovább orvosi rendelőre hasonlít: óránként kopogtat be a csúcshoz egy-egy élőhalott, aki mindenképpen meg szeretné mászni a maga saját hegyét. A kalandtúrák, festékpatronos lövészetek, túlélőtáborok, extrém sportok, a jógáról és a new age ezernyi önmegvalósító procedúrájáról nem is beszélve, mind saját élménnyel kívánnak szolgálni. Mert megérdemled. You. Amit megeszel, az a tiéd. Amit átélsz, az a tiéd. A romantika sem ér second hand, a csók, akárcsak a jegy, nem átruházható.
Érdekes helyzet ez. Fajunk valódi realitásai mind az energetika, mind az informatika, mind az építészet terén már réges-rég átlépték az emberszabást. Az emberi faj által létrehozott realitás – a civilizáció világán belül az emberi lépték – rezervátumokba szorult. Ilyen rezervátum a sport. Az űrhajó, a repülőgép, a gyorsvonat korában úgy teszünk, mintha fontos volna, ki a gyorsabb futó. Az erőgépek korában úgy teszünk, mintha fontos volna, ki a jobb súlyemelő. Az állatvilágban mindez élet-halál kérdése, nekünk szenvedély és játék – olykor mind a kettő: játékszenvedély. A saját élmény is egyfajta emberrezervátum a megszerezhető élmények egészéhez képest. Pénz számolva, indián fényképezve jó.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.