Kegyeleti jog kontra művészi szabadság

A Magyar Nemzet legutóbb április 28-án foglalkozott a Kaposvári Csiky Gergely Színház Tóth Ilonát, az orvosi kar mártírját megjelenítő színdarabjával, amelyben a koncepciós perben halálra ítélt és az 1957-ben kivégzett szigorló orvost kegyetlen gyilkosként ábrázolják. Teszik ezt annak ellenére, hogy a Fővárosi Bíróság 2001-ben a köztörvényes bűncselekmény alól felmentette, és semmissé nyilvánította a medika ügyében lefolytatott 1957-es eljárást. Jobbágyi Gábor, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem polgári jog tanszékvezető tanára először a Somogy Megyei Főügyészséghez fordult, kérve, hogy az ügyészség kegyeleti jog megsértése miatt indítson polgári peres eljárást. A jogtudós kérelmét a főügyészség elutasította. Ekkor Jobbágyi Gábor a Legfőbb Ügyészséghez fordult Tóth Ilona személyiségi jogainak védelmében. Ezt a kérelmét is visszautasították.

Stefka István
2007. 06. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tóth Ilona emlékének lejáratása már régen nem egy kivégzett ’56-os mártírról szól. A ténylegesen harcoló forradalmárok többségét a megtorlás idején a Kádár-rendszer bírósága köztörvényes bűncselekményekkel is vádolta, amihez általában nem volt semmi közük, ezzel a szabadságharc eszmeiségét akarták lejáratni. A szovjet hadsereg által támogatott magyar kommunista diktatúra azt akarta igazolni: 1956 a csőcselék, a reakciósok, a bűnözők, a horthysta tisztek, a régi rend haszonélvezőinek lázadása volt az úgymond törvényes rend ellen. A rendszerváltáskor az első szabadon választott parlament első törvényének jelentősége nemcsak az volt, hogy kimondta, 1956 forradalom és szabadságharc volt, hanem az is, hogy a bíróságok 1990-től kezdve ismét felülvizsgálták a forradalom leverése után született koncepciós pereket, amelyek következtében százával születtek a megsemmisítő ítéletek. De a művészi szabadság jegyében ismét kísérletet tettek az alkotók Kaposvárott, hogy lejárassák az 1956-os forradalmat.
Jobbágyi Gábor professzor szomorúan állapította meg, hogy többet már nem tud lépni a két ügyészi elutasítás után. Bár megjegyezte, hogy kérelmeinek mindkét elutasítását más és más indokkal magyarázták. A Somogy Megyei Főügyészség arra hivatkozott, hogy a kaposvári színház előadása a művészi szabadság keretébe tartozik. Ezzel nem tud egyetérteni, ugyanis egy jogerős bírói ítélettel megsemmisítették a Tóth Ilona ügyében hozott teljes eljárást, vagyis emberölés vádjában ártatlannak tekinthető. Tehát a művészi szabadság kereteibe nem férhet bele az, hogy Tóth Ilonáról azt állítják az alkotók: a medika gyilkolt. A jogászprofesszor emiatt a Legfőbb Ügyészéghez fordult, és benyújtott panaszában számos külföldi és magyar ítélet ellenpéldáját hozta fel, amikor adott esetben rögzítették a művészi szabadság korlátait. Így például Bartók Béla jogutódjai letiltatták a Magyar Állami Operaházban Bartók Béla művének az előadását, mondván, hogy a darab feldolgozása sérti Bartók Béla szerzői személyiségi jogait. De ugyanezt tették Molnár Ferenc jogutódjai is, amikor A Pál utcai fiúk új filmes feldolgozását tiltatták le. A legújabb legfelsőbb bírósági ítélet – sorolta a további példákat a professzor – is a művészi szabadság határait szabta meg. Ugyanis egy emberölés vádja alól az évtizedekkel ezelőtt jogerősen felmentett vádlott esetében egy író, nevezetesen Asperján György „magánnyomozással” újra feldolgozta a Labancz Anna-gyilkosság hátterét, és arra a következtetésre jutott, hogy a vádlott mégis bűnös volt. Miután ez sértette a még élő, volt vádlott személyiségi jogait, a bíróság komoly – nem vagyoni – kártérítésre ítélte az írót, valamint elrendelte a könyv még meglévő négyezer példányának megsemmisítését.
A jogtudós több ilyen hazai és külföldi példát is mellékelt beadványának. A Legfőbb Ügyészség azonban nem a Somogy Megyei Ügyészség elutasító indokát ismételte meg, nevezetesen, hogy a kaposvári előadás beletartozik a művészi szabadság körébe, hanem azzal utasította el, hogy a közérdek sérelme nem állapítható meg, mivel a társadalom egészének vagy valamely közösségnek érdekei ténylegesen nem sérültek meg. A kegyeleti jog esetleges megsértése így nem olyan fokú, amely közérdeket sértene. Jobbágyi Gábor a kérelemnek ezekkel az indokokkal való elutasításával sem ért egyet. Szerinte igenis közérdeket sértett a színházi előadás. Ugyanis ez a legfőbb ügyészségi elutasító döntés nemcsak Tóth Ilonára vonatkozik, hanem az összes elítélt ’56-os és hozzátartozóik kegyeleti és személyiségi jogaira, akiket mentesített a rendszerváltás után a független bíróság. Éppen ezért nem lehetséges az közérdekből, hogy Tóth Ilonát egy színpadi műben bűnösnek állítsák be.
A Tóth Ilona-ügy jogi hátterén túl azért elgondolkodtató, hogy időről időre makacsul előhozzák különböző formákban, lapokban, hogy a szigorló orvos mégis gyilkolt. A jogászprofesszor szerint ez azért van, mert Tóth Ilona az ’56-os forradalom és szabadságharc egyik legtisztább alakja, akit Obersovszky Gyula újságíróval és Gáli József színházi rendezővel együtt az egyik legmocskosabb és legaljasabb koncepciós perben ítéltek halálra. A cél ismét az, hogy a forradalom utáni eljárásokat úgy állítsák be, azok jogszerű, csak rendre egy kicsit szigorú döntéssel zárultak. Ezzel a hazugsággal – szögezte le Jobbágyi Gábor – menteni akarják azokat a bírákat, ügyészeket, nyomozókat, politikusokat, akik ezekben az ügyekben érintettek voltak. Pedig felelősök voltak számtalan törvénysértő eljárás, ítélet véghezvitelében.
Egyébként Jobbágyi Gábor A néma talp című könyvében, valamint M. Kiss Sándor történész, egyetemi tanár és Kiss Réka legutóbb megjelent dokumentumkönyvében igen alaposan foglalkoztak Tóth Ilonával, a forradalomban betöltött szerepével és a koncepciós perrel. Mindkét alkotás arra a végső következtetésre jutott, hogy Tóth Ilona ártatlan volt. Ezt támasztja alá egy teljesen egybehangzó jogi és tudományos vélemény. Azzal, hogy elutasították két beadványát, a jogtudós attól tart, hogy ennek hatása, következménye lehet. Ezentúl nemcsak ’56-osokat lehet majd bírói felmentő ítélettel ellenkező módon, ellenkező beállítással ábrázolni, hanem esetleg háborús bűnösöket is tisztára moshatnak a művészi szabadság nevében. Például mit szólnának ugyanezek a színházi rendezők, ha olyan darabot mutatnának be, amelyben Szálasi Ferenc nemzeti hősként szerepel, pedig jogerősen ítélte a népbíróság a háborús bűnöst halálra. Ennek jogosságát senki nem vitatta sem akkor, sem most. Elképzelhető tehát, hogy ilyen alapon milyen darabokat mutathatnának be művészi szabadság címén. Jobbágyi ezért tartja veszélyesnek azt, ahogy a magyar közélet egyes szereplői a Tóth Ilona-ügyet kezelik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.