Luciper szekerén

R E J T Ő Z K Ö D Ő M A G Y A R O R S Z Á G

Fáy Zoltán
2007. 06. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Antonio Sandini (1693–1751), a páduai szeminárium könyvtárának őre három, iskolai tanításra is alkalmas könyvvel segítette az egyháztörténelem oktatását. Az első Jézus Krisztus és a szent család életét dolgozta fel, a másik az apostolok történetét, a harmadik a római pápákét. Mindhárom kötet a katekizmusok megszokott kérdés-felelet formájában íródott. Az alapos történész-jogász-könyvtáros jóvoltából még jegyzetapparátus is segíti a források megtalálását. Sandini ugyanis „régi emlékekből” gyűjtötte össze műveit, de tájékozott ember lévén a fontosabb kortárs szakirodalmat is felhasználta és megemlítette. Így például a Historia familiae sacrae című könyvében nemcsak Aranyszájú Szent Jánosra, Aquinói Szent Tamásra, Jeromosra, Ágostonra hivatkozik, hanem Alexander Natalisra (1639–1724) és Augustin Calmetre (1672–1757) is. Vagyis ismerte és használta a legfrissebb szakirodalmat, legalábbis azon a szinten, amely a felső gimnáziumi-akadémiai oktatáshoz szükséges.
A Historia familiae sacrae három részre tagolódik: az első Jézus Krisztussal, az emberi nem megváltójának földi életével, a második Szűz Máriával, a harmadik pedig Szent Józseffel foglalkozik. Természetesen nem egyenlő terjedelemben: a 426 oldalnyi szövegből 314 a Megváltó életét mutatja be, 86 Szűz Máriáét, Szent Józsefét viszont mindössze 25. Ez persze érthető, hiszen a felhasználható források is hasonlóképp oszlanak meg, sőt Szent Józseffel kapcsolatban Sandini olykor merő spekulációkra kényszerül – persze szigorúan figyelembe véve az egyház tanítását.
A kérdésekre adott válaszok egyébként jól foglalják össze a bibliai tudnivalókat. Bemutatják az evangéliumokból megismerhető eseményeket, körülményeket, de azt is, amit a kor földrajzi és történeti ismeretei alapján tudni lehetett az ókori Palesztináról, a helyi szokásokról és a földrajzról egyaránt. A kötetet praktikus időrendi mutató és jól használható név- és tárgymutató egészíti ki.
Mindenesetre nagyon hasznos kis könyvecske a Historia familiae sacrae, és Magyarországon Sandini többi művével együtt – a fellelhető példányok száma, valamint a hazai kiadások alapján úgy tűnik – meglehetősen népszerű is volt. Nagyszombatban 1748-ban és 1755-ben is kinyomtatták a Historia familiae sacrae-t, és a Historia apostolica is kétszer jelent meg. Mindez azért figyelemre méltó, mert a szent családdal foglalkozó munkának Páduában is csak öt kiadása volt, és ezen kívül Velencében és Grazban nyomtatták ki még egyszer-egyszer. Talán valamelyik szerzetes hozta magával az első, 1734-es vagy az időben a magyar kiadáshoz közelebb eső 1745-ös páduai példányt, és mivel megtetszett neki, tüstént kinyomtatta Magyarországon is. Grazban csak a magyar kiadás után öt évvel jelent meg, Velencében és Fuldában pedig jóval később.
Az általam átnézett példányok bejegyzései alapján úgy tűnik, hitoktatók is használták, de diákok is. Az 1748-as nagyszombati kiadásban több generáció feljegyzései, rajzai is megtalálhatók. Hosszú pénzügyi feljegyzések az egyik könyvhasználó kiadásait mutatják. A listán szabó és könyvkötő is szerepel. A következő lapon is tollpróbák olvashatók, „probatio calami”, Szent Ferenc imádsága latinul, valamint két szólás található: „N. B. Az üröm örömre. Úgy félnek a tíztűl, mint a tűztűl. N. B. Meg mondom a mondóját.” Mellette valami régi hitvitázó irodalomból kimásolt ítélet: „N. B. A’ Luciper szekere sarkán nyargalódó Luther Márton.” A szennylap másik felén négy név következik, valamennyi ugyanattól a kéztől feljegyezve: Tibolt Ádám, Nyáki János, Kovács József, Mészáros József. Egy másik bejegyzés szerint ez utóbbi a könyv tulajdonosa is lehetett valamikor.
Ezeknél az apró töredékeknél, tollpróbáknál sokkal érdekesebb a kötet végén található jól kidolgozott ceruzarajz. Persze próbálkozás, firka ez is, ráadásul meglehetősen nehéz lenne megállapítani, mit ábrázol. A díszes öltözetű ember talán egy kártyafigura, de lehet épületdísz is, vagy valamilyen színielőadás maskarás szereplője. De hogy miért rajzolták Sandini kötetébe, örökre rejtély marad. Az azonban biztos, hogy a nagyon is világias figurának a szent család történetéhez semmi köze nincs.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.