Pécsett az idő a legnagyobb ellenség

Majd egy év lemaradását próbálják behozni Pécsett az Európa kulturális fővárosa (EKF) program megvalósításában. Immár a város vezetése szerint sem kérdés, hogy az „idő a legnagyobb ellensége” a pécsi programnak. Az egyik oldalon a kincstári optimizmust, a másikon a csöndes aggódást és már-már a lemondás jeleit látni – miközben értelmiségi körökben alapvetésnek számít, hogy ha már ilyen helyzetbe került a város, legalább a kritikákat érdemes visszafogni, hiszen az érdek közös: valahogy meg kell csinálni 2010-et. A közeljövőben újabb aknák robbanhatnak: néhány hónapnyi nyugalom után ismét napirendre került a vezetőváltás – a polgármester ugyanis már az általános igazgató utódját keresi, az építészeti igazgatóval kapcsolatban pedig a minap úgy fogalmazott: „Remélem, nem kell tőle megválnom.”

Bóka Máté Ciprián
2007. 06. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tasnádi Péter, Pécs szocialista polgármestere egy közelmúltbeli testületi ülésen ismerte el, hogy az EKF-program legnagyobb ellensége éppen az idő. A kijelentés nem véletlen, hiszen az ütemtervek szerint is alig másfél év alatt kell felépülniük a „főváros” kulcsprojektjeinek. Egyelőre azonban csak a multifunkcionális koncertterem, illetve a regionális könyvtár és tudásközpont beruházása áll úgy, hogy elindíthatták az engedélyezési, illetve kiviteli tervek elkészítésének folyamatát. A másik kettő, a nagy kiállítótér tervpályáztatásának határideje júniusban zárul, a legnagyobb volumenű beruházásra, a 11,5 milliárdos Zsolnay kulturális negyed pályáztatására pedig szintén júniusig kell várni.
Mindezekkel párhuzamosan a nyár folyamán kezd munkába az a tanácsadó cég, amely a teljes EKF-nek, illetve a projekteknek a megvalósíthatósági és környezeti hatástanulmányát, a költség-haszon elemzést, valamint az uniós források lehívásához szükséges pályázati dokumentációt fogja elkészíteni.
A tanulmánytól sok minden függ, hiszen a tanácsadók állapítják meg azt is, hogy 2010 után egyáltalán fenntartható, finanszírozható lesz-e egy-egy 2010-ig elkészülő nagy projekt, azaz hogy az EKF befejezése után is lesz-e pénz az új központok működtetésére. A nyár folyamán fog az is kiderülni, hogy az épületeknek mi lesz a végleges funkciójuk, s milyenek lehetnek a technikai paramétereik.
Freivogel Gábor, az EKF építészeti igazgatója szerint a tanulmány, valamint egy később kiírandó mérnöki tender fogja megmutatni az „igazságot”. A megvalósíthatósági tervek decemberre készülnek el, s ugyanezt a határidőt szabták a koncertterem és a könyvtár engedélyezési anyagainak elkészültére is. Az építészeti igazgató úgy véli, bizonyos szempontból talán jobb is, hogy csak most készülnek el a tanulmányok, hiszen sokkal felkészültebben láthatnak munkához. A párhuzamosság pedig, állítja, nem jelenthet hátrányt, hiszen szeptemberre teljes képet kaphatnak, mit és hogyan kell és lehet megvalósítani a tervekből.
Kockázatos helyszínválasztás
Az információközelben lévők előtt régóta nyilvánvaló: az építkezések helyszínei is kockázatot rejtenek – a leendő koncertterem például egy XIX. századi temető fölé, míg a kiállítótér a belváros egy olyan részén épülne fel, ahol bármikor felbukkanhatnak újabb régészeti emlékek, s ezek szakszerű feltárása a meglehetősen szoros határidők betartására is hatással lehet. Freivogel Gábor építészeti igazgató is osztja azt a nézetet, amely szerint e veszélyek fennállnak, de előzetes számításaik és reményeik szerint mégsem hátráltatják majd a munkákat. Hozzáteszi: jelenleg azon a „sávon” belül vannak, amikor még mindenre elegendő idő van.
A beruházásoknak amúgy harmincnégymilliárdból kellene megvalósulniuk, de sokakban, így Dévényi Sándor Kossuth-díjas építészben is felmerül a kérdés, vajon a pénzügyi keret elegendő lesz-e, hiszen a projektek az eredeti elképzelésekhez képest minőségükben, nagyságukban is jelentős változáson mentek át.
Merza Péter fejlesztési igazgató szerint azonban ez nem lehet probléma: a koncertterem esetében például egy négyzetméterre vetítve ötszázezer forintból kell megoldaniuk az építkezést. Nem az a kérdés, mondja, hogy a beruházások megvalósíthatók-e ebből az összegből, inkább az, hogy a későbbiekben hogyan lesznek fenntarthatók az új intézmények. Az épületek létjogosultságát az előzetes megvalósíthatósági tanulmányok igazolták, s a szakemberek azt remélik, hogy a 2010-ig tartó időszak a piacteremtés időszaka is lesz – bizakodik Merza Péter.
Pécs mint „második”
magyar város

A művészeti igazgató, Méhes Márton hasonlóképpen vélekedik. Méhes szerint alapvető szemléletváltás szükséges ahhoz, hogy 2010-től egy másik pályára állhasson a baranyai megyeszékhely. Azért, teszi hozzá, hogy Pécs legyen az a magyar város – Budapesten kívül –, amelyet Brüsszelben is ismernek, és elismerik értékeit. Hozzáteszi, ezt ugyan most még nem sokan tudják elképzelni, de a folyamat elkezdődött, a folytatáshoz pedig rengeteg marketing és jó programok kellenek.
Sokak szerint a török főváros, Isztambul, illetve a Ruhr-vidék nagyvárosa, Essen, a két másik 2010-es kulturális főváros mellett Pécsnek kevés esélye látszik arra, hogy turisztikailag is vonzóvá tegye magát. Árnyaltabban látja ezt a művészeti igazgató, ő úgy gondolja, Pécsnek a két Európa-szerte ismert város kínálata mellett a harmadik utat kell megtalálnia. Ez szerinte a bensőségesség, az otthonosság hangulata lehet, s az sem elhanyagolható, véli, hogy egyfajta közvetítő szerepet is betölthetnek Isztambul és Essen között: a balkáni elemek éppúgy jelen vannak Pécsett, mint a németség kultúrája.
Méhes Márton azon az állásponton van: az elvesztegetett idő elsősorban arra vezethető vissza, hogy olyan szituáció állt elő, amelyben a politikának, a civil szférának, a szakembergárdának, valamint a gazdaságnak kell együttműködnie, s az összhangot eddig nehezen találták meg. Tavaly augusztustól azonban változtak a dolgok, mondja, elkészült az az ütemterv, amelyet azóta tartani tudnak.
A kampány miatt késnek?
Sokan vélekednek úgy, a tavaszi választásoknak köszönhető, hogy a program „megcsúszott”. A múlt év nyarán már olyannyira eldurvultak a dolgok, hogy Toller László volt polgármester megtiltotta, rajta, illetve az egyik alpolgármesterén kívül bárki is nyilatkozzon a projektről. Nem sokkal később, júniusban lemondott Takáts József, aki a pályázat szellemi „atyja” volt. Távozását azzal indokolta, hogy a város vezetése nem akarja kiengedni a kezéből a szakmai döntéseket, bizalmatlan a civilekkel, a szakmával szemben. A kritikákat nem hallja meg, és a városházán csak azt mondogatják, minden a legnagyobb rendben van, illetve akik elégedetlenkednek, csak néhányan vannak. Sérelmezte, hogy a fejlesztésekkel kapcsolatos, a stratégiai kérdésekben adott tanácsait nem hallgatták meg, s nem is reagáltak rájuk.
Fél évvel később távozott Tarróssy István is, aki szintén az egyik lelke volt a programnak. Akkor megjegyezte, az irányítási struktúrában nincs tisztázva a felelősség és a kompetenciák. Ráadásul egy olyan szereplő, a Hungarofest Kht. is belépett a lebonyolításba, amely teljesen független Pécstől, viszont közvetlen kormányzati irányítás alatt áll: a központi keret terhére a művészeti igazgató programjavaslata alapján köt majd meg minden szerződést 2006-tól egészen 2010-ig.
Megcsapolják a támogatást?
A szocialista vezetésű pécsi városházától nem függő helyi értelmiségiek a Hungarofestnek az EKF-rendszerbe léptetését nemigen tudják mire vélni, s leginkább attól tartanak, hogy a 2010-es programra szánt támogatások megcsapolása lehet a cél. A 2010-es és az azokat felvezető kulturális attrakciókra – dologi kiadásokra, működésre – ugyanis a költségvetés szerint kilencmilliárdot költhetne a város, ebből azonban 1,3 milliárdot a már jóváhagyott megállapodás szerint a minisztérium által kiírt közbeszerzésen nyertes cég költ majd el hazai és nemzetközi marketingre. Így ténylegesen csak 2,3 milliárd jut Pécsnek, a maradékot pedig hitelből, a romokban lévő költségvetésből, illetve szponzorok és partnervárosok segítségével kellene megszerezni.
Méhes Márton művészeti igazgató ebben nem lát kivetnivalót: azt mondja, a kulturális fővárosi program mindenütt politikai kérdés is, a döntéshozóknak megvan a saját szerepük, ők azonban a szakmai munkában autonómiával bírnak. Ezt erősíti, hogy javaslatok ugyan bárhonnan érkezhetnek hozzájuk, de senki nem kényszerítheti rájuk az akaratát. A Hungarofest Kht.-val kapcsolatban alapvető félreértés, mondja, hogy beleszólhatna a pécsi programokba – az igazgató elmondta, a kormány–város szerződés alapján csak a pénzügyi lebonyolításban osztottak lapot a kht.-nak. Arra a kérdésünkre, hogy egyes feltételezések szerint a programokra szánt kilencmilliárdból a kormányzati támogatás egy része a szocialisták kasszáját növelheti majd, s azt a következő választási kampányra spájzolnák el, ahelyett, hogy valóban az EKF-be invesztálnák, Méhes úgy fogalmaz, egy ilyen megoldást elképzelhetetlennek tart. Már csak azért is, mondja, mert minden egyes kiadási tétellel évente el kell számolniuk.
A pécsi EKF tehát a hivatalos álláspont szerint sínen van, az utóbbi hetekben mégis meglehetős csönd veszi körül. Éppen azon értelmiségiek részéről, akik korábban többször is hallatták hangjukat a felkészüléssel kapcsolatban. Ennek talán az lehet az oka, hogy attól tartanak, kritikájukkal csak annyit érnének el, hogy a nyakukba varrhatják: a siker ellen ágálnak.
Méhes azonban a csönd mögött éppen a megerősödést érzékeli. Úgy véli, az emberek látják, hogy immár valóban elkezdődött valami. Futnak a programok, a terveztetések, az új irányítási szervezet pedig letisztult, és immár vannak számon kérhető felelősök is.
Kósa: Politikai döntés született
A számtalan eddigi kritika mellett az egyik legerősebb Kósa Lajosé, Debrecen polgármesteréé volt, aki a pécsi felkészülésről úgy nyilatkozott, utólag már jól látható: rossz, politikai döntés született. Ezt persze Pécsett sokan vitatják. Jelzésértékű azonban, hogy csak Medgyessy Péter miniszterelnök 2004. nyári távozása után kapott lendületet a pécsi projekt előkészítése. Ismeretes, hogy Medgyessy leköszöntekor a szocialista párt elnöksége Kiss Péter kancelláriaminisztert javasolta volna a posztra. Ezen az ülésen mondott le tagságáról viharos körülmények között Toller László, az előző pécsi polgármester, majd Gyurcsány miniszterelnöki jelölése mellett kampányolt országszerte. A sportminiszterként már félreállított Gyurcsányból többek között ennek köszönhetően lett kormányfő. Pécsi körökben azóta is tartja magát a vélemény, Gyurcsány alkut ajánlott Tollernek: eszerint az EKF-ért és az M6-os gyorsforgalmi út megépítéséért cserébe Pécsett, a Tubesen kapjon helyet a harmadik magyarországi NATO-lokátorállomás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.