Százmilliós tanácsok

A korábbi pályázatával szinte szóról szóra megegyező új tendert írt ki a múlt héten a GKM az elektronikus útdíjfizetési rendszer tanácsadására. A múlt év októberi pályázat – melynek nyertese két éven keresztül összesen 360 millió forintért ad tanácsokat a tárcának – és a mostani közötti leglényegesebb különbség, hogy a jelenlegi tanácsadói tendert a gazdasági tárca egy másik szerve írta ki.

Szabó Eszter
2007. 06. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak a szavak szintjén látszik megvalósulni a takarékos gazdálkodás a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban (GKM). A tárcához tartozó Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. a múlt héten pályázatot jelentetett meg a Közbeszerzési Értesítőben az elektronikus útdíjrendszerrel kapcsolatos tanácsadói munkák elvégzésére, a feladat azonban meglehetősen ismerősnek tűnt a tender iránt érdeklődő informatikai cégek számára. A déja vu érzés nem véletlen: tavaly októberben a mostanival szinte szóról szóra megegyező tanácsadói pályázat jelent meg ugyancsak a Közbeszerzési Értesítőben, igaz, a tender kiírója akkor nem az ÁAK volt, hanem a gazdasági tárcához tartozó másik szerv, az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (Úkig). A feladat mindkét pályázati kiírás szerint az elektronikus útdíjfizetési rendszerrel kapcsolatos „informatikai és műszaki tanácsadási, üzleti és pénzügyi tanácsadási, valamint projektmenedzsment- és minőségbiztosítási szolgáltatásokat” jelenti. A tavaly októberi pályázatot meg is nyerte a Deloitte Zrt., amely a GKM tájékoztatása szerint december 18-án kötött szerződést az Úkig utódjával, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központtal (KKK). A tanácsadás várhatóan 360 millió forintot emészt fel, a megbízási szerződés ugyanis két évre szól, havi 15 millió forintos javadalmazás mellett.
Arra a kérdésünkre, hogy hét hónappal a régi után miért kellett egy újabb pályázatot kiírni az elektronikus útdíjfizetés informatikai és műszaki tanácsadására, és miért nem hasznosíthatja az ÁAK is a KKK által megrendelt tanácsokat, Winkler-Virág András, az ÁAK szóvivője úgy fogalmazott: a hasonló tartalmú feladat ellenére két különböző tanácsadói munkáról van szó. Mint mondta, a mostani pályázat nyertesének az informatikai és műszaki tanácsadást az ÁAK szempontjai szerint kell kidolgoznia, míg a Deloitte ugyanezt a KKK szempontjai szerint végzi el, az elvégzendő feladatok tehát eltérnek egymástól.
Az elektronikus útdíjfizetéssel kapcsolatos tendereket egyébként azért övezi a szokásosnál is nagyobb figyelem a pályázó cégek körében, mert becslések szerint a rendszer kiépítésének és bevezetésének költségei elérhetik a 90 milliárd forintot 2013-ig.
A megtett úttal arányos díjfizetés megvalósításának közbeszerzési eljárását hamarosan kiírja a KKK, s optimális esetben még idén megköthetik a szerződést a rendszer beszállítójával. Ha ez megvalósul, 2008 második felében vagy 2009 januárjában bevezethetik a 3 és fél tonna megengedett össztömeget meghaladó gépjárművek számára az elektronikus úton működő díjszedést. A tervek szerint a rendszer 3100 kilométernyi autópályán, autóúton és főúton működik majd úgy, hogy a díjszedés és az úthasználat jogosultságát az ÁAK Zrt. látná el. Mint ismert, az ÁAK jelenleg még állami tulajdonban van, ám a múlt hónapban közzétett vagyontörvény tervezete szerint a társaság – akárcsak a Szerencsejáték Zrt., a Regionális Fejlesztési Holding Zrt., a Nemzeti Színház Zrt., a Herendi Porcelánmanufaktúra és a Tokaj Kereskedőház – értékesíthető lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.