Csak a szavak szintjén látszik megvalósulni a takarékos gazdálkodás a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban (GKM). A tárcához tartozó Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. a múlt héten pályázatot jelentetett meg a Közbeszerzési Értesítőben az elektronikus útdíjrendszerrel kapcsolatos tanácsadói munkák elvégzésére, a feladat azonban meglehetősen ismerősnek tűnt a tender iránt érdeklődő informatikai cégek számára. A déja vu érzés nem véletlen: tavaly októberben a mostanival szinte szóról szóra megegyező tanácsadói pályázat jelent meg ugyancsak a Közbeszerzési Értesítőben, igaz, a tender kiírója akkor nem az ÁAK volt, hanem a gazdasági tárcához tartozó másik szerv, az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (Úkig). A feladat mindkét pályázati kiírás szerint az elektronikus útdíjfizetési rendszerrel kapcsolatos „informatikai és műszaki tanácsadási, üzleti és pénzügyi tanácsadási, valamint projektmenedzsment- és minőségbiztosítási szolgáltatásokat” jelenti. A tavaly októberi pályázatot meg is nyerte a Deloitte Zrt., amely a GKM tájékoztatása szerint december 18-án kötött szerződést az Úkig utódjával, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központtal (KKK). A tanácsadás várhatóan 360 millió forintot emészt fel, a megbízási szerződés ugyanis két évre szól, havi 15 millió forintos javadalmazás mellett.
Arra a kérdésünkre, hogy hét hónappal a régi után miért kellett egy újabb pályázatot kiírni az elektronikus útdíjfizetés informatikai és műszaki tanácsadására, és miért nem hasznosíthatja az ÁAK is a KKK által megrendelt tanácsokat, Winkler-Virág András, az ÁAK szóvivője úgy fogalmazott: a hasonló tartalmú feladat ellenére két különböző tanácsadói munkáról van szó. Mint mondta, a mostani pályázat nyertesének az informatikai és műszaki tanácsadást az ÁAK szempontjai szerint kell kidolgoznia, míg a Deloitte ugyanezt a KKK szempontjai szerint végzi el, az elvégzendő feladatok tehát eltérnek egymástól.
Az elektronikus útdíjfizetéssel kapcsolatos tendereket egyébként azért övezi a szokásosnál is nagyobb figyelem a pályázó cégek körében, mert becslések szerint a rendszer kiépítésének és bevezetésének költségei elérhetik a 90 milliárd forintot 2013-ig.
A megtett úttal arányos díjfizetés megvalósításának közbeszerzési eljárását hamarosan kiírja a KKK, s optimális esetben még idén megköthetik a szerződést a rendszer beszállítójával. Ha ez megvalósul, 2008 második felében vagy 2009 januárjában bevezethetik a 3 és fél tonna megengedett össztömeget meghaladó gépjárművek számára az elektronikus úton működő díjszedést. A tervek szerint a rendszer 3100 kilométernyi autópályán, autóúton és főúton működik majd úgy, hogy a díjszedés és az úthasználat jogosultságát az ÁAK Zrt. látná el. Mint ismert, az ÁAK jelenleg még állami tulajdonban van, ám a múlt hónapban közzétett vagyontörvény tervezete szerint a társaság – akárcsak a Szerencsejáték Zrt., a Regionális Fejlesztési Holding Zrt., a Nemzeti Színház Zrt., a Herendi Porcelánmanufaktúra és a Tokaj Kereskedőház – értékesíthető lesz.

„Még 3,65 millió forint hiányzik” – kilométerek örökbefogadásával segíthetsz te is az agydaganatos Hannának