Széthúzó orosz ellenzék

Nincs könnyű helyzetben a Kreml parlamenten kívüli ellenzéke. Egyrészt erős ellenszélben politizálva bírálja Vlagyimir Putyin rendszerét, másrészt legalább ilyen elszántsággal küzd önmagával. Hosszú ideje képtelen az összefogásra, s közös jelölt híján aligha szólhat bele az utódlás folyamatába, sőt kérdéses visszatérése a dumába is. Erre legnagyobb esélye a szociálliberális Jobboldali Erők Szövetségének van. A párt vezetőségének tagjával, az egykori Nyizsnij Novgorod-i kormányzóval, majd miniszterelnök-helyettessel, a valaha szebb napokat látott ellenzéki politikussal, Borisz Nyemcovval Oroszország útjáról és az ellenzék helyzetéről, esélyeiről beszélgettünk.

2007. 06. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Moszkva)
Az elmúlt évek a stabilizáció, az állam, a gazdaság, s általában Oroszország erősödésének jegyében teltek. Ennek ára azonban a központosítás, a hatalmi struktúrák túlsúlyba kerülése volt. Mindez tökéletesen megfelel az orosz történelmi hagyományoknak, talán a népléleknek is, nyugati szemmel ugyanakkor a demokrácia gyengülését jelenti. Merre halad Oroszország?
– Oroszországban ma olyan állami kapitalizmus épül, amely jelentős mértékben a Gazpromhoz, a Lukoilhoz vagy a Transznyeftyhez hasonló országos és helyi monopóliumokon alapszik. A gazdaságban rohamosan nő az állam szerepe, s ma már meghaladja az ötven százalékot, hatalmas a bürokrácia, és burjánzik a korrupció. Ázsiai, latin-amerikai típusú, versenyképtelen, egyáltalán nem hatékony, korrupt államkapitalizmus ez, amely rendszerben egyre nagyobb nyomás nehezedik a kis- és középvállalkozásokra. Ebben a korrupt, bürokratikus államkapitalista rezsimben mind kevesebb a szabadság, a választás csupán színjáték, a szólás szabadsága csak az olyan kis példányszámú sajtóorgánumok számára adatik meg, mint a Novaja Gazeta, a Vedomosztyi vagy a Kommerszant, miközben a jelentős és befolyásos tömegtájékoztatást teljesen a Kreml ellenőrzi. Egyszóval, Putyin korrupt, bürokratikus, kis hatékonysággal működő, a kapitalizmus legigazságtalanabb, ázsiai, latin-amerikai típusú modelljét építi.
– S tíz évvel ezelőtt, amikor még ön is a kormányban ült, a helyzet rózsásabb volt?
– A helyzet radikálisan más, jobb volt. Oroszország piacgazdaságot épített, a korrupció a mainak a fele volt, a sajtó szabad volt.
– Igen, a médiát sajátos, magáncélokra használó Berezovszkij vagy Guszinszkij számára…
– A sajtó néhány csoport kezében volt, így több hangon szólalt meg, s nyugodtan bírálhatta az elnököt vagy a kormányzókat is.
– Azért ez az oligarchikus berendezkedés egyáltalán nem nevezhető mintaállamnak, arról nem is beszélve, hogy Oroszország a szétesés szélére került…
– Igen, az állam valóban gyenge volt, sok üzletember próbálta meg privatizálni, ám ez nem jelenti, hogy ne lehetett volna az oligarchákat szép nyugodtan, mindenféle csekista beavatkozás nélkül eltávolítani a Kremltől, a politikától. A 90-es évek oligarchiáját ma a cse-kista oligarchia váltotta fel, amely alapvetően azért rosszabb az elődeinél is, mert nem tekinthető igazi tulajdonosnak. Percemberekről van szó, akik csak azzal törődnek, hogy megtömjék a zsebüket. Az oligarchia tehát nem szűnt meg, csak átalakult.
– Kritikus szavai sok tekintetben összecsengenek a nyugati bírálatokkal. Mit gondol, a külföld megfelelően viszonyul Oroszországhoz?
– A Nyugat nagyon is óvatosan közelít Putyinhoz! Nézzük csak meg, mit szólt Politkovszkaja és Litvinyenko meggyilkolásakor, avagy amikor a Shell kezéből a Kreml kicsavarta a szahalini mezőt. A kritika nagyon is megfontolt volt. Más kérdés, hogy a Nyugat nem egységes, s ha például az Európai Uniót nézzük, problémákkal terhes. Úgy látom, hogy a Nyugat számára igazából csak Oroszország kiszámíthatósága a fontos, s bírálata ugyancsak visszafogott.
– Azért az utóbbi időben ugyancsak megkeményedett ez a bírálat, s nincs olyan nap, hogy valaki ne kritizálná az emberi jogok oroszországi helyzetét. Nem gondolja, hogy ez a kérdés mindig akkor merül fel, ha valamilyen oknál fogva nyomást kell gyakorolni Oroszországra. Így valójában nem is az emberi jogok helyzete a fontos…
– Nem hiszem, hogy e kérdés tisztán ilyen formában merülne fel. Vegyük például Németországot, amely ugyancsak jó gazdasági kapcsolatokat ápol Putyin Oroszországával, Angela Merkel kancellár az unió soros elnökeként mégis határozottan felvetette a szamarai EU– Oroszország csúcson e problémákat. Merkel természetesen nem olyan kemény, mint a lengyelek vagy a litvánok, ám ő sem hagyhatja figyelmen kívül a nyugati közvélemény véleményét, amely nagyon határozott e kérdésben.
– Oroszország választásokra készül. Milyen eséllyel vág neki a Jobboldali Erők Szövetsége a kampánynak? Visszatér a dumába?
– Oroszországban a választás csak színház. Ennek ellenére a párt meglehetősen jól szerepelt a márciusi regionális választásokon. Így ötven-ötven százalék esélyt látok a parlamentbe jutásra.
– Sokan azt mondják nem kis éllel még a párton belül is, hogy ennek bizony az ára a „jó magaviselet”. Netán ezzel magyarázható, hogy mind a Jabloko, mind pedig a Jobboldali Erők Szövetsége meglehetősen visszafogott Garri Kaszparov Másik Oroszországával szemben?
– Személyesen semmi bajom sem Kaszparovval, sem Kaszjanovval, annál több Limonov nemzeti bolsevikjaival. De mit is mondjak azokra, akik éltetik Sztálint, s azt mondják a Gulagra, hogy nagyon is rendben lévő dolog volt. A Másik Oroszországhoz miattuk nincs közünk, Kaszparovot azonban továbbra is becsüljük.
– S mi viszi Kaszparovot arra, hogy ezzel a szkinhed, szélsőséges csoporttal szövetkezzen?
– Ezt tőle kell megkérdezni.
– Az elmondottakból vagy az önökhöz hasonló elveket valló Jabloko tanácskozásán hallottakból logikusan következik, hogy az ellenzék nem lesz képes közös jelöltet állítani a márciusi elnökválasztásra…
– Pedig ez lenne a dolgok normális menete, az egyetlen mód arra, hogy tisztességesen jelenjünk meg a nyilvánosság előtt. Jelenleg az ellenzéki oldalon politikai bohózat folyik. Egymás után tűnnek fel a különböző jelöltek Javlinszkijtől, Bukovszkijon, Gerascsenkón át Kaszjanovig. Ez szó szerint az ellenzéki érzelmű választók kicsúfolása. A színfalak mögött meg kell egyezni, és a legelfogadottabb személy mögé fel kell sorakozni.
– S ki lehet az?
– Az eddig felmerültek közül senki. Ők ugyanis nem népszerűek, s aligha kapnának egy százaléknál többet.
– S ki lehet, melyik Kreml közeli körből kerülhet ki Putyin utódja?
– Az új elnök mindenképpen Putyin lojális, szentpétervári barátainak egyike lesz.
– Dmitrij Medvegyev, Szergej Ivanov, avagy egy harmadik?
– Nem tudom. A kérdést rossz helyre címezte.
– S az említett két választás után milyen irányt vesz Oroszország? Változhat bármiben is a jelenlegi irányvonal?
– Minden az olajárak függvénye. Ha azok magas szinten maradnak, akkor Oroszország sem változik. Marad a totalitárius, bürokratikus modell korlátozott szabadságjogokkal. E körülmény megváltozása a demokratizálódás, a reformok élénkítése felé lökné az országot.
– S marad a Nyugattal is a feszült viszony?
– Igen, folytatódik a konfrontálódás. Ez ugyanis fenntartja az uralkodó politikai népszerűségét, s egyúttal eltereli a társadalom figyelmét arról, ki és mennyit lop. A hatalmi elitben sokan gondolják úgy, jobb, ha az emberek nem a belső problémákkal foglalkoznak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.