Űreldorádó

Nemzetközivé válhat a jövendő űrturisták elnyeréséért vívandó csata: eddig csupán amerikai cégek kutatták a polgárok űrbe juttatásának lehetőségét, most a nagy európai konzorcium, az EADS is benevezett a versenybe Astrium nevű űripari leányvállalatával. Egyelőre még csak várólistákon, de már ma is százak tolonganak azért, hogy az űr polgári bevétele megkezdődjön. A civil űrutazás a közeljövő hatalmas üzlete.

Pósa Tibor
2007. 06. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elnök úr! Mi vagyunk a legnagyobb európai űripari vállalat. Miért nem teszünk semmit az űrturizmus terén? – jó két éve ezzel a kérdéssel fordult egy csapat fiatal mérnök az Astrium első számú vezetőjéhez, Francois Auque-hoz. Az elnököt sikerült meggyőzni, és teljes titoktartás mellett engedélyezte az előkészítő munkákat. A polgári űrturizmus iránti lelkesedését Francois Auque sem tudta gátak közt tartani, amikor két hete Párizsban bemutatta a sajtónak az Astrium repülőgéprakéta-tervét. „Ez forradalmi megoldás, miközben a vetélytársak csupán papíron tudják bemutatni elképzelésüket” – mondta büszkén az elnök.
A napokban befejeződött bourget-i szalonon, a világ első számú légi és űripari seregszemléjén mindenki megtekinthette az Astrium űrturisták szállítására alkalmas gépezetét, persze még csak a valódival azonos méretű modelljét állították ki. Első ránézésre az üzleti repülőgépekhez, a jetekhez képest szinte semmi eltérést sem fedezhetünk fel rajta.
Bármely hagyományos repülőtérről fel tud szállni az Astrium gépe, és landolni is képes rajtuk. Tizenkét kilométeres magasságig a turbóreaktorok segítségével viszi fel az utasokat. Ezt követően bekapcsol a rakéta, amely háromszoros hangsebességgel röpíti a négy űrturistát és a pilótát 60 kilométer magasra. Az utasoknak ez idő alatt – mindössze 80 másodperc – testsúlyuk háromszorosának megfelelő nyomást kell elviselniük, ami a technikusok szerint minden egészséges ember számára kibírható. Hatvan kilométeres magasságon a rakéta leáll, innentől csupán a lendület viszi tovább a gépet, amely átlépi az űr „kapuját”, a száz kilométeres határt. Efölött három-négy percig tartózkodnak az űrturisták, élvezhetik a Föld csodálatos látképét és a súlytalanság érzését. A gép a holtponton átbillenve megkezdi a leereszkedést, amelyet – ha szükséges – a pilóta rakétafröccsökkel korrigálhat. A légkörben újra beindulnak a sugárhajtóművek, és az űrrepülő leszáll, mint egy jet. Az egész út másfél óráig tart, mindezért a tervek szerint személyenként 150–200 ezer eurót, mintegy 37,5–50 millió forintot kérnének.
Még indokolt a feltételes mód. Az óriás Airbus, a 380-as késése miatt bajokkal küszködő EADS csak külső, magántőkével megvalósuló üzletre hajlandó igent mondani. Az év végéig kell összegyűjtenie az Astrium űrturista-vállalkozásának azt a mintegy egymilliárd eurót, amely a gépek kifejlesztéséhez, elkészítéséhez kell. Nagy valószínűség szerint meglesz a kívánt összeg, sőt talán több is összejön a magánvállalkozóktól. A tervek szerint 2012-ben léphetne át az űr kapuján az első turista, aki európai űrrepülőgépen tenné meg a kirándulást. Évente öt űrrepülőgépet gyártanának, 2020-ban az Astrium flottája húsz gépből állna, természetesen az idővel leselejtezettekkel együtt jön ki ez a szám. A gépek élettartamát tíz évre becsülik úgy, hogy hetente egy utazást hajtanak végre. Biztonsági szempontok miatt harminc felszállás megtétele után kötelező lesz a rakétahajtóművek cseréje.
De lesz-e ennyi űrturista? Lesz – állítják határozottan az Astrium szakértői. Kétezer-húsztól évente mintegy 15 ezren akarnak majd egy pillantást vetni a Földre az űrből. Az európai vállalat e piacnak a jelenlegi tervek alapján csupán a harmadát akarja meghódítani. Francois Auque szerint az eddig felmerült változatok közül az ő megoldásuk a legbiztonságosabb, a legkényelmesebb, és bármennyire drága, mégis a legolcsóbb: „Az eddig elvégzett kísérleteink mind sikeresen végződtek. Technikailag készek vagyunk ezt a gépet legyártani.” Most már a magántőkének kell megmozdulnia ahhoz, hogy az európaiak az Egyesült Államokkal szemben ledolgozhassák űrturizmusban keletkezett elmaradásukat.
Az EADS leányvállalata, az Astrium számára kivételes sikert hozott a bourget-i légi szalon: 44 darab Ariane–5 hordozórakétára érkezett megrendelés. Az európai gyártó szinte már egyedül van a világon: 2002 óta 18 sikeres indítást értek el. Az amerikaiak hordozórakéta-programja megfeneklett, az oroszoknak van a Proton névre keresztelt rakétájuk, ám jó, ha egyet el tudnak indítani, míg a Francia Guyanán lévő Kourou kilövőállomásról négy Ariane elhagyja a Földet. A múlt héten az Airbus is káprázatos eredménnyel tért meg Toulouse-ba: 728 gépre érkezett vételi vagy előrendelési szándéknyilatkozat. Tehát korántsem túlzott önhittséggel nyilatkoztak azok a mérnökök, akik arra ösztökélték az Astrium vezetőjét, hogy nekik is be kell szállniuk az űrturistaversenybe.
Kik a tengerentúli legnagyobb versenytársak? Tizenöt amerikai vállalkozás foglalkozik az űrturizmusban használatos eszközök kifejlesztésével, ám a szakértők szerint ezek közül jó, ha öt nevezhető jelentősnek. A Virgin Galactic, a brit Richard Branson társasága jutott a legmesszebbre. A repülőgép-fejlesztő zseni, Burt Rutan gépe, a Spaceship One 2004-ben – eddigi egyetlenként egy pilótával – áttörte a száz kilométeres álomhatárt. A fejlesztések azóta is folynak, most már hét űrturista szállítására alkalmas gépen dolgoznak. Branson 2009-re tervezte a menetrendszerű járat elindítását, egyelőre azonban nem sokan hisznek ebben a dátumban. Számos kísérleti repülést kellett elhalasztaniuk. Egy utazás ára mintegy 200 ezer dollár, ez héttel megszorozva 1,4 millió dollár, így mindenképpen több bevételt hoz a vállalkozónak, mint a tervezett európai űrrepülőgép. Ám a Spaceship Two ugyanolyan elven működik, mint elődje: óriásgép viszi fel a magasba, ahol leválik róla, és rakétahajtóművel hajtja végre az „űrugrást”, majd sikló repülőgépként ereszkedik le a repülőtérre. Ennek a vállalkozásnak két nagy előnye van: egyrészt a brit milliárdos Branson reklámképessége, illetve az amerikai állam, Új-Mexikó részvétele az üzletben. A jelentések szerint már háromszáz személy felé közelít az a lista, amelyen azok szerepelnek, akik a Spaceship Twóval szeretnének az űrbe kirándulni.
A másik nagyszabású kísérlet a Rocketplane-é. Ez hasonló megoldást alkalmaz, mint az Astrium, a hagyományos hajtóművel ellátott gép hat kilométer magasan kapcsol át rakétahajtóműre. Ha minden igaz, akkor már jövőre végrehajthatja az első próbarepülését. Az oklahomai céget a Lockheed Martinból és a NASA-ból kivált mérnökök hozták létre. Egy utazás a Rocketplane-nel 250 ezer dollárba kerül majd.
Jeff Bezos, az Amazon internetes könyvkereskedés volt tulajdonosa jelenleg nagy titokban a New Shepard űrjármű kifejlesztésén dolgozik Blue Origin nevű vállalkozásában. Ezt a többször használatos kapszulát egyszer már tesztelték – csupán 86 métert repült fel a Földről. Az eszköz három űrturista szállítására alkalmas, függőlegesen száll fel és ereszkedik le. Állítólag ezzel a járművel nem csupán az űr Földhöz közeli rétegébe lehet eljuttatni az embereket.
Robert Bigelow, a multimilliárdos szállodatulajdonos is készülődik a civil űrkorszakra: az űrturisták nem egy-két percig, hanem akár napokig is gyönyörködhetnek a Föld látványában a Bigelow-féle űrhotel ablakából. Tavaly már feljuttatták annak az önfelfújó szállodának az első modulját, amely 2015-ben áll készen a vendégek fogadására. Ez lenne az első Föld körül keringő magánűrállomás. (Egyébként Richard Branson is gondolkodik egy űrszálloda létrehozásán.) Ám Bigelow-nak valahogy fel kell juttatnia az űrhoteljébe turistáit: 50 millió dollárt ajánlott fel annak, aki képes lesz ilyen űrjárművet kifejleszteni. A multimilliárdos komolyan gondolja az űrben való terjeszkedést, 2015-ig mintegy 500 millió dollárt akar beruházni az űriparba.
Ezek csak álmok – mondhatják sokan –, ám a régi mondás szerint az álmok viszik előre a világot. Az viszont igaz, hogy a valóság kicsit más: egyelőre csupán öt dúsgazdag űrturista engedhette meg magának az utazást. Eredményes orvosi vizsgálat, hat hónapos kiképzés, 20–25 millió dollár kifizetése – ezt kell teljesítenie annak, aki tíz-egynéhány napot kíván az űrben tölteni. Azért a fent említett áraknak ez majd a 100–150-szerese, igaz, sokkal hosszabb élményt nyújt. Arról nem is beszélve, hogy az Astrium-utazás előtt csak egy hét a kiképzés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.