A kvászra vetett szemet a Coca-Cola

2007. 07. 31. 12:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Oroszországnak olyan szimbóluma az alapvetően feketekenyérből és gabonából érlelési eljárással készített, alkoholmentes, kissé savanykás ízű kvász, mint a vodka vagy a trojka. Éppen ezért aligha lehet meglepődni, ha sokan megütköznek majd azon, hogy a nyugati kapitalizmus egyik zászlóshajója, a Coca-Cola szemet vetett a szovjet érában „kommunista kólának” nevezett, habzó, barna színű italra, s a jövőben oroszországi gyártását tervezi. Az amerikai cég a technológia hiánya miatt a moszkvai Ocsakovo sörgyárral folytat tárgyalásokat a kvász előállításáról. A nemzeti üdítő legnagyobb orosz gyártója, a Deka igazgatója, Nyikita Volkov egyáltalán nincs kétségbeesve a konkurencia megjelenésétől. Úgy véli, ha a kvászt a kólával együtt fogják árusítani, akkor az javítja a fiatalok körében az ital népszerűségét, általában nagy lökést adva ezzel az egész szektornak.
Az oroszok immár több mint ezer éve isszák a kvászt. Mint az a krónikákból kiderül, már a Kijevi Ruszban is ismerték. Egy 988-as bejegyzés szerint Vlagyimir herceg parancsba adta, hogy a kereszténység felvétele után a nép kapjon ételt, mézet és kvászt. A külsőre kissé hasonlító sörrel ellentétben a kvász igazi szláv, keleti szláv, még pontosabban orosz ital. Ismerik ugyan még Lengyelországban és Litvániában, s megtanulták a gyártását Finnországban is, de igazán csak a posztszovjet térség szláv országaiban népszerű. A klasszikus orosz konyha eredetileg két frissítő italt ismert – a vodka vagy a mézsör inkább bódító italnak számít, tehát más kategória –, a nyári időszakra a kvászt, míg télre a szbitenyt, amit alkohol nélküli grogként képzelhetünk el. Eredetileg ennek készítésére szolgált a szamovár is. A szbitenyt kiszorította a tea, a kvász azonban maradt. Igaz, a középkor elteltével egyre inkább lenézett, reakciós, a limonádét kultiváló előkelők és nyugatosok szemében az orosz élet vadságát jelképező ital lett, amelyet – éppen ezért – pezsgővel feles arányban előszeretettel fogyasztottak a szlavofilok. A kvász reneszánszát a szovjet korszak hozta meg, amikor is utcai sárga hordókból árulták. Ekkor az üdítőital-forgalom 29 százalékát tette ki. A birodalom összeomlása ismét háttérbe szorította a barna habzó italt, tömegesen jelentek meg a műanyag palackban árult hamisítványok, s 1997-re a tíz évvel korábbi tizedrészére esett a gyártás, az üdítőital-piacon pedig három százalékra a részesedés. Az elmúlt évek ismét az újabb fellendülés jegyében teltek, s tavaly például 44 százalékkal nőtt a kvász eladása Oroszországban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.