Álomjárat Everettből

Stílszerűen 2007. július nyolcadikán (amerikai sorrendben 070807) mutatták be az Egyesült Államok nyugati partján lévő Everettben a Boeing repülőgépgyár legújabb modelljét, a 787-est a nagyközönségnek. Az alkalmazott technológiák olcsó (és környezetbarát) üzemmel, azaz megnövekedett profittal kecsegtetik a légitársaságokat, melyek eddig összesen 677 darab megrendelést adtak a típusra – többet, mint amit valaha ki nem próbált utasszállító kapott.

2007. 07. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szemben európai riválisával, a Boeing az elmúlt évtizedekben ritkán élt az új technológiák gyors bevezetésével, ám ez a konzervatív hozzáállás is sikeres termékskálát biztosított a cégnek. Bár ez a megközelítés sokáig megfelelő volt a számítógépesített fedélzeti rendszerek korlátozott megbízhatósága miatt (ami egyes Airbusok számára kijárta a tamagocsi becenevet), addig a technológia fejlődésének köszönhetően mára tarthatatlanná vált. Az üzleti hatékonyság növelése érdekében vállalni kellett a technológiai kockázatokat: elrugaszkodni az alapvetően alumínium építésű sárkányszerkezettől a műanyagok irányába és felülvizsgálni a sugárhajtási korszak hajnala, az ötvenes évek óta sok tekintetben változatlan fedélzetirendszerfelépítést.
Az Airbus korszerű gépeitől szorongatott, majd az A380-as óriásgéppel szimbolikusan is túlszárnyalt Boeing már a kilencvenes évek óta vizsgálja a kiugrás lehetőségét. Bár alig néhány éve még a formabontó Sonic Cruiser terveivel borzolták a rivális idegeit, végül úgy döntöttek, hogy hagyományos elrendezésű gépen fogják hasznosítani a forradalmi (nem kis részben a védelmi szektorban kiérlelt) technológiákat. Egy közepes kategóriájú (210–330 utast szállítani képes), szinte minden közforgalmú reptéren fogadható gépet céloztak meg – lényegében ugyanazt, amit a Malév „óriásai”, a tengerentúli járatokról ismert B–767-esek jelenleg képviselnek.
Hogy csökkentsék a szerénytelenül Dreamlinernek, azaz Álomjáratnak elkeresztelt gép tömegét, az egész törzs szénszálas műanyagból készül. Ez utóbbi a gép teljes tömegének immár ötven százalékát teszi ki, a korábban domináns alumínium részesedése húsz százalékra szorult le. A repülés törvényei szerint márpedig a gép hiányzó kilói helyére több utast, bőröndöt, üzemanyagot lehet elhelyezni, vagy – és ez a legfontosabb – ugyanazt a hasznos terhelést kisebb energiafogyasztással lehet eljuttatni A-ból B-be. A másik forradalmi újítás a hajtóműnél érhető tetten: míg a hagyományos gépeken a gép rendszereinek energiaellátását egyaránt szolgálják az elektromos generátorok és a levegőelvétel, addig az új, 787-es Boeingnél mindent igyekeztek elektromossággal elintézni. Az így „fellélegző” hajtóművek akár húsz százalékkal is kevesebbet fogyaszthatnak. Az utaskényelem nagy hangsúlyt kapott, széles ülések, óriási ablakok, kellemesebb kabinnyomás és páratartalom biztosításával.
A 787-es gyors tesztprogram előtt áll, a vasárnap bemutatott prototípusnak augusztus–szeptember folyamán túl kell esnie szűzfelszállásán, hogy sorozatban gyártott testvérei jövőre megkezdhessék vonalszolgálatukat szerte a világon. Az újítások miatt a kockázat nem elhanyagolható, főként a nagy várakozások tükrében. A technológiai bátorságáról híres Airbus válaszára az A350-as formájában még 2011-ig várni kell.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.