Bár állapota kritikus, még életben van a makói tömegbaleset legsúlyosabb sérültje – jelentette be tegnap Császár József, a szegedi traumatológiai klinika ügyeletvezetője. Az adjunktus arra reagált, hogy csütörtök este több hírműsor, illetve tegnap reggel néhány napilap is azt közölte, hogy még a baleset napján elhunyt a 25 esztendős román állampolgárságú férfi. A klinika igazgatóhelyettese tudatta: a férfi, akinek bal karját amputálni kellett, és agy-, illetve arckoponya-sérülései miatt idegsebészeti műtétet végeztek el rajta, az intenzív osztályon fekszik. Vérnyomását és agyának nyomását gyógyszerekkel tartják szinten, géppel lélegeztetik és altatják. – Bár kevés az esélye a felgyógyulásra, az orvosok továbbra is minden tőlük telhetőt megtesznek érte – közölte Császár József. A másik két sérült szintén az intenzív osztályon van, állapotuk stabil, tudatuk tiszta. Mint arról lapunkban beszámoltunk, egyikük, egy bolgár férfi már a baleset délutánján beszélni is tudott a rendőrökkel.
Emlékezetes: heten meghaltak, 23-an megsérültek csütörtök hajnalban Makónál, amikor egy román állampolgárokat szállító autóbusz összeütközött egy személyautókat szállító kamionnal a 43-as úton. A három életveszélyes állapotban lévő utast a szegedi kórházba szállították, az egy súlyos és a 19 könnyű sérültet Makón látták el.
M. Toronykőy Márta, a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense lapunk kérdésére elmondta, még mindig nem tudni pontosan, hogy miért tért át a menetiránnyal ellentétes sávba a kamion. A sajtóreferens szerint a szakértői véleményeket és a helyszíni szemle adatait össze kell vetni a tanúk vallomásaival, mert csak ebből derülhet ki, hogy mi történt. – Ez azonban hetekig is eltarthat – jegyezte meg M. Toronykőy Márta. Kérdésünkre, sikerült-e már értékelhető adatokat szerezniük a cseh rendszámú, románokat szállító busz sofőrjétől, azt válaszolta: kollégái már beszéltek a férfival, de állapota miatt nem faggathatták túl sokáig. – A későbbiekben újra meg kell hallgatnunk őt, de hogy mikor, az az orvosoktól, illetve a sérült sofőr állapotától függ – tette hozzá.
A Csongrád megyei országgyűlési képviselők és polgármesterek összefogását sürgette tegnap Tóth József, a Fidelitas szegedi elnöke. Szerinte ugyanis csak közös fellépéssel érhető el, hogy a kormányzat még 2010 előtt hozzákezdjen az M43-as út megépítéséhez. Tóth sajnálatosnak nevezte, hogy egy ekkora katasztrófának kellett ahhoz bekövetkeznie, hogy országosan felfigyeljenek az M5-ös autópályát és a román határt összekötő út tragikus állapotára, miután az idén több alkalommal megtartott forgalomlassító demonstrációk és félpályás útlezárások nem érték el céljukat.
Azok, akik épségben megúszták a balesetet, vagy csak könnyebb sérüléseket szenvedtek – összesen huszonnégyen – már csütörtökön este Aradra érkeztek az értük küldött mentesítő busszal. Tizenketten közülük tegnap délután haza indultak, a többiek – Csehországban dolgozó vendégmunkások – azonban úgy döntöttek, folytatják útjukat Prágába – jelentette a Mediafax. A hazatérők többsége azt állította: sebesüléseik miatt munkaképtelenek lettek, és ezért kártérítést követelnek az utazást szervező cégtől. A hírügynökség szerint aradi szállásukon többen sérelmezték, hogy helybéli orvos nem vizsgálta meg őket.
Mint arról korábban több ízben is beszámoltunk, Románia szegény kistelepülésein szinte már csak a gyermekek és az idős emberek maradtak, mert aki csak teheti, külföldön dolgozik, hogy eltarthassa a családját. Ilyen a Constanta megyei Ghindaresti is, lakói csehországi mezőgazdasági vagy építkezési munkából élnek. A faluból tizenhárman utaztak a szerencsétlenül járt autóbuszon, hárman közülük életüket vesztették, tízen megsérültek. A túlélők mindegyike úgy döntött: folytatja útját, mert nem engedheti meg magának, hogy elessen a romániaihoz képest busás keresettől.
Sorsfordító + Politikai feszültség és a termékeny talaj + videó
