Az IFA-k mennek még ma is legelöl

Varga Klára
2007. 07. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tétova péntek esti szörfölés eredményeképpen első hallásra egy „na, végre” típusúnak tűnő beszélgetésbe csöppentünk a Kultúrházban: Galamb műsorvezető beszélgetett a mai dokumentumfilmekről Vaskó Péterrel, a Filmvilág szerkesztőjével.
Vaskó alaposan lehordta Michael Moore-t, akinek először is karakteres, politikai szempontból is köthető véleménye van a dolgok állásáról, aztán köré rakja a filmet, úgy toldozva a tényeket, tapasztalatokat, jeleneteket, hogy a kívánt végeredmény stimmeljen. Moore valójában nem kérdez, hanem illusztrál. Vaskó a Supersize Me című filmtől sincs elájulva, ott is felfedezni vél vaskos csúsztatásokat, tudjuk, arról a magyar mozikban is vetített filmről beszélünk, amelyben a rendező egy hónapig McDonald’son élt, és nemcsak elhízott, hanem az egészsége is károsodott. Figyelemre méltónak tartja azonban Vaskó e filmek közönségsikerét, amit annak tulajdonít, hogy jókor nyúltak jó témához.
És fel is teszi a kérdést, vajon a magyar dokumentumfilmesek miért olyan nyuszik, hogy alig akad köztük, aki hozzá merne nyúlni egy-egy napi aktualitású keményebb témához, és inkább mind csak a múltat rágják, amin szerinte már nincs is mit rágni.
A „na, végre” érzés csak egy villanás a kedves nézőben a fenti szavak hallatán, aztán már inkább azon csodálkozunk, hogy Vaskó, aki mint a Filmvilág szerkesztője, sokunknál közelebb van a tűzhöz, csodálkozik.
Kezdjük talán Vaskó-Csipkerózsika felébresztését a végén: emlékszünk-e, mi történt Pesty Lászlóval a Gyurcsány-film vagy a Megsebzett ünnep napvilágra kerülésekor? Meghurcolták, megbélyegezték. Emlékszünk-e arra, hogy a Szalai, Dárday rendezőpáros postabezárásokról készített filmjét be akarta tiltatni a Magyar Posta vezérigazgatója? A fenti kérdésekre adható válaszok nem erősítik azt a meggyőződést a magyar rendezőkben, hogy forró témákhoz nyúlni érdemes, mert ha érik is őket támadások, a filmestársadalom, a média és a szellemi szabadsághoz ragaszkodó közvélemény megvédi, és sikerre viszi őket, ha jó filmet készítettek. Hiú remény lenne.
Németországban, Franciaországban léteznek dokumentumfilmes tévécsatornák, nem ritka, hogy egész estés dokumentumfilmek komoly jegybevételeket hoznak a mozikban is, sőt DVD-n is megveszik, hazaviszik az emberek a látleletet, amely végül is róluk, magukról, a korukról készült.
Nálunk sem általános az érdektelenség a dokumentumfilmekkel szemben, az m2 Filmidő című sorozatának nézettsége, amíg szét nem cincálták, ezt be is bizonyította, csak éppen, mint a viccben, még tizenhét évvel a rendszerváltozás után is, bármerre nézünk, az IFA-k mennek legelöl, a lemaradás pedig sok évtizedes.
(Kultúrház, m2, július 27.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.