Minőség a kirakatban

Ízlelgeti az ember a szókapcsolatot: országos főépítész. Eddig – idén márciusig – ilyen cím nem létezett. Azóta viszont e tisztség betöltője, Fegyverneky Sándor már az időközben ünnepélyesen megalakult Nemzeti Építészeti Tanácsot is elnököli, miközben változatlanul az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium építésügyi és építészeti főosztályvezetője. Hatalomgyakorló, stratéga vagy közvetítő? – szegeztük a kérdést a pozícióhalmozónak.

Csontos János
2007. 07. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokáig azt tapasztalhattuk, hogy egy-egy rangosabb településnek, városnak vagy nagyközségnek van főépítésze. Később megbarátkozhattunk a regionális főépítészekkel is. De hogyan lesz valakiből országos főépítész, holott ennek az intézménynek Magyarországon nemigen van előzménye?
– Az országos főépítész nem a legjobb építész az országban. Ha a közvélemény számára szeretném érzékeltetni az államigazgatásban betöltött szerepét, talán leginkább az országos főállatorvoséhoz vagy főgyógyszerészéhez lehetne hasonlítani. Az országos főépítész dolga, hogy koncentrálja az építésüggyel összefüggő állami, kormányzati feladatokat; ő az, akit az adott területen kérdezni lehet; s nem utolsósorban előkészíti a szakminiszter döntéshozatalát.
– Szerteágazó tevékenység…
– Az építészettel és építésüggyel foglalkozó hivatalok száma hazánkban mintegy ötszáz, ezért valóban nagy feladattömegről van szó.
– Felvetődik a kérdés: ha ennyi koordinációs feladat van, országos főépítész híján eddig ezt ki és hogyan oldotta meg?
– Az építésért is felelős miniszter döntése nem a semmiből hozta létre ezt a pozíciót, csupán az eddig is végzett munkát nevesítette. Tehát nem valamiféle új titkárságról van szó.
– Mégis, miért éppen most került sor erre a nevesítésre?
– Az új pénzügyi ciklusban beáramló brüsszeli pénzek nagyságrendileg új feladatot rónak az ágazatra. Az Új Magyarország fejlesztési terv keretében heteken belül megjelennek a friss pályázatok, s a beérkező pályázati összegek nagyjából fele az építésügyet érinti. A turisztikai pályázatok egy része szállodaépítés, de idesorolhatók az iskolafelújítások, az infrastruktúra-fejlesztés, sőt még a kisvállalkozások gépcsarnoképítései is.
– Vagyis egyfajta uniós kényszerről
van szó?
– Inkább lehetőségről. Abban megegyezik a szakma, hogy három nagy építéstörténeti korszakról beszélhetünk. Az első a kiegyezéstől számított millenniumi aranykor, amikor szinte minden nagyobb városunk alapintézményei megépültek, a főváros pedig egy-két szintesből többnyire négyszintes lett. A második az 1945 utáni elkerülhetetlen újjáépítés volt. A harmadik most következik, s léptékét tekintve az első kettőhöz hasonlítható.
– E tekintetben nem mindenki ilyen optimista, de ha mégis így lesz, nem tart attól, hogy a politikai megosztottság akadályozza a szép elképzeléseket?
– Nem, mert ezek a pénzek javarészt a települési önkormányzatokhoz kötődnek, s azok mindenféle politikai színezetűek. Azonkívül együttműködési kényszer is van az önkormányzatok és a regionális fejlesztési tanácsok között.
– Ez utóbbiakat is át- meg átszövi a pártpolitika. Mit tud tenni az országos főépítész, hogy ne csupán a részérdekek érvényesüljenek?
– Számos olyan terület van, ami nemcsak közös ügy, de nemzeti érdek is: a pályázati felkészülés koordinálásától kezdve az építészeti ágazat nívójának emelésén át egészen az európai tervezési jogosultságok kiadásáig vagy a hatósági építési engedélyezési rendszer gördülékenyebbé tételéig.
– Ugyanakkor az építésztársadalom több repedés mentén erősen megosztott…
– Érdekellentétek mindig voltak és lesznek, de örvendetes tény, hogy a Nemzeti Építészeti Tanács megalakulásakor a Magyar Építész Kamara, a Magyar Építőművészek Szövetsége, a Magyar Urbanisztikai Társaság, a Főépítész Kollégium és az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége szót tudott érteni egymással, az építés minősége ügyében megtalálva a közös érdekszintet.
– Miért nincs vétójoga az építészeti tanácsnak az ágazati kérdésekben?
– Mert a kormányzati felelősséget a kormányzatnak kell viselnie. S a tanács nem is azért jött létre, hanem hogy intézményesen részt tudjon venni a jogszabály-előkészítésben. Ebben a szisztémában minden javaslatát megtárgyalják majd, míg eddig a részérdekek befolyásolták az egyes szervezeteket a véleményezésben. Hangsúlyoznám az építési minőség kérdését: ha ugyanis egy épület rossz, unokáinknak nyolcvan-száz évig kell azt nézni, használni.
– Ha a tanácsnak nincs is vétójoga, önnek van?
– Nem hatalomgyakorló eszköznek, hanem aktívabb kezdeményező lehetőségnek fogom fel a pozíciómat. Közvetítőnek a középtávú építészeti stratégia megalkotásában. Egy országos főépítész fel tudja hívni a figyelmet számos dologra. Levelet írhat például a MÁV vezérigazgatójának – amint ezt meg is teszem –, hogy tegyen valamit a Déli pályaudvar épületén a burkolási hiányok pótlása érdekében. De említhetném a tervtanácsi rendszer működtetését is az országos tervtanács vezetőjeként.
– A tanácsnak lesz beleszólása az építészeti alkotótevékenységi díjak odaítélésébe?
– A miniszteri díjak ügyében évek óta jól működik a pályázati rendszer mind az építészeti pályaívet több mint ötven éve elismerő Ybl-díjak, mind az év legjobb házait jutalmazó Pro Architectura-díjak tekintetében. A pályázatokat szakmai grémium bírálja el, a miniszter nem kér fel pályázni senkit, a tervezők, építészek maguk nyújtják be pályázataikat. 2003 óta veszek részt e bizottságok munkájában, a miniszter mindig elfogadta a kitüntetésre ajánlott neveket. A Kossuth-díjak ügyében pedig erős szakmai lobbitevékenységre van szükség, hogy az adott évben építőművész is legyen a díjazottak között.
– Az országos főépítész tevékenysége mennyire szakmai s mennyire politikai természetű?
– A főépítész akár állami, önkormányzati vagy országos szakmai előkészítője az önkormányzati vagy állami döntéseknek. Mindnyájan köztisztviselők vagyunk, nem politikusok.
– S ön honnan érkezett? A tanács megalakulásakor úgy fogalmazott: „Mi, építészek fél szavakból is megértjük egymást…”
– Az apám, a feleségem, a lányom is az építész pályához kötődik, jómagam pedig harminc éve vagyok közszolgálatban. Mióta az országos főépítészi címet viselem, képviseltem a honi szakmát a sanghaji fenntartható építészeti konferencián, s tartottam előadást a Bauhaus bölcsőjében, Dessauban is a magyar építészetről. Belgium, Hollandia és Litvánia után mi vagyunk a negyedik ország, ahol országos főépítész dolgozik. A listából az is látható, hogy mekkora országméret az, ahol még személyesen át lehet fogni ezt az ágazatot, ahol még elég kicsi az ország a közvetlen szakmai kapcsolatokhoz. Németországban például személytelenebb alapítvány vállalta az építészeti minőség ügyét.
– A minőség emlegetése óhatatlanul valamiféle elitizmust feltételez…
– Az építésügyben a többség nem az elithez tartozik, Zaha Hadidot kevés cég tudja megfizetni. Azt szokták mondani: e hivatás egy százaléka az építőművészet, 99 százaléka pedig a műszaki, társtervezői, hatósági és egyéb tevékenységek összehangolása.
– Vagyis nem elsősorban a kirakattal kell foglalkozni?
– Ha a kirakat a városkép, akkor ez az állítás nem igaz. Fontos, hogy az épített környezet színvonalas legyen: ezért szeret itt lakni a helybéli, ezért jön ide a turista. De a kirakat mögött ott vannak a működés költségei, a komfort, az energiahatékonyság, az épületek felmelegedése elleni védelem is.
– Ez utóbbira már konkrét példák is vannak?
– Igen, például a kormányzati negyed építészeti pályázati kiírásában a környezetvédelmi szempontok, mint az energiatakarékosság vagy a megújuló energiák alkalmazása, már feltételként szerepelt. Csak olyan pályázó nyerhet, aki a tervezés során teljesíti e kritériumokat. Lényegesnek tartom, hogy a hivatalosság példát mutasson a fenntartható építésben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.