Meg kell változtatni az európai olajfinomítók termékkínálatát, mert az elmúlt években megváltoztak a fogyasztói igények. Míg korábban benzinből és gázolajból nagyjából ugyanannyi fogyott, addig mára a korszerű dízelmotoroknak köszönhetően alaposan megnőtt a dízelolaj iránti igény. A problémát a Mol úgy igyekszik megoldani, hogy szélesíti beszerzési palettáját, s a kénes, nehéz, orosz fekete arany mellett a jövőben a közel-keleti kitermelőhelyekről származó könnyű olajat is vásárol majd. A szállítmányok hajón érkeznek a horvátországi Omisalj mélytengeri kikötőjébe – a víz itt harminc méter mély, így a legnagyobb hajók is használhatják a terminált –, s onnan az Adria olajvezetéken a százhalombattai finomítóba szállítják a nyersolajat. Az első, Szíriából származó, nyolcvanezer tonnányi szállítmány szombat hajnalban futott be Horvátországba. Az Adria-vezeték megépítését a hetvenes évek közepén határozták el, s az építkezés az évtized végére fejeződött be. A csövön az 1990-es évek elején rendszeresen érkezett olaj Magyarországra, aztán az orosz olajszállítások kiegyensúlyozottá válása s nem utolsósorban a balkáni háború miatt a szállítások megszakadtak. Az utolsó tankhajó 1995-ben futott be a kikötőbe a Mol megbízásából, de az is már csak „alkalmi” vétel volt. Mostantól viszont újra rendszeressé válnak a szállítások, hiszen – mint Horváth Ferenc, a Mol termék-előállítás és kereskedelemdivíziójának ügyvezető igazgatója a helyszínen tartott sajtótájékoztatón elmondta – a Mol havonta 100–150 ezer tonnányi olajat vásárol majd tankerből. Ennek köszönhetően éves szinten a százhalombattai finomító három százalékkal több gázolajat fog tudni előállítani, mint most – változatlan benzinmennyiség mellett. A többletgázolaj még mindig nem teszi lehetővé, hogy a Mol piacán teljesen helyrebillenjen a dízel iránti kereslet-kínálati egyensúly, mert a gázolajfogyasztás Magyarországon tavaly 17 százalékkal nőtt az előző évihez képest, és a növekedés idén folytatódik.
A Mol termékváltoztatásának optimalizációjáért felelős szakember, Kelemen Béla elmondta, hogy a tankhajós beszerzések nem érintik az orosz szállításokat; a Mol továbbra is megveszi az összes orosz olajat, ami „szembejön a csövön”. A tankhajós olajat a spotpiacon vásárolják, vagyis nem kötnek hosszú távú szerződést. Az így vásárolt olaj ára mindig attól függ, hogy a hajó befutása utáni négy napon hogyan alakul a termék tőzsdei jegyzésára.
Ezek a csepeli BMW-sek fütyülnek a közlekedési szabályokra + videó
