Újratöltjük az Adriát

A növekvő igények miatt a Barátság vezetéken érkező orosz olajtól eltérő fizikai adottságú nyersolajra van szüksége a Molnak. A társaság havonta egy-két tartályhajónyi könnyűolaj vásárlásáról döntött. A szállítmányok a horvátországi Omisalj kikötőjébe futnak be, majd onnan az Adria vezetéken jutnak el Százhalombattára. Az első, nyolcvanezer tonnás szállítmány szombat reggel érkezett meg Omisaljba.

Erdősi Csaba
2007. 07. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meg kell változtatni az európai olajfinomítók termékkínálatát, mert az elmúlt években megváltoztak a fogyasztói igények. Míg korábban benzinből és gázolajból nagyjából ugyanannyi fogyott, addig mára a korszerű dízelmotoroknak köszönhetően alaposan megnőtt a dízelolaj iránti igény. A problémát a Mol úgy igyekszik megoldani, hogy szélesíti beszerzési palettáját, s a kénes, nehéz, orosz fekete arany mellett a jövőben a közel-keleti kitermelőhelyekről származó könnyű olajat is vásárol majd. A szállítmányok hajón érkeznek a horvátországi Omisalj mélytengeri kikötőjébe – a víz itt harminc méter mély, így a legnagyobb hajók is használhatják a terminált –, s onnan az Adria olajvezetéken a százhalombattai finomítóba szállítják a nyersolajat. Az első, Szíriából származó, nyolcvanezer tonnányi szállítmány szombat hajnalban futott be Horvátországba. Az Adria-vezeték megépítését a hetvenes évek közepén határozták el, s az építkezés az évtized végére fejeződött be. A csövön az 1990-es évek elején rendszeresen érkezett olaj Magyarországra, aztán az orosz olajszállítások kiegyensúlyozottá válása s nem utolsósorban a balkáni háború miatt a szállítások megszakadtak. Az utolsó tankhajó 1995-ben futott be a kikötőbe a Mol megbízásából, de az is már csak „alkalmi” vétel volt. Mostantól viszont újra rendszeressé válnak a szállítások, hiszen – mint Horváth Ferenc, a Mol termék-előállítás és kereskedelemdivíziójának ügyvezető igazgatója a helyszínen tartott sajtótájékoztatón elmondta – a Mol havonta 100–150 ezer tonnányi olajat vásárol majd tankerből. Ennek köszönhetően éves szinten a százhalombattai finomító három százalékkal több gázolajat fog tudni előállítani, mint most – változatlan benzinmennyiség mellett. A többletgázolaj még mindig nem teszi lehetővé, hogy a Mol piacán teljesen helyrebillenjen a dízel iránti kereslet-kínálati egyensúly, mert a gázolajfogyasztás Magyarországon tavaly 17 százalékkal nőtt az előző évihez képest, és a növekedés idén folytatódik.
A Mol termékváltoztatásának optimalizációjáért felelős szakember, Kelemen Béla elmondta, hogy a tankhajós beszerzések nem érintik az orosz szállításokat; a Mol továbbra is megveszi az összes orosz olajat, ami „szembejön a csövön”. A tankhajós olajat a spotpiacon vásárolják, vagyis nem kötnek hosszú távú szerződést. Az így vásárolt olaj ára mindig attól függ, hogy a hajó befutása utáni négy napon hogyan alakul a termék tőzsdei jegyzésára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.