Bizonytalan az EU-s pénzek egyenlege

Tegnap döntött a kormány arról, hogy a következő két év során megvalósítandó út- és közlekedésfejlesztési tervek közül melyekre kér Brüsszeltől támogatást. A kabinet által kiválasztott projektek között háttérbe szorulnak a vasútfejlesztésre szánt összegek, s a 4-es metró finanszírozásának ügyében sem döntöttek. Az uniós pénzek kezeléséért felelős Nemzeti Fejlesztési Ügynökség eközben nem tudja, mennyi volt az első fél évben, de még azt sem, hogy tavaly az EU-ba befizetett, illetve onnan kapott pénzeink egyenlege.

2007. 08. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben Csehország már a 2007 júliusáig tartó uniós befizetései és támogatásai egyenlegét is közölte, addig a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) még a múlt év EU–magyar egyenlegének adataival sincs tisztában – derül ki az NFÜ kommunikációs főosztályának tegnap lapunkhoz eljuttatott válaszleveléből, melyből annyit azért megtudhatunk: „nem kérdés, hogy Magyarország nettó pozíciója pozitív”. A Brüsszelbe fizetett hazai pénzek, illetve az uniótól lehívott támogatások szaldójának adatairól a legfrissebb forrás még 2005-re vonatkozik – olvasható a Magyar Nemzet kérdéseire adott elektronikus üzenetben. Eközben tegnap döntött a kormány, mely közlekedésfejlesztési tervekre kér támogatást Brüsszeltől idén, illetve jövőre, bár a legfontosabb és legnagyobb tételnek számító négyes metró kérdését továbbra is elnapolta a kabinet. A kiemelt, pályázat nélküli projektekhez hasonló, központosított döntésről a tegnapi kormányszóvivői tájékoztatón Budai Bernadett elmondta: a listán 56 útfejlesztés, öt vasútfejlesztés és szintén öt városi tömegközlekedési fejlesztés szerepel – ezek juthatnak forráshoz, amennyiben elnyerik az Európai Bizottság jóváhagyását. A projektek közül jóval kisebb arányt képviselnek a vasúti beruházások, a támogatott kétéves akciótervek inkább a közúti burkolatok javítását és bővítését célozzák meg. Részletes listát csak ma közöl a kabinet. Budai a 2008-ig megkezdődő fontosabb programok között említette a 8-as út Székesfehérvár és Veszprém közötti burkolatának 11,5 tonnás terhelésre való alkalmassá tételét, valamint a 86-os út Körmend és Rédics országhatár közötti burkolatának megerősítését és néhol, például Szombathely térségében négysávossá bővítését. A következő két évben megvalósulhat az M43-as gyorsforgalmi út Szeged és Makó, valamint az M7-es autópálya Balatonkeresztúr és Nagykanizsa között. A tervek szerint korszerűsödik a Szolnok–Debrecen vasútvonal, valamint a Budapest–Lőkösháza közötti vasúti összeköttetés. A fejlesztések szükségességét jelzi, hogy a hazánkban futó autópályák hossza mindössze 40 százaléka az EU 15-ök átlagának, a gyorsforgalmi úthálózat kiépítettsége is csak 47 százalékos. A vasúti hálózat állapota a karbantartások elmaradása miatt szintén siralmas: a pályák 40 százalékán sebességkorlátozás van, s csak 17 százalékuk kétvágányú. Vidéki városaink közül csupán három rendelkezik villamoshálózattal, melyek kivétel nélkül elöregedettek, régóta cserére érett járműparkkal üzemelnek. Orvoslandó probléma a román határ felé a megemelkedett közúti teherforgalom is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.