Ellenállnak a privatizációnak

Stefan Lázár
2007. 08. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Köln)
A vasúton utazó német polgárok gondterhelten tekintenek a jövőbe. A holnapra jelzett sztrájk és az államvasút privatizálása körül forgó csatározások bizonytalan helyzetről tanúskodnak, kiszámíthatatlan fejleményekkel.
A jelenlegi helyzet mögött az 1994-ben a nyugatnémet Bundesabahn és az NDK-s Reichsban egyesítése után létrejött, állami tulajdont képező részvénytársaság (DB) és annak munkatársait képviselő három szakszervezet legagresszívabb tagjának az erőpróbája áll. A mozdonyvezetők érdekeit védő GDL több mint harmincszázalékos fizetésemelést követel tagjai számára azzal az indokolással, hogy azok felelősségteljes tevékenységét nem honorálja megfelelően a szövetségi vasút. Amíg a másik két szakszervezetnek (Transnet, GDBA) sikerült 4,5 százalékos fizetésemelésben megegyeznie a DB-vel, addig a harmincnégyezer tagot számláló GDL elnöke, Manfred Schell nem hajlandó engedményre, és felbátorítva érezheti magát a tagság majd kilencvenhat százalékos többségétől, amely egyetért a sztrájkfelhívással. A vasutak vezérigazgatója, Hartmut Mehdorn semmiféle együttműködési hajlandóságot nem mutat.
Ennek megfelelően holnap megkezdődhet a sztrájk, amely elsődlegesen a teherforgalom akadályozását veszi célba, de a síneken leálló szerelvények természetesen a személyforgalomra is kihatnak. 2003-ban – hasonló akció során – nyolcszáz személy- és négyszáz tehervonat állt le. Az évente közel kétmilliárd embert szállító és harmincmilliárd euró forgalmat lebonyolító részvénytárság privatizációs fáradozásait tovább zavarja a mozdonyvezetők kérlelhetetlensége. A Merkel-kabinet eldöntötte ugyan a DB részbeni privatizálását, de ezt még mind a parlamentnek, mind a Bundesratnak, a tartományok képviseletének szentesítenie kell. Olyan befolyásos tartományok, mint Hessen, Alsó-Szászország és Észak-Rajna-Vesztfália viszont e tervet elutasítja, attól tartva, hogy ezt követően felszámolnak veszteséges regionális útvonalakat. A tőzsdére igyekvő cég ugyanis aligha tudná vagy akarná pótolni az eddig élvezett évi tízmillió eurót kitevő állami szubvenciót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.