Ezer takarítónő

Balavány György
2007. 08. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Annak, hogy mit hogyan értünk, története van. A mai közvélekedésben a „baloldali” kifejezéshez a „szocialista” társul, ahhoz a „marxista”, arról pedig e terrorviselt kelet-európai blokkban a ronda, vörös rezsim jut az ember eszébe. Azonban a baloldaliság nem Marxszal kezdődött, inkább akkortájt kezdett kimúlni. Már a XVI. századi Európában felbukkant a jellegzetesen baloldali gondolat, hogy az abszolút politikai uralom rossz, de az egyéni szabadság jó. (A jobb–bal felosztás későbbről, az 1789-es francia nemzetgyűlésben való elhelyezkedésből ered: balra ültek a forradalmi-republikánus képviselők, jobbra a mérsékeltek, illetve a királypártiak.)
Orbán Viktor tusnádfürdői beszédében többek közt azt mondta: meg kéne haladni a politikai erők jobb- és baloldalra való felosztását. Riadó, harangok félreverése, vad harci lárma támadt a szavai nyomán – olyan publicisták ugrottak talpra, mint Tamás Gáspár Miklós, meg olyan filozófusok, mint Bolgár György, s kiabálták, amit különben évek óta kiabálnak: a Fidesz hatalomra tör, ezért akarja elcsábítani a baloldali szavazókat.
Az, hogy az Orbán vezette párt hatalomra akar jutni, s hogy az MSZP-táborból akar további szavazókat megnyerni, szerintem is egyértelmű. A politikai pártok a hatalom megszerzésére szerveződnek, s ennek elsődleges módja a szavazók elhódítása. (Az MSZP sem azért pedálozott 1998 és 2002 között, hogy ellenzékben maradhasson.) Bolgár György, megszimatolva a veszélyt, azt írja: Gyurcsányéknak hamar tenniük kell valamit, nehogy a Fidesz elcsaklizza a baloldaliságot. Bolgár nem beszél a levegőbe; tesz néhány javaslatot is. Például: állítsanak munkába ezer takarítónőt a MÁV-vonalakon, hogy ne legyenek a vonatok piszkosak; a szegény emberek mindjárt jobban fogják érezni magukat. Ez Bolgár szerint „alapvetően baloldali program”. Vagy: „Vegyen föl a főváros ezer utcaseprőt, és ennyivel több embert látnánk sürgölődni a járdákon, úgy éreznénk, hogy kivételezés nélkül mindannyiunkért tesznek valamit.” Bolgár úr egy zseni.
Tamás Gáspár Miklós így szól: „A populizmus (és a két világháború közötti szélsőjobboldal) ismert húzása a bal- és jobboldal ellentétének meghaladásáról szóló duma. Ez nevetséges.” Tényleg nevetséges, tekintve, hogy ez a „duma” Magyarországon a múlt század első felében olyan népiekre, szociáldemokratákra, keresztény reformerekre volt jellemző, mint Németh László, Babits Mihály, Kéthly Anna vagy Sík Sándor; de e „szélsőjobboldali populisták” közé sorolhatjuk Féja Gézát, Veres Pétert is. A hatvanas évek végétől Európában a baloldalon éledt föl ez a „duma” – igen erőteljesen, mondjuk, Sartre részéről –, majd a hetvenes-nyolcvanas évektől szinte mindenütt, a zöldektől a posztmoderneken (teszem azt Baudrillardon) át egészen a kereszténydemokratákig, és tovább – csak a Tamás Gáspár Miklós által említett „populista szélsőjobboldalt” kerülte el.
A bal-jobbozás érvénytelenségét tudtommal Lenin hirdette meg először. A jobboldaliság reakció – állapította meg Vlagyimir Iljics; a baloldaliság pedig a kommunizmus gyermekbetegsége. Ezt úgy értette, hogy a baloldal hagyományos alapelvei – egyéni és közösségi autonómia, tekintélykritika, az alávetettek jogokkal való felruházása (nem a különféle szexuális szokásúaké, mint megbolondult korunkban, hanem a tényleg létező társadalmi csoportoké) – a proletárdiktatúrában megszűnnek, hiszen a „reakciósok” (naná!) jogfosztottak lesznek, a munkásosztály pedig fennen uralkodik. Ettől még a marxista társadalomkritika alapfogalmai helyesek, csak a program volt (nagyon) rossz, amely a nagytőkés uralmat proletárhatalomra cserélte volna: egyik elnyomást a másikra. Sem a jakobinus, sem a proletárdiktatúrákat nem lehet baloldalinak nevezni, miként a gumibotos-vízágyús neoliberalizmust sem.
A baloldal szót megfojtják a képzettársítások, amelyeknek, látjuk, történetük van. De kanyarodjunk vissza Tamás Gáspár Miklóshoz, aki így siratja el a jóléti államot: „Ennek vége, most a már kinyírt embereknek a kizárása folyik a nemzetállami, tehát nemzeti összetartást, kohéziót egyedül garantáló szociális intézményrendszer (olykor a profitlogika rendszerében érthető, olykor teljesen irracionálisan »osztályharcos«, nettó népellenes módon) lebontásával.” E nyelvi és fogalmi zűrzavart – amelyben kinyírt emberek kizárása folyik – metsző kormánykritikának tekinthetnénk, ha nem arra szolgálna „nettó”, hogy a semlegesség látszatát fenntartsa, míg bevezeti a „népellenes” kormány alternatívája, vagyis a Fidesz elleni gyűlöletrohamot. Mert a publicista aztán gyorsan kifejti: ellentmondást lát abban, hogy egy párt – amely a képviseleti, vagyis közvetett demokrácia megjelenítője – a közvetlen demokrácia gyakorlására, vagyis népszavazásra hívja az embereket. Nos, ez nem a Fidesz, hanem a parlamentáris rendszer elletmondása (ha egyáltalán), ugyanis ez a rendszer már csak olyan, hogy pártok is kezdeményezhetnek népszavazást. És bár a szerző azt állítja erről: „nem tilos, de nem is illik”, emez illetlenséget az SZDSZ is elkövette a négyigenes népszavazás idején, amikor szerzőnk is ott ült a párt vezérkarában. Odébb közli: a népszavazás kérdéseivel tartalmilag egyetért – látszik, csupán az a problémája, hogy a Fidesz teszi fel őket. Majd azt írja: azok a jobboldali politikusok, „akik a szabadság ellenében a tekintélyt képviselik, s ez az egyik döntő vízválasztó négyszáz éve, punktum”.
Én ott látok ellentmondást, sőt archaikus kettősséget, hogy a publicista moralizál, miközben tisztességtelenül érvel. Személyes elfogultsága fontosabb számára, mint az ügy, amit (baloldaliként?) képviselni vél. Ám ha igaza van abban, hogy a jobboldal mindig a tekintélyt képviseli a szabadsággal szemben, akkor a mai kizsákmányoló, imperialista és burzsoá magyar kormány, amely a politikája ellen tiltakozókra karhatalmat küld, jobboldali; viszont az autonómiát védő, a leszakadó rétegeket felzárkóztatni igyekvő ellenzék, amely szétszedte a Kossuth téren döly-fölő kordont (tehát a Fidesz) baloldali, punktum. Jól nézünk ki. Ezer takarítónő és felmosóvödör! Eddig jutottunk az eszmék iszapbirkózásában.
A Fidesz vélhetőleg sosem fogja baloldaliként meghatározni magát. Ám a konzervatív szemléletből ma egyenesen következik a szociális elkötelezettség, aminek hűlt helye a baloldalinak nevezett táborban. Az SZDSZ fura posztliberálisokat tömörít, az MSZP elitje meg pártállami kényurakból lett globálkapitalistákat. Más nem várható tőlük, mint – néhány imázsintézkedés mögött – az ország leárazása és kiárusítása. A konzervatívok által őrzött alapvető értékek viszont nem jobb- vagy baloldaliak. Ahol a szélsőséges kollektivizmus a magántulajdont veszélyezteti, ott a magántulajdont kell védeni. Ha a piaci fundamentalizmus a szolidaritást égeti ki a társadalomból, a konzervatívok szegénypártiak. (A XIX. és XX. században jelentős konzervatív szerzők léptek fel a kapitalizmus bírálatával.) Ha a központosító hatalom a helyi közösségeket fojtja meg, autonómiapártinak kell lenni; ha egy felforgató eszme a társadalmi rend ellen tör, rendpártinak. Ezért marad az igazi konzervativizmus élő és progresszív. Ma, a kiépülő neoliberális diktatúra ellenében „nemzetállami, tehát nemzeti összetartást, kohéziót egyedül garantáló szociális intézményrendszerre” van szükség, amit Európa-szerte a bal–jobb felosztást meghaladni képes keresztényszociális, kereszténydemokrata pártok szerveznek újjá. Mert ha baj van, tenni kell ellene.
Ma baj van. Ráadásul a vonatok is mocskosak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.